تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

مشخصات بلاگ
تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

آشنائی با تاریخ اسلام :
عبرت آموزی (و لقد اهلکنا القرون من قبلکم .... گذشته چراغ راه آینده است)
آشنایی با علوم و موضوعات قرآنی ( هدی و رحمه للمتقین)

آخرین نظرات
  • ۴ خرداد ۰۱، ۱۷:۲۱ - خرید پیج اینستاگرام ارزان
    Great post.

Image result for ‫حضرت زهرا‬‎

 آموزه هشتم) علاقه مندی های فاطمهسلام الله علیها حضرت فاطمهسلام الله علیها در رهنمود ارزشمندی فرمود: از دنیای شما سه چیز محبوب من است. تلاوت قرآن، نگاه به چهره رسول خداصلی الله علیه و آله، انفاق در راه خدا. همچنین نسبت به تلاوت برخی از سوره های قرآن سفارش می فرمود: کسانی که سوره های حدید، واقعه، الرحمن، را تلاوت کنند، در آسمان ها و زمین، اهل بهشت خوانده می شوند.

فاطمهسلام الله علیها به امام علیعلیه السلام سفارش کرد که: وقتی من وفات کردم، تو غسل و کفن، دفن کن. آن گاه بالای سرم روبرو من بنشین و زیاد قرآن بخوان و دعا کن. زیرا در چنین لحظه هایی، میت به انس گرفتن با زندگانی محتاج است. من تو را به خدا می سپارم و درباره فرزندانم سفارش به نیکوکاری دارم (فرهنگ سخنان فاطمه)
آموزه نهم) تقاضای عمر مفید حضرت زهراسلام الله علیها در مناجات با خدای خویش می فرمود: بار خدایا تو را به علم غیبت و تواناییت بر آفرینش، سوگند می دهم که مرا، تا وقتی می دانی زنده بودن برایم بهتر است، زنده بداری و هرگاه مرگ برایم بهتر بود، مرا بمیران (میزان الحکمه ج2 ص735)                               .
آموزه دهم) پاداش سلام و صلوات بر فاطمهسلام الله علیها روایت کرده اند: بر فاطمهسلام الله علیها وارد شدم، آن حضرت ابتدا به من سلام کرد و سپس فرمودند: پدرم در زمان حیاتش فرمود: هر کس بر من و بر تو سه روز سلام کند، بهشت برای او خواهد بود. به حضرتسلام الله علیها عرض کردم: این مطلب مربوط به دوران زندگی شما و آن حضرت است یا اینکه پس از فوت شما هم شامل می شود؟ فرمودند: در زندگی و پس از مرگ هم شامل می شود.

رسول خدا فرمود: ای فاطمه هر کس بر تو صلوات بفرستد، خداوند او را خواهد بخشید و مورد آمرزش قرار خواهد داد و او را به من در هر جای بهشت که باشم، ملحق خواهد نمود (فاطمه شادمانی دل پیامبر ص378 و 400)

فاطمه منبع اصیل در سبک اسلامی زندگی

خداوند در آیه 143 سوره بقره به صراحت، امت عصر پیامبرصلی الله علیه و آله را امت وسط و امت شاهد و گواه بر امت‌های جهان معرفی می‌کند و می‌فرماید: و کذلک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهداء علی الناس ویکون الرسول علیکم شهیدا و بدین سان شما را امت میانه و معتدلی قرار دادیم تا بر مردمان گواه باشید و پیامبر، شاهد و گواه شما باشد. امت عصر پیامبرصلی الله علیه و آله به سبب همین ویژگی اعتدال و وسطیت و میانه‌روی نشان دادند که می‌توان یک جامعه مدنی در چارچوب قانون عدالت محور در همین دنیا ایجاد کرد و این گونه نیست که فلسفه بعثت پیامبران و انزال کتب از سوی خداوند به بشریت، بیهوده بوده و ایجاد جامعه سالم و عادلانه در میان بشر هرگز قابلیت تحقق نداشته است

زیرا جامعه عصر پیامبرصلی الله علیه و آله با الگوبرداری از پیامبرصلی الله علیه و آله که الگوی اعتدال و میانه‌روی و اسوه برتر و نیک فکری و عملی بود (احزاب21) نشان داد که می‌توان جامعه انسانی را به گونه‌ای تربیت کرد که خود قیام به عدالت کرده وبا میانه روی و اعتدال زندگی خوب و سعادتمندی را ایجاد کرد که همان فلسفه بعثت پیامبران و ارسال رسولان و انزال کتب از سوی خداوند بوده است (حدید25)
البته در میان شاگردان مکتب اسلام، برخی شاگرد اول بودند و توانستند در مقام نفس پیامبر
صلی الله علیه و آله عمل کنند و به عنوان ربانی‌ها (آل عمران61 و 79) به مقاماتی از علم و عمل برسند که خداوند آنان را همانند پیامبرصلی الله علیه و آله الگوی مردمان معرفی می‌کند (سوره انسان)

و به عنوان تطهیرشدگان از سوی خود (احزاب33) و اولوالامر (نساء59) اطاعت ایشان را واجب دانسته است

از جمله این افراد که از سوی خداوند به عنوان نمونه و شاهد و الگوی برتر معرفی شده، فاطمه دختر پیامبر گرامیسلام الله علیها است

