پیامک های وایبری و sms ی
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه آیات اعجاز قرآنی به نظم (اشعار امید مجد)
http://m5736z.blog.ir/post/Eajazi.Q
http://m5736z.blog.ir/post/EajazQ1
http://m5736z.blog.ir/post/eajaz4
http://m5736z.blog.ir/post/EAJAZ3
« و میان دو دریا دیوار مانع قرار داد
دو دریائی که دیوار میان آنهاست دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس است. میان این دو در اعماق چند صد متری دیوار وجود دارد. (حاجز بمعنی دیوار مانع است). در طرفـین این مانع هر یک از دریاها دما و شوری و غـلظت و شرایط زیستی خاص خود را دارد. مـثلاً آب دریای مـدیـ
***************************************
نکـتـه آیـه: یوسف 11 سیاره دیده است: "خورشید" و "ماه" که یوسف در خواب دیده پدر و مادر وی (کـه مادر وی در واقع خالـه وی بوده) می باشد. و 11 سیاره 11 برادر وی می باشد، ولی دیدن 11 سیاره الـزاماً به این معنیاست کـه یازده سیاره برای دیده شدن می بایست وجود داشـته باشد.
در زمانی که یوسف این خواب را دیـده (یعـنی 2000 سال پیش از میلاد مسیح)، تا زمان محمد و همینطور تا پیش از اختراع تلسکوپ، انسان فـقـط سیاراتی را که بچشم میدید می شناخت. یعنی عـطارد، زهره، مریخ و مشتری.
در سال 1992 انـسـان یـک سـیاره یخی کوچکی را در خارج از حومه پلوتون کشف کرد. و از آن پس 15 سیاره کوچک دیگر را در همان نواحی پیدا کرده، ولی فعلاً مشغـول بررسی آنهاست که آیا سیاره هستند یا سیارک و یا چیز دیگری.
در سال 2003 سیاره دیگری کشف شد که بعدها بعنوان دهمین سیاره شناخته شد. جرم آن حداقل به اندازه پلوتون است و فاصله آن از خورشید بیش از دو برابر فاصله پلوتون از خورشید است.
******************************************
« روز رستاخیز نزدیک شد و ماه شکافته شد».
در بررسی هـائی کـه در سال 1970 از ماه شـد شکـافی به طول 160کـیلـومتر در ماه مـشـاهـده شـد. همینطور اثر جوش خوردگی نیز در سلسله کوههای ماه، و ادامه آن در اعماق ماه دیده شده است. برخی از محققین معتقدند که ماه شکافته شده بوده و دوباره جوش خورده بوده است.
****************************************
چه تناسبی میان ماه و خورشید وجود دارد؟
************************************************
« همه چیز در روند و فرایند فرسودگی و پیری است»!
*************************************************
********************************************
(«ذللاً» جمع ذلـول است و از جمله به معنی: ساده، آسان، رام، بی درد سر و بی زحـمت است. اگـر در آیه «حال» بـرای «نحـل (زنبور)» باشد، معـنی جمله آن این می شود که: زنبور از مسیری پیروی کند که برای وی مـشـخـص شـده. و اگر «ذللاً» حـال بـرای سُـبُـل باشـد، در آنصورت جمله به این معنی می شود که: مـسـیـر بـازگـشـت زنـبـور آسان و بی زحمت شـده است. وهـر دو حالـت آن درست است).
*****************************************
نکات آیه:
1ــ پائین آوردن صدا:
صدا و سر وصدای بلند زمانی که پیوسته باشد زیانهای زیادی به بدن و روان انسان وارد می کند که مهمترین آنها عبارتند از: زیاد شدن ترشح ادرنالین که بنوبه خود از جمله منجر به بهم ریختن عصبی فرد می شود ـــ ایجاد شدن تنشهائی در کارکرد بینی و گوشو حنجره ـــ مبتلا شدن به خیلی از بیماریهای قلبی و خونی از جمله بالا رفتن فشار خون و تصلب شرایین ــــ و تنشهای همراه با احساس سردرد مزمن و احساس فشار و سختی.
2ــ "صدای خران" آزار دهنده ترین صدای ناخوشایند جانوران است:
واحد اندازه گیری شدت صدا دسیبل است. شدت صدای پچ پچ و درگوشی میان 10 تا 20 دسیبل است، صدای ماشین کوچک 70 تا 80 دسیبل، صدایماشین باری 80 تا 90 دسیبل، صدای هواپیما هنگام کنده شدن از زمین 110 تا 130 دسیبل. پائین ترین صدائی که انسان می تواند بشنود 20 دسیبل است. هنگامیکه شدت صدا به 45 دسیبل می رسد انسان نمی تواند آسوده بخوابد، نزدیک 85 دسیبل دردهای گوش آغاز می شود. در سر و صداهای نزدیک به 90 دسیبل آدم نمی بایست 8 ساعت بیشتر در آن فضا بماند، در 100 دسیبل نمی بایست بیش از دو ساعت بماند، در 110 دسیبل نمی بایست بیش از نیم ساعت بماند، و به 160 دسیبل که برسد آدم کر می شود.
و شدت صدای ناخوشایند خر که موضوع آیه می باشد بالای 100 دسیبل است. وامروزه انسان در میان جانوران صدای ناخوشایندِ آزار دهنده شدیدتری از صدای خر نمی شناسد و آنچه در آیه آمده مبنی بر اینکه "آزار دهنده ترین صدای ناخوشایند صدای خران است" درست است.
« ندیدی خدا با قوم عاد چه کرد؟ با ساختمان سنگی ستون دار ـــ ستونهائی که مانند آن در هیچ سرزمینی ساخته نشده بود»؟
قوم عاد در منطقه ربع الخالی در عربستان زندگی میکرده اند و دارای تمدن بزرگی بوده اند. بنابر توصیفاتی که قرآن از آنها می کند، مردم تنومند و پر هیبت بوده اند، تخته سنگ را جابجا می کرده اند، ابر قدرت بوده اند، ثروتهای حیوانی و دامی و انسانی و کشاورزی برای اولین باردر تاریخ در بین این قوم جمع شده بوده است. و در معماری شهرسازی و سد سازی نمونه نداشته اند. یکی از موارد منفی آنها این بوده که دیگران را تحت تسلط خود در می آورده اند و هیچگونه رحمی به آنها نمی کرده اند.شعراء130 : « وَإِذَا بَطَشْتُمْ بَطَشْتُمْ جَبَّارِینَ = و وقتی متسلط می شوید به کسی رحمی نمی کنید.
تا پیش از این برخی از تاریخ شناسان می گفتند با توجه به اینکه منطقه محل زندگی قوم عاد که ربع الخالی باشد منطقه ای صحرائی و بی آب و گیاه است و از دیر زمان نیز اینطور بوده، معقول و منطقی نیست که در آنجا قومی و تمدنی وجود میداشته بوده باشد. و وجود تاریخی قومعاد را تکذیب می کردند. یعنی داستان قرآن در مورد قوم عاد را دروغ می پنداشتند.
تا اینکه بالاخره در اوایل دهه 90 میلادی به کمک ماهواره ابتدا تصویری از منطقه مزبور گرفته شد که شبه رودخانه
محققین می گویند که طوفان شنی قوم عاد را نابود کردهاست. و قرآن می گوید: وَأَمَّـا عَـادٌ فَـأُهـْلـِکـُوا بِرِیحٍ صَرْصَرٍ عَـاتـِیـَةٍ = و امّا عاد با باد سرکشی که از بالا میآمد نابود کرده شدند (حاقه6)
بادی که از بالا میآید سرد است و طوفان شن نیز با خود بر میدارد، بنابر این با سرما و شن از بین رفته اند و آنچه قرآن در مورد عاد میگوید درست و دقیق است. هم درمورد نحوه از میان رفتن آنها و هم ساختمان آنها.
اصول تربیت دینی :
هر مطلب علمی دارای اصولی است که بدون آن ورود در آن علم بی اثر یا کم اثر است :
1ـ اصل سهولت : از سخت گیری و خشونت نسبت به کودک باید پرهیز نمود.
2ـ اصل تدریج : خداوند آیات و احکام را تدریجا نازل فرموده در آموزش به کودکان نیز اصل تدریج باید رعایت شود.
3ـ اصل مداومت و استمرار: آموزش در اسلام امری مستمر و مداوم است.
4ـ اصل آگاهی بخشی : هدف تعلیم باید رشد فکری و یادگیری دانش آموز باشد.
5ـ اصل تفاوتهای فردی : باید متناسب با ویژگیهای شناختی عاطفی ، انگیزش و سوابق خانوادگی از روشهای گوناگون و موثر استفاده کرد ،
عوامل موثر بر تربیت دینی :
محبت : از عوامل موثر بر تربیت ، محبت است که نیاز اساسی کودکان و غذای روح آنها می باشد .
معلم: معلم برای کودک مقبولیت و محبوبیت داشته باشد
تشویق و تنبیه: هر یک باید اصولی و با طی نمودن مراحل مخصوص آن مورد استفاده قرار گیرد .