خداوند در آیاتی از جمله آیات سوره انسان به قول و فعل آنان اشاره کرده و با بیان پاداش‌های بهشتی که برایشان در نظر گرفته از مردم می‌خواهد سبک زندگی خود را با سبک زندگی ایشان همسان کنند و آنان را به عنوان الگوهای اسلامی مدنظر قرار دهند.
کارهای خیر اجتماعی فاطمهسلام الله علیها هر چند که فاطمهسلام الله علیها از لحاظ جنبه‌های عبادت فردی، الگوی برتر است و در نماز و روزه و دیگر اعمال محض عبادی سرآمد زنان روزگار خود بلکه همه دوران‌ها بوده و هست، اما در جنبه‌های اجتماعی نیز چنان بوده که خداوند در سوره انسان به ستایش کارهای خیر و نیک اجتماعی ایشان پرداخته است. خداوند در این باره می‌فرماید: و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء ولا شکورا و به پاس دوستی خداوند غذای خود را با آن که خود بدان نیازمند بوده و دوست می‌داشتند، به مسکین و یتیم و اسیر می‌خوراندند و می‌گفتند که ما تنها برای خشنودی خداوند اطعام می‌کنیم و از شما پاداش و تشکری نمی‌خواهیم (انسان8 و9) در این آیات سخن از کار نیک اجتماعی اطعام است. حضرت فاطمهسلام الله علیها بدون هیچ چشم داشتی و بدون در نظر گرفتن کفر و ایمان شخص تنها به دلیل اینکه نیازمندانی گرسنه بودند، به ایشان غذا می‌دهد، از همین رو اسیر در جنگ را که به طور طبیعی کافر است تنها به سبب اینکه انسانی گرسنه و نیازمند است اطعام می‌کند و به کفر و ایمان او نگاهی نمی‌کند. این در حالی است که مااکنون در اطعام نه تنها می‌خواهیم زیر و بم کفر و ایمان شخص را در بیاوریم بلکه حتی می‌خواهیم از نظر اسلام و ایمان و نیز مذاهب اسلامی فرد را بشناسیم. سبک زندگی اسلامی حضرت فاطمهسلام الله علیها نشان می‌دهد که در اطعام تنها به جنبه نیاز موجود به چیزی توجه داشت و همان گونه که خداوند بی‌توجه به کفر و ایمان به همگان غذا می‌دهد، انسان مومن نیز این گونه عمل می‌کند، چرا که جان هر موجودی که خدا آفریده عزیز است و ما می‌بایست او را به عنوان آفریده الهی بنگریم و حرمت نگه داریم

خداوند در بیان یک اصل در کمک به دیگران می‌فرماید که خداوند سهمی از درآمد و مال انسان به عنوان حق سائل و محروم قرار داده است. به این معنا که سائل و محروم به صورت مشاع در اموال و درآمدهای شخص، شریک است و اگر خواهان آن شد، درحقیقت خواهان حق خود شده است. خداوند به صراحت می‌فرماید: و فی اموالهم حق للسائل والمحروم؛ در اموالشان حقی برای سائل و محروم است. (ذاریات19؛ معارج24 و 25) در این آیات این حق برای سائلان و محروم به همین عنوان اثبات شده و هیچ قیدی برای این عنوان نیست

به سخن دیگر، کلمات سائل و محروم دارای اطلاق هستند و هیچ قید دیگری برای آن بیان نشده است. پس هر کسی که عنوان محروم و سائل بر او صادق است، دارای حقی در اموال مسلمان است و مسلمان بی‌توجه به هر قیدی چون رنگ و نژاد و دین و مذهب و کفر و اسلام و مانند آن می‌بایست حق سائل و محروم را بدهد. از آیات سوره انسان به دست می‌آید که حضرت فاطمهسلام الله علیها این گونه عمل می‌کرد و سبک زندگی او کاملا مطابق آموزه‌های عقلانی و وحیانی بوده است. حضرت فاطمهسلام الله علیها براساس همین رویه پس از عبادت خداوند، انفاق را در دستور کار قرار می‌دهد (بقره2 و 3) و می‌کوشد به هر شکلی شده به کارهای خیر اجتماعی به ویژه انفاق مالی اقدام کند

در نظر حضرت فاطمهسلام الله علیها نقش انفاق‌های مالی و پرداخت زکات به مستحقان تنها یک عمل اجتماعی صرف نیست که هیچ تاثیری در زندگی فردی ندارد و یا حتی موجب کاهش درآمد و از دست رفتن مال باشد، بلکه از نظر آن حضرتسلام الله علیها این گونه اعمال، هم انسان را در مسیر کمالی به رشد و بالندگی می‌رساند و هم موجب افزایش و برکت در مال او می‌شود

آن حضرتسلام الله علیها در این باره در سخنرانی معروف خود فرموده است: جعل‌الله الزکاه تزکیه للنفس، و نماء فی الرزق، خداوند زکات را موجب تزکیه نفس آدمی و توسعه روزی قرار داده است (ریاحین الشریعه ج1، ص312) از نظر آن حضرتسلام الله علیها عبادت‌های محض نیز تنها در صورتی با سلامت و مقبولیت همراه خواهد شد که انسان بتواند مسئولیت‌های اجتماعی خود را به درستی انجام دهد

اگر کسی روزه می‌گیرد ولی مردم از دست و زبان و چشم او آزار می‌بینند، چنین شخصی نمی‌تواند مدعی روزه‌داری شود. آن حضرتسلام الله علیها می‌فرماید: ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه؛ روزه‌داری که زبان و گوش و چشم و دیگر اعضاء و جوارح خود را کنترل نکند هیچ سودی از روزه خود نمی‌برد                ..
اهمیت انفاق و سخاوت آن حضرتسلام الله علیها بارها سخنانی را از پیامرصلی الله علیه و آله نقل می‌کند که به مسائل اجتماعی و کارهای نیک اجتماعی توجه و تاکید دارد. بر تو باد سخاوت ورزیدن، زیرا که سخاوت درختی از درختان بهشت است که شاخه‌هایش به زمین آویخته است، هر که شاخه‌ای از آن را بگیرد او را به سوی بهشت می‌کشاند (بهجه، ج1، ص266) پیامبر اکرم از بخل ورزیدن بپرهیز، زیرا که بخل آفتی است که در شخص بزرگوار نیست.

خوش‌رویی، نعمتی الهی آن حضرت براساس آموزه‌های قرآنی و سنت و سیره پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله همواره بر خوش‌خویی و حسن خلق تأکید داشته و خواهان خوش‌خویی در روابط اجتماعی و تعامل با مردم بوده؛ چرا که اگر انسان نتواند کمک مالی به دیگری داشته باشد دست کم می‌توان با روی خوش و گشاده‌رویی، دیگران را خشنود سازد و رنج خاطر و جسم و روان ایشان را بزداید و دلگرم به مهر و محبت خویش کند

حضرت فاطمهسلام الله علیها در این‌باره از پیامبراکرمصلی الله علیه و آله نقل می‌کند که به ایشان فرموده است: بهترین شما نرمخوترین شما به اطرافیان و بزرگوارترین شما به زنان است. (مسند فاطمه الزهراءسلام الله علیها، ص221) رفتار و سبک زندگی اسلامی آن حضرتسلام الله علیها خود گواه بر این رفتار اسلامی بود. ایشان با همه فشارها و ناملایماتی که در زندگی دیده بود، ولی هرگز به گونه‌ای عمل نکرد که کسی از ایشان رنجیده‌خاطر باشد و همواره با روی خوش با دیگران برخورد می‌کرد. این خوشرویی ایشان بوی بهشت می‌داد و پدرش را همواره بامدادان و شامگاهان به سویش می‌کشاند تا از شمیم بوی بهشت فاطمی و اخلاق خوش و سیرت بهشتی‌اش بهره بردارد؛ چرا که ایشان حوریه انسیه بود که در میان مردم زندگی می‌کرد

پیامبرصلی الله علیه و آله در این باره می‌فرمود: کلما اشتقت الی رایحه الجنه شممت رایحه ابنتی فاطمه؛ هر زمان مشتاق بوی بهشت می‌شوم دخترم فاطمهسلام الله علیها را می‌بویم و بوی بهشت را از او استشمام می‌کنم. (بحارالانوار، ج43، ص5)

در روایت است که: ان فاطمه خلقت حوریه فی‌صوره انسیه؛ حضرت فاطمهسلام الله علیها در خلقت، همجنس حوریان و در صورت انسانی آفریده شده است.

احادیثی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از پیامبر صلى الله علیه و آله

1. إذا کانَ یَوْمُ القیامَةِ نادى مُنادٍ: یا أَهْلَ الجَمْعِ غُضُّوا أَبْصارَکُمْ حَتى تَمُرَّ فاطِمَة زمانی که روز قیامت برپا شود، منادی صدا می زند: ای اهل محشر! چشمان خود را ببندید تا فاطمه عبور کند. کنز العمّال ج13

2. ما رَضِیْتُ حَتّى رَضِیَتْ فاطِمَة من جز با خشنودی فاطمه خشنود نخواهم شد. مناقب الإمام علی لابن المغازلی

3.  یا عَلِیّ إِنَّ اللّهَ أَمَرَنِی أَنْ أُزَوِّجَکَ فاطِمَة ای علی! خداوند مرا امر کرده که ترا به همسری فاطمه درآورم. الصواعق المحرقة باب11

4.   کُلِّ بَنِی أُنثى عصْبَتُهم لأَبیهِمْ ماخَلا وُلْد فاطِمَة تمام فرزندان یک مادر، به فامیل پدری منتسب هستند، مگر فرزندان فاطمه (که به من منتسب هستند) کنز العمّال ج13 ص101 الصواعق المحرقة

5.   أَحَبُّ أَهْلِی إِلیَّ فاطِمَة فاطمه، محبوبترین فرد خانواده من است. الجامع الصغیر ج1 ح203

6.   خَیْرُ نِساءِ العالَمین أَرْبَع: مَرْیَم وَ آسیة وَ خَدِیجَة وَ فاطِمَة برترین زنان عالم چهار نفرند: مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه. الجامع الصغیر ج1 ح4112 ص469 الإصابة فی تمییز الصحابة ج4

7.   سیّدَةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنَّةِ فاطِمَة فاطمه سرور زنان بهشت است. کنز العمّال ج13 ص94

8.   إذا إشْتَقْتُ إلى ثِمارِ الجنَّةِ قَبَّلتُ فاطِمَة  [ هرگاه مشتاق میوه های بهشت می شوم فاطمه را می بوسم.] نور الأبصار ص 51.

9.  أُنْزِلَتْ آیَةُ التطْهِیرِ فِیْ خَمْسَةٍ فِیَّ، وَفِیْ عَلیٍّ وَحَسَنٍ وَحُسَیْنٍ وَفاطِمَة آیه تطهیر در مورد پنج نفر نازل شد: من و فاطمه و علی و حسن و حسین. إسعاف الراغبین ص116 صحیح مسلم کتاب فضائل الصحابة.

10.  أَوَّلُ مَنْ دَخَلَ الجَنَّةَ فاطِمَة اول کسی که داخل بهشت می شود فاطمه است. ینابیع المودّة ج2 ص322 باب56.

11.   إنّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ فَطـــَمَ ابْنَتِی فاطِمَـــة وَوُلدَهـــا وَ مَنْ أَحَبًّهُمْ مِنَ النّارِ فَلِذلِکَ سُمّیَتْ فاطِمَة خداوند دخترم فاطمه و فرزندانش و هرکس که آنان را دوست داشته باشد را از آتش جهنم جدا ساخته است و برای همین نام او فاطمه (جدا شده) است. کنز العمال ج6

12.  فاطِمَة سِیِّدةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنِّة فاطمه بانوی زنان اهل بهشت است. صحیح البخاری ج3 کتاب الفضائل باب مناقب فاطِمَة ص1374

13.   فاطِمَة خُلِقَتْ حورِیَّةٌ فِیْ صورة إنسیّة فاطمه حوریه ای است در صورت انسان. مستدرک الصحیحین ج3 باب مناقب فاطِمَة ص164

14.   فاطِمَة بَضْعَةٌ مِنّی یُؤْذیِنی ما آذاها وَ یَنَصُبَنی ما أنَصَبَها فاطمه پاره تن من است، آنچه او را اذیت کند مرا اذیت کرده و آنچه او را به سختی بیندازد مرا به سختی انداخته است. مستدرک الصحیحین ج3 ص173

15.   فاطِمَة أَحَبُّ إِلیَّ مِنْکَ یا عَلِیّ وَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَیَّ مِنْها ای علی! ‌فاطمه در نزد من محبوبتر است و تو عزیز تر!. مجمع الزوائد ج9 ص202 الجامع الصغیر ج2 ص654 ح5761

16.   فاطِمَة بَضْعَةٌ مِنّی وَهِیَ قَلْبِیْ وَهِیَ روُحِی التی بَیْنَ جَنْبَیّ فاطمه پاره ای از وجود من، قلب و جان من در کالبد من است. نور الأبصار

17. فاطِمَة سیِّدَةُ نِساءِ أُمَّتِی سرور زنان امت من فاطمه است. سیرأعلام النبلاء ج2 صحیح مسلم،

18. فاطِمَة لَیْسَتْ کَنِساءِ الآدَمیّین همانا فاطمه مانند زنان دیگر نیست. مجمع الزوائد ج9

19. یا فاطِمَة إِنّ اللّهَ یَغْضِبُ لِغَضَبَکِ ای فاطمه! همانا خداوند به خاطر خشم تو خشمگین می شود. الصواعق المحرقة ص175 مستدرک الحاکم باب مناقب فاطمة

20. یا فاطِمَة إِنّ اللّهَ غَیْرُ مُعَذِّبِکِ وَلا أَحَدٍ مِنْ وُلْدِکِ ‌ای فاطمه! خداوند تو و هیچیک از فرزندان تو را عذاب نمی کند. کنز العمّال ج13 ص96