مراقبتهای پدر و مادر : گناه بر بچه اثر می گذارد ؛ غذای حرام یا غیبت کردن مادر و ... می تواند از عوامل زمینه ساز شقاوت کودک در آینده باشد تقوای مادر در دوران شیردهی ، با وضو شیر دادن ، زمینه ساز سعادت فرزند می باشند ..
روشهای تربیت دینی :
1ـ روش غیر مستقیم :
چرا که در روش مسقیم تذکرات زیاد و متوالی سبب لجاجت و مقاومت منفی می شود و بیان ایرادات و نصایح . احساسات کودک را جریحه دار می کند . روش الگویی ، روش استفاده از مثال ، قصه گویی ، یادآوری نعمات الهی ، نمایشی از جمله روشهای غیر مستقیم هستند.
2ـ استفاده از روشهای فعال :
در این روش مشارکت کودکان مد نظر است و مزیت آن تأثیر عمقی آن است ، فعالیت گروهی بچه ها ، واگذاری مسئولیت به ایشان ، وضع قوانین توسط آنها و نظارت و قضاوتشان در مورد افراد خاطی از موارد مهم و موثر است.
3ـ روش تربیت تلقینی :
تلقین مثبت به خود و دیگران از روشهای مورد استفاده در تربیت اسلامی است ، یک مطلبی که باید در نفس انسان تاثیر بکند با تلقینات و تکرارها بیشتر در نفس انسان نقش پیدا می کند.
شیوه آموزش برخی مفاهیم دینی :
مفهوم دین : در سالهای اول دبستان فقط باید به تعریف ساده ای بسنده کرد .
مفهوم دعا : دعاها باید متناسب با سن و حوزه درک کودک باشد تا لذت بیشتری ببرد . همچون دعاهای کوتاه و دسته جمعی مثل سرود و مناجات که در روح کودکان موثر است.
مفهوم نماز : زمینه نماز در روح پاک کودکان و فطرت سلیم آنها موجود است و باید آن را باور کنیم . از سنین نخست دبستان باید کودکان را به تدریج با نماز آشنا کرد و آنها را به گزاردن نماز تشویق و ترغیب نمود . قبل از تعلیم باید مفهوم خدا و دعا برای کودک تبیین شده باشد و علت نماز خواندن را نیز بداند .
نتیجه : در آموزش مفاهیم دینی باید عوامل تأثیر گذار را شناخت و آنها را در راستای بهتر شدن امر آموزش جهت داد و از سخنان معصومین ـ ع ـ بهره جست ؛.
راههای آموزش خداشناسی به کودکان:
ده قدم با کودکم برای آشنا کردن کودک با مقوله خداشناسی ، ده شیوه روانشناسانه را پیشنهاد می شود . شناخت خدا برای کودک امر مهمی است
برای آموزش خداشناسی به کودکان روشهای متعددی وجود دارد که میتوان از آنها در راه معرفی صحیح خداوند و صفات او به کودکان بهره گرفت
در سیرهتربیتی معصومین(ع) نیز چهار کلید اصلی مشاهده میشود که عبارتند از:
مفروض گرفتن اصل وجود خدا؛ استفاده از دلایل روشن و قابل فهم؛ تاکید بر معرفی خدا از راه صفات؛ ایجاد ارتباط با خدا و حفظ آن (که آثاری چون تقویت، رشد و ارتقای ایمان به خدا و انس با خدا و محبت او را در پی دارد). محبوب خدا بودن - استفاده از تجربیات روزمره - آشنایی با نمونه های ایمان - الگوی موفق از ایمان - ارتباط با طبیعت - استفاده از مثال- اهمیت داستان - طرح سوالات - اهمیت تفکر - عبادت دسته جمعی -
الگو های تربیت کودک :
۱- الگوی عدم محبت و سخت گیری به کودک: در این نوع شیوه ی تربیتی اولآ: از محبت و نوازش و توجه والدین خود محروم می ماند ثانیآ: مدام باید سرزنش ها ، تحقیر ها، خشونت ها، و سخت گیریهای پدر و مادرش را تحمل کند ثالثآ: هرگز در مقابل رفتار پسندیده و خوب خود تشویق و تمجید نمی شود.
۲- الگوی محبت و عدم قاطعیت: محبت باید به کودک به اندازه باشد. در این شیوه چون قاطعیت والدین وجود ندارد کودک همیشه از زیر بار وظایف و مسئولیت های خود فرار می کند.
۳- الگوی عدم محبت و عدم قاطعیت والدین: این شیوه را باید بدترین و مخرب ترین الگو دانست.
۴- الگوی محبت همراه با قاطعیت پدر و مادر: اگر والدین عزیز بتوانند بر احساسات عاطفی بی مورد و نا بجای خود غلبه کنند و این شیوه را بدرستی در تربیت کودک خود