احادیثی درباره علىعلیه السلام و فاطمه سلام الله علیها

21ـ  قاله لعلى فاطمه احب الى منک، و انت اعز الى منها به على فرمود فاطمه در نزد من محبوب‏تر از توست و تو در نزد من عزیزتر و ارجمندتر از او هستى (طبرانى در معجم الاوسط از ابوهریره ج2،)

22ـ احب اهلى الى فاطمه:   در نزد من محبوب‏ترین فرد خاندانم فاطمه است. ترمذى و حاکم در مستدرک ج 1،

23ـ ان الله تعالى اَمَرنى اَن ازَوجَ فاطمه مِن على  خداوند متعال به من فرمان داد که فاطمه را به همسرى على دربیاورم (طبرانى در معجم الکبیر از ابن مسعود ج 1)

24.  فاطمه بَضعه منى، فمن اَغضَبَها اَغضبنى  فاطمه قطعه ی تن من است  پس هر که او را بیازارد، مرا آزرده است  (بخارى در صحیح ج 2،)

25. فاطمه بَضعه منى، یَقبَضنى ما یقبضها، و یَبسطنى ما یبسطها. و ان الانسابَ تنقطع یومَ القیامه غیر نسبى و سَبَبى و صَهرى  فاطمه قطعه ی تن من است. آنچه او را اندوهگین کند، مرا اندوهگین مى‏کند، و آنچه او را شاد کند، مرا شاد مى‏کند و همانا در روز قیامت پیوندهاى خانوادگى گسسته مى‏شود، مگر پیوند نسبى و سببى من (احمد بن حنبل در مسند و حاکم در مستدرک ج2، ص208)

26. فاطمه بَضعه منى، یَقبَضنى ما یقبضها، و یَبسطنى ما یبسطها. و ان الانسابَ تنقطع یومَ القیامه غیر نسبى و سَبَبى و صَهرى   فاطمه قطعه ی تن من است. آنچه او را اندوهگین کند، مرا اندوهگین مى‏کند، و آنچه او را شاد کند، مرا شاد مى‏کند و همانا در روز قیامت پیوندهاى خانوادگى گسسته مى‏شود، مگر پیوند نسبى و سببى من  (احمد بن حنبل در مسند و حاکم در مستدرک ج2، ص208)

27. کان کثیراً ما یقبل عرفَ فاطمه   [پیامبر] فراوان بر سر فاطمه بوسه مى‏زد (ابن‏عساکر از عایشه نقل کرده است ج2، ص356)

28.  اذا کانَ یوم القیامه، نادى منادٍ من وراء الحجب: یا اهلَ الجمع، غضوا ابصارکم عن فاطمه بنت محمدٍ حتى تَمر   چون روز رستاخیز فرا رسد، منادى از پشت پرده‏ها بانگ برمى‏آورد که: اى اهل محشر، چشمانتان را از فاطمه دختر محمد برگیرید تا او بگذرد  (تمام و حاکم در مستدرک از على نقل کرده‏اند. ج 1، ص 127)

 29. اول من یَلحَقنى مِن اهلى، انت یا فاطمه  اى فاطمه، تو نخستین کسى هستى که از خانواده‏ام به من مى‏پیوندد.  (ابن عساکر از واثله نقل کرده ج 1، ص 434)

 30. ان الله تعالى جَعَل ذریه کل نبىٍ فى صلبه، و جعل ذریتى فى صلب على بن ابى‏طالب  خداوند متعال فرزندان هر پیامبرى را در پشت خود او قرار داده، و فرزندان مرا در پشت على ابن ابى طالب قرار داده است (طبرانى در معجم الکبیر از جابر و خطیب در تاریخ از ابن‏عباس روایت کرده‏اند. ج 1،)

 31. کل بنى آدمَ یَنمون الى عَصَبه، الا وَلَدَ فاطمه. فانا ولیهم و انا عَصَبَتَهم  همه فرزندان آدم به پدرانشان وابسته‏اند، مگر فرزندان فاطمه که من ولى آنها و ریشه و پیوندشان هستم  (طبرانى در معجم الکبیر از فاطمه زهرا روایت کرده ج2،)

32 . کل بنى انثَى فان عَصَبَتَهم لابیهم، ما خلا وَلَد فاطمه فانى انا عَصَبَتهم و انا ابوهم   همه دخترزادگان وابستگى‏شان به پدرشان است، مگر فرزندان فاطمه که من خویش و پیوندشان هستم و من پدرشان هستم (طبرانى در معجم الکبیر از عمر نقل کرده ج2،)

33 . ان فاطمه اَحصَنَت فرجها فحَرمها الله و ذریتها على‏النار فاطمه خود را پاکدامن نگاه داشت و خدا او و فرزندانش را بر آتش حرام کرده (بزار و ابو یعلى در مسند، طبرانى در معجم‏الکبیر و حاکم به نقل از ابن مسعود روایت ج 1،)

34.  صلوا على، صلى الله علیکم  بر من درود بفرستید تا خدا بر شما درود بفرستد. (ابن عدى در کامل از ابن عمرو و ابن هریره روایت کرده ج2،)

35. صلوا على، فان صلاتکم على زکاه لکم  بر من درود بفرستید، زیرا صلوات شما بر من زکات شماست (ابن ابى شیبه و ابن مردویه از ابو هریره روایت ج 2،)

36.  اذا جلستَ فى صلاتِکَ فلاتترکن الصلاه على، فانها زکاه الصلاه  چون در نماز [براى تشهد] نشستى، صلوات بر من را ترک مکن، زیرا آن زکات نماز است (دارقطنى در سنن از بریده ج1)

37. حیثما کنتم فصلوا على، فان صلاتکم تبلغنى  هر جا که هستید، بر من درود بفرستید، زیرا درود شما به من مى‏رسد  (طبرانى در معجم‏الکبیر ازحسن بن على نقل مى‏کند ج1،)

38. صلوا على و سلموا، فان صلاتکم تبلغنى حیثما کنتم بر من صلوات و سلام بفرستید؛ زیرا هر جا که باشید، صلوات‏تان به من مى‏رسد (ابى یعلى در مسندش و ضیاء از حسن بن على ج 2،)

 39.  زَینوا مجالسکم بالصلاه على، فان صلاتکم على نور لکم یوم القیامه  مجالس خود را با صلوات بر من بیارایید؛ زیرا صلوات شما بر من، روز قیامت برایتان نورى خواهد بود (دیلمى در مسند الفردوس از عبدالله بن عمر روایت مى‏کند ج 2،)

 40.  الصلاه على نور على الصراط صلوات بر من نورى بر صراط [در روز رستاخیز] خواهد بود (دار قطنى از ابوهریره روایت مى‏کند. ج2،)

 41.  کل امرٍ ذى بالٍ لایبدأ فیه بحمدالله و الصلاه على، فهو اَقطع، ابتر، ممحوق مِن کل برکه  هرکار مهمى که بدون سپاس و ستایش خدا و صلوات بر من آغاز شود، بریده، بى‏دنبال و بى‏بهره از هر برکتى خواهد بود (رهاوى از ابوهریره ج 2،)

 42.  ما مِن عبدٍ یصِلى على الا صلت علیه الملائکه مادام یصلى على هیچ بنده‏اى نیست که بر من صلوات مى‏فرستد، مگر اینکه تا وقتى که صلوات مى‏فرستد، فرشتگان هم بر او درود مى‏فرستند (احمدبن حنبل در مسند، ابن ماجه و ضیاء از عامربن ربیعه ج 2،)

43. من صلى على صلاه، کتب الله له قیراطاً و القیراط مثل احد  هرکه بر من صلوات بفرستد، خداوند براى او قیراطى مى‏نویسد و قیراط همچون کوه احد است! (عبدالرزاق در جامع از على . ج2،)

44.  من صلى على واحده صلى‏الله علیه عشر صلوات، و حَط عنه عشر خطیئات، و رَفعَ له عشر درجات هرکس بر من یک صلوات بفرستد، خداوند ده درود بر او مى‏فرستد و ده خطایش را پاک مى‏کند و ده درجه او را بالا مى‏برد  (احمدبن حنبل در مسند و بخارى در ادب و نسائى و حاکم در مستدرک از انس ج 2)

45.  من صلى على حین یصبح عشراً و حین یمسى عشراً، ادرکته شفاعتى یومَ القیامه هرکه صبحگاه و شامگاه ده بار بر من صلوات بفرستد، روز رستاخیز شفاعتم را در مى‏یابد (طبرانى در المعجم الکبیر از ابودرداء ج2)

 46. ارزش شناخت فاطمه

 امام صادق علیه السلام می فرمایند  ..فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر  هر کس به شناخت حقیقی فاطمه س دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده

47. اطاعت از فاطمه علیها السلام

 امام باقر علیه السلام می فرمایند  .. و لقد کانت س مفروضة الطاعة علی جمیع من خلق الله من الجن و الانس و الطیر والوحش و الانبیاء و الملائکة ...  اطاعت از فاطمه ع بر تمامی آفریدگان خدا از جن و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است

 48. آثار نام فاطمه علیها السلام

 امام کاظم علیه السلام لایدخل الفقر بیتا فیه اسم محمد او احمد او علی او الحسن او الحسین او جعفر او طالب او عبدالله او فاطمة من النساء  در خانه ای که نام محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب یا عبدالله و یا از میان زنان، فاطمه باشد، فقر [و تنگدستی] وارد نمی شود

49. احترام به نام فاطمه علیها السلام

 امام صادق علیه السلام به شخصی که نام دخترش را فاطمه گذاشته بود، فرمود اذا سمیتها فاطمة فلا تسبها و لاتلعنها ولاتضربها  حالا که نام او را فاطمه گذاشته ای، پس دشنامش مده، نفرینش مکن و کتکش مزن

50.  الگوی نمونه

امام زمان ارواحنا فداه در یکی از نامه هایشان می فرمایند و فی ابنة رسول اسوة حسنة در دختر پیامبر خدا ص برای من الگوی نیکویی است

51. یاور خوب

پیامبر اکرم از حضرت امیرالمؤمنین، درباره حضرت فاطمه زهرا پرسیدند. حضرت پاسخ دادند  نعم العون علی طاعة الله [فاطمه] خوب یاوری در راه اطاعت و بندگی خداست

52. اختر تابناک

 امام صادق علیه السلام: ...فاطمة کوکب دری بین نساء اهل الدنیا  فاطمه س اختری تابناک در میان زنان دنیاست

53. سرور زنان

 امام صادق علیه السلام... فاطمة سیدة نساء العالمین من الاولین وا لاخرین  فاطمه س سرور زنان جهانیان از اولین تا آخرین است .

54. درود بر فاطمه

 امام رضا علیه السلام اول من جعل له النعش فاطمة ابنة رسول الله، صلوات الله علیها و علی ابیها و بعلها و بنیها  نخستین کسی که پس از مرگش برای او تابوت ساخته شد، فاطمه دختر رسول خدا بود; درود و صلوات خدا بر او و پدر و شوهر و فرزندانش باد

55. نماز مخصوص فاطمه   

 امام صادق علیه السلام من صلی اربع رکعات فقرا فی کل رکعة بخمسین مرة «قل هو الله احد» کانت صلوة فاطمة هر کس چهار رکعت نماز بخواند [هر دو رکعت به یک سلام] و در هر رکعت [پس از سوره حمد] پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه است

56. فاطمه قلب محمد

 حضرت امیرالمؤمنین :.. ان الحسن و الحسین سبطا هذه الامة و هما من محمد کمکان العینین من الراس و اما انا فکمکان الید من البدن و اما فاطمة فکمکان القلب من الجسد  حسن و حسین علیهما السلام دو سبط این امت هستند، و آن دو برای محمد همانند دو چشم برای سرند، و من [برای محمد همانند دست برای بدن هستم، و فاطمه [برای محمد] همانند قلب برای بدن است

57. افتخار علی علیه السلام به فاطمه

 حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ... انا زوج البتول سیدة نساء العالمین من همسر بتول س هستم; همان کسی که سرور زنان جهانیان است

58. زیارت شهیدان

 امام صادق علیه السلام ان فاطمة کانت تاتی قبور الشهداء فی کل غداة سبت  فاطمه در هر بامداد شنبه به مزار شهیدان می رفت .

59. علی شایسته ترین انسان برای فاطمه

 امام صادق علیه السلام.. لولا ان امیرالمؤمنین ع تزوجها لما کان لها کفو الی یوم القیامة علی وجه الارض آدم فمن دونه  براستی اگر امیرالمؤمنین فاطمه را به ازدواج خود در نیاورده بود، تا روز قیامت بر روی زمین از آدم تا پس از آدم برای فاطمه س همتایی نبود

60. انجام کارهای سخت خانه

 حضرت امیرالمؤمنین درباره حضرت فاطمه زهرا انها استقت بالقربة حتی اثرفی صدرها و طحنت بالرحی حتی مجلت یدها و کسحت البیت حتی اغبرت ثیابها و اوقدت النار تحت القدر حتی دکنت ثیابها فاصابها من ذلک ضرر شدید

 حضرت فاطمه زهرا آن قدر با مشک، آب کشید که اثر آن در سینه اش آشکار شد و چندان با دست خود آسیاب کرد که دستهایش پینه زد و آن قدر خانه را جاروب کرد که لباسهایش خاک آلود گردید و چندان آتش در زیر دیگ روشن کرد که لباسهایش سیاه و دود آلود شد و از این کارها رنج و سختی زیادی به او رسید

61.  فاطمه مطیع دائم علی

 حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فوالله ... لا اغضبتنی و لاعصت لی امرا و لقد کنت انظر الیها فتنکشف عنی الهموم و الاحزان  سوگند به خدا که فاطمه ع هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود . و من هرگاه به فاطمه ع نگاه می کردم، غم و اندوه از من زدوده می شد

62. فاطمه شهیده است

 امام کاظم علیه السلام ان فاطمة صدیقة شهیدة  فاطمه بانوی بسیار راست گویی است که او را به شهادت رسانده اند

63. فاطمه و خردسالان

 امام صادق علیه السلام ان اطفال شیعتنا من المؤمنین تربیهم فاطمة  بی شک فاطمه خردسالان شیعه ما را (در عالم برزخ) پرورش می دهد

64. ارزش شناخت فاطمه

امام صادق علیه السلام می فرمایند: ..فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر هر کس به شناخت حقیقی فاطمه س دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده

65. آثار محبت به فاطمه علیها السلام

پیامبر اکرم می فرمایند: من احب فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی ومن ابغضها فهو فی النار هر کس فاطمه علیها السلام دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است

66. اطاعت از فاطمه علیها السلام

امام باقر علیه السلام می فرمایند: .. و لقد کانت س مفروضة الطاعة علی جمیع من خلق الله من الجن و الانس و الطیر والوحش و الانبیاء و الملائکة ... اطاعت از فاطمه بر تمامی آفریدگان خدا از جن و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است  

67. دستورهای فاطمه علیها السلام

پیامبر اکرم یا علی انفذ لما امرتک به فاطمة فقد امرتها باشیاء امر بها جبرئیل ای علی! آنچه را فاطمه بدان امر می کند، انجام ده; زیرا من چیزهایی را به او امر کرده ام که جبرئیل ع به آنها امر کرده است

68. خلقت فاطمه علیها السلام

پیامبر اکرم ان فاطمة خلقت حوریة فی صورة انسیة ... بی شک فاطمه س حوریه ای است که به صورت انسان آفریده شده است .

69. چرا نام فاطمه علیها السلام

پیامبر اکرم انی سمیت ابنتی فاطمة لان الله عزوجل فطمها و فطم من احبها من النار; من نام دخترم را فاطمه گذاشتم; زیرا خدای عزوجل فاطمه و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است .

70. آثار نام فاطمه علیها السلام

امام کاظم علیه السلام لایدخل الفقر بیتا فیه اسم محمد او احمد او علی او الحسن او الحسین او جعفر او طالب او عبدالله او فاطمة من النساء در خانه ای که نام محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب یا عبدالله و یا از میان زنان، فاطمه باشد، فقر [و تنگدستی] وارد نمی شود .

71. احترام به نام فاطمه علیها السلام

امام صادق علیه السلام به شخصی که نام دخترش را فاطمه گذاشته بود، فرمود  اذا سمیتها فاطمة فلا تسبها و لاتلعنها ولاتضربها  حالا که نام او را فاطمه گذاشته ای، پس دشنامش مده، نفرینش مکن و کتکش مزن

72. الگوی نمونه

امام زمان ارواحنا فداه در یکی از نامه هایشان می فرمایند: و فی ابنة رسول لی اسوة حسنة در دختر پیامبر خدا برای من الگوی نیکویی است .

73. اختر تابناک

امام صادق علیه السلام فاطمة کوکب دری بین نساء اهل الدنیا  فاطمه س اختری تابناک در میان زنان دنیاست

74. سرور زنان

امام صادق علیه السلام فاطمة سیدة نساء العالمین من الاولین والاخرین فاطمه س سرور زنان جهانیان از اولین تا آخرین است .

75. تسبیحات حضرت زهرا

امام باقر علیه السلام ما عبد الله بشی ء من التحمید افضل من تسبیح فاطمة س خداوند در حمد و ستایش به چیزی برتر از تسبیح فاطمه س عبادت نشده است

76. درود بر فاطمه

امام رضا علیه السلام اول من جعل له النعش فاطمة ابنة رسول الله، صلوات الله علیها و علی ابیها و بعلها و بنیها; نخستین کسی که پس از مرگش برای او تابوت ساخته شد، فاطمه ع دختر رسول خدا ص بود; درود و صلوات خدا بر او و پدر و شوهر و فرزندانش باد

77. نماز مخصوص فاطمه

امام صادق علیه السلام من صلی اربع رکعات فقرا فی کل رکعة بخمسین مرة «قل هو الله احد» کانت صلوة فاطمة س ... هر کس چهار رکعت نماز بخواند [هر دو رکعت به یک سلام] و در هر رکعت [پس از سوره حمد] پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه است  

78. فاطمه قلب محمد

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ان الحسن والحسین سبطا هذه الامة وهما من محمد کمکان العینین من الراس واما انا فکمکان الید من البدن واما فاطمة فکمکان القلب من الجسد ... حسن و حسین ع دو سبط این امت هستند، و آن دو برای محمد همانند دو چشم برای سرند، و من [برای محمد همانند دست برای بدن هستم، و فاطمه س [برای محمد ص] همانند قلب برای بدن است

79. افتخار علی علیه السلام به فاطمه

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام انا زوج البتول سیدة نساء العالمین .. من همسر بتول هستم; همان کسی که سرور زنان جهانیان است.                                 

فاطمه زهره است

پیامبر اکرم  انا الشمس و علی القمر و فاطمة الزهرة و الفرقدان الحسن و الحسین من خورشیدم و علی ماه و فاطمه ، زهره (ناهید) است و حسن و حسین دو ستاره نور افشان فرقدان هستند

80. زیارت شهیدان

امام صادق علیه السلام ان فاطمة کانت تاتی قبور الشهداء فی کل غداة سبت ... ; فاطمه در هر بامداد شنبه به مزار شهیدان می رفت .

81. علی شایسته ترین انسان برای فاطمه

امام صادق علیه السلام لولا ان امیرالمؤمنین تزوجها لما کان لها کفو الی یوم القیامة علی وجه الارض آدم فمن دونه براستی اگر امیرالمؤمنین ع فاطمه را به ازدواج خود در نیاورده بود، تا روز قیامت بر روی زمین از آدم تا پس از آدم برای فاطمه همتایی نبود

82. انجام کارهای سخت خانه

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام درباره حضرت فاطمه زهرا  انها استقت بالقربة حتی اثرفی صدرها وطحنت بالرحی حتی مجلت یدها وکسحت البیت حتی اغبرت ثیابها واوقدت النار تحت القدر حتی دکنت ثیابها فاصابها من ذلک ضرر شدید

حضرت فاطمه زهرا آن قدر با مشک، آب کشید که اثر آن در سینه اش آشکار شد و چندان با دست خود آسیاب کرد که دستهایش پینه زد و آن قدر خانه را جاروب کرد که لباسهایش خاک آلود گردید و چندان آتش در زیر دیگ روشن کرد که لباسهایش سیاه و دود آلود شد و از این کارها رنج و سختی زیادی به او رسید

83. فاطمه مطیع دائم علی

حضرت امیرالمؤمنین : فوالله ... لا اغضبتنی ولاعصت لی امرا ولقد کنت انظر الیها فتنکشف عنی الهموم والاحزان سوگند به خدا که فاطمه هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود . و من هرگاه به فاطمه ع نگاه می کردم، غم و اندوه از من زدوده می شد

84. فاطمه شهیده است

امام کاظم علیه السلام ان فاطمة صدیقة شهیدة فاطمه س بانوی بسیار راست گویی است که او را به شهادت رسانده اند

85. فاطمه و خردسالان

امام صادق علیه السلام ان اطفال شیعتنا من المؤمنین تربیهم فاطمة سلام الله علیها بی شک فاطمه خردسالان شیعه ما را (در عالم برزخ) پرورش می دهد

علی، فاطمهعلیهماسلام و صلوات در نگاه پیامبرصلی الله علیه و آله

صلوا على، صلى الله علیکم: بر من درود بفرستید تا خدا بر شما درود بفرستد (ابن عدى در کامل از ابن عمرو و ابن هریره ج2، ص 99)
صلوا على، فان صلاتکم على زکاه لکم: بر من درود بفرستید، زیرا صلوات شما بر من زکات شماست. (ابن ابى شیبه و ابن مردویه از ابو هریره ج 2، ص 99)
اذا جلستَ فى صلاتِکَ فلاتترکن الصلاه على، فانها زکاه الصلاه: چون در نماز [براى تشهد] نشستى، صلوات بر من را ترک مکن، زیرا آن زکات نماز است. (دارقطنى در سنن از بریده . ج1، ص87)
حیثما کنتم فصلوا على، فان صلاتکم تبلغنى: هر جا که هستید، بر من درود بفرستید، زیرا درود شما به من مى‏رسد. (طبرانى در معجم‏الکبیر ج1، ص582)
صلوا على و سلموا، فان صلاتکم تبلغنى حیثما کنتم: بر من صلوات و سلام بفرستید؛ زیرا هر جا که باشید، صلوات‏تان به من مى‏رسد. (ابى یعلى در مسندش و ضیاء از حسن بن على . ج 2، ص 97)
زَینوا مجالسکم بالصلاه على، فان صلاتکم على نور لکم یوم القیامه: مجالس خود را با صلوات بر من بیارایید؛ زیرا صلوات شما بر من، روز قیامت برایتان نورى خواهد بود. (دیلمى در مسند الفردوس از عبدالله بن عمر روایت مى‏کند. ج 2، ص 32)
الصلاه على نور على الصراط: صلوات بر من نورى بر صراط [در روز رستاخیز] خواهد بود. (دار قطنى از ابوهریره ج2، ص 121)
کل امرٍ ذى بالٍ لایبدأ فیه بحمدالله و الصلاه على، فهو اَقطع، ابتر، ممحوق مِن کل برکه: هرکار مهمى که بدون سپاس و ستایش خدا و صلوات بر من آغاز شود، بریده، بى‏دنبال و بى‏بهره از هر برکتى خواهد بود

(رهاوى از ابوهریره روایت مى‏کند. ج 2، ص 277)
ما مِن عبدٍ یصِلى على الا صلت علیه الملائکه مادام یصلى على: هیچ بنده‏اى نیست که بر من صلوات مى‏فرستد، مگر اینکه تا وقتى که صلوات مى‏فرستد، فرشتگان هم بر او درود مى‏فرستند. (احمدبن حنبل در مسند، ابن ماجه و ضیاء از عامربن ربیعه روایت مى‏کنند. ج 2، ص 519)
10ـ
من صلى على صلاه، کتب الله له قیراطاً و القیراط مثل احد: هرکه بر من صلوات بفرستد، خداوند براى او قیراطى مى‏نویسد و قیراط همچون کوه احد است! (عبدالرزاق در جامع از على . ج2، ص 618)
11ـ
من صلى على واحده صلى‏الله علیه عشر صلوات، و حَط عنه عشر خطیئات، و رَفعَ له عشر درجات: هرکس بر من یک صلوات بفرستد، خداوند ده درود بر او مى‏فرستد و ده خطایش را پاک مى‏کند و ده درجه او را بالا مى‏برد.  (احمدبن حنبل در مسند و بخارى در ادب و نسائى و حاکم در مستدرک ج 2 ص 618)
12ـ
من صلى على حین یصبح عشراً و حین یمسى عشراً، ادرکته شفاعتى یومَ القیامه: هرکه صبحگاه و شامگاه ده بار بر من صلوات بفرستد، روز رستاخیز شفاعتم را در مى‏یابد. (طبرانى در المعجم الکبیر ج2، ص 618)

چهار حکایت از زندگی حضرت فاطمهسلام الله علیها ، به چهار عرصه از مصادیق جهاد اقتصادی

1. در اسلام، نفقه زن(یعنی تأمین مسائل اقتصادی زن) برعهده شوهر اوست. بنابراین یکی از محل‌های بروز جهاد اقتصادی حضرت، نحوه مطالبه وی از شوهر است که سعی می‌کند، با سخت گرفتن بر خود کوچک‌ترین فشاری بر همسرش نیاید.

روزی به حضرت زهراسلام الله علیها گفت: آیا در خانه چیزی [برای خوردن] داریم؟ حضرت فرمود: قسم به خدایی که حق تو را عظیم داشت، سه روز است که چیزی نداریم تا برایت بیاورم. علی علیه السلام فرمود: پس چرا مرا خبر نکردی؟ فرمود: پیامبرصلی الله علیه و آله از این‌که از تو چیزی بخواهم مرا برحذر داشت و فرمود: از پسر عمویت چیزی نخواه مگر این‌که خودش برایت بیاورد.. (بحار‌الانوار ج43 ص31)                              .
2. یکی از مصادیق جهاد اقتصادی که کاملاً عمومیت دارد، برداشتن بار مشکلات اقتصادی از دوش ناتوانان جامعه است. حکایت سه روز، روزه گرفتن حضرت زهراسلام الله علیها و بقیه اهل خانه ایشان که در همان زمان یتیم و مسکین و اسیری به ایشان مراجعه کردند و هر سه شب، افطار خود را به آن‌ها بخشیدند بدون این‌که چشم‌داشت هیچ گونه تشکر و پاداشی از آن‌ها یا از جامعه داشته باشند و آیات سوره انسان در شان آن‌ها نازل شد (انسان8-9)                                       .
3. یکی دیگر از مصادیق جهاد اقتصادی در سیره حضرت زهراسلام الله علیها پشتوانه قرار دادن دارایی خود برای رفع مشکلات حکومت دینی است و این امری است که قبل از ایشان مادرش خدیجهسلام الله علیها انجام داده بود. حضرت زهراسلام الله علیها چنان برای رفع نیاز حکومت پیامبرصلی الله علیه و آله با تمام وجود آماده بود که در موارد متعددی که کسی برای مشکل اقتصادی خود به پیامبر، یعنی به حاکم جامعه دینی مراجعه می‌کرد و پیامبرصلی الله علیه و آله خود نمی‌توانست مشکل او را حل کند، او را به حضرت زهراسلام الله علیها ارجاع می‌داد. از باب نمونه، امام باقرعلیه السلام، نقل کرده‌اند که جابر گفت: روزی نماز عصر را همراه پیامبر خواندیم و هنوز متفرق نشده بودیم که پیرمردی از مهاجران که از شدت پیری و ضعف به زحمت راه می‌رفت به سمت ما آمد و پیامبر احوالش را جویا شد. او گفت ای پیامبر خدا گرسنه‌ام، برهنه‌ام، فقیرم. حضرت فرمود من چیزی ندارم که به تو بدهم، اما این مقدار هست که بتوانم تو را به کسی که اهل خیر باشد، راهنمایی کنم. پس به خانه کسی برو که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول هم او را دوست دارند. کسی که خدا را بر خویش مقدم می‌دارد، به خانه فاطمه برو.

آن فرد با راهنمایی عمار به خانه حضرت زهرا می‌رود و عرض حال می‌کند و حضرت تنها گردنبند خود را که آن هم هدیه دختر عمویش (دختر حضرت حمزه) بوده به او می بخشد و... (بحار‌الانوار ج43 ص56-58)                                     .
4. مصادیق جهاد اقتصادی حضرت زهراسلام الله علیها، تنها در سخت گرفتن بر خود و انفاق اموال خلاصه نمی‌شود، بلکه ایشان از دارایی‌های اقتصادی خود در مسیر مبارزات سیاسی نیز استفاده می‌کرد. نمونه بارز آن را پس از رحلت پیامبرصلی الله علیه و آله در جریان فدک می‌توان مشاهده کرد. پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله با توجه به روحیه‌ای که از حضرت زهرا سراغ داشت، باغات فدک را که طبق (انفال1) به حضرت زهرا بخشیده بود و حضرت هم آن را صرفاً در راه رفع نیاز مستنمدان جامعه مصرف می‌کرد. که توسط خلفا به ناحق غصب شد. حضرت در دو خطبه مفصل، فدک را بهانه‌ای برای نقد مشروعیت حکومت خلیفه اول قرار داد و با این اقدام خود نشان داد که چگونه می‌توان دارایی‌های اقتصادی خویش را در مسیر اصلاح سیاسی جامعه و روشنگری قرار داد.

به روایت جلال‏الدین سیوطى در الجامع الصغیر فى احادی البشیر النذیر یکى از کسانى که به مناسبتهاى مختلف به امیرمؤمنان على روى آورده و از یاد کرد شایسته آن حضرت غفلت نورزیده،

 ادیب، فقیه، محدث، حافظ، مورخ و مفسر بلندآوازه شافعى،

مرحوم جلال الدین عبدالرحمن بن کمال ابى‏بکر بن محمد سیوطى (911ـ 849) است که تألیفات فراوانى دارد

منابع:  الاحتجاج، علامه طبرسى    الامالى، شیخ مفید    بحارالانوار، علامه مجلسى الخصال، شیخ صدوق    دلائل الامامة، محمد بن جریر طبرى         الصراط المستقیم، علامه زین‏الدین على بن یونس    الغدیر، علامه امینى       کفایة‏الاثر، ابوالقاسم على بن محمد بن على خزّاز قمى رازى

گردآورنده و تدوین : محمود زارع پور

ادامه

  http://m5736z.blog.ir/post/fateme2

http://m5736z.blog.ir/post/fateme3

http://m5736z.blog.ir/post/fateme4

http://m5736z.blog.ir/post/fateme5

http://m5736z.blog.ir/post/fateme6

http://m5736z.blog.ir/post/fateme1

http://m5736z.blog.ir/fatemeAhkaM

http://m5736z.blog.ir/MOSHAF.Qade

http://m5736z.blog.ir/post/fatimaHaDiS

http://m5736z.blog.ir/post/FATEME

 

به نام خدا
مطالب جمع آوری شده در زمینه های مفاهیم قرآنی و تاریخی

از سال 1354   و    بارگزاری آن  در سال  1380 در   سایت

تاریخی فرهنگی قرآنی

و از سال 1393 به تدریج بعضی از مقالات تبدیل به کتاب شده

 و  به حول قوه الهی در  مهر سال 1399 به 40 جلد کتاب رسیده است.

نام  : محمود زارع پور متولد تهران محله قلهک شمیران 1336

کارشناسی علوم قرآن و دینی ، دبیر    و 25 سال   مدیریت    مدرسه

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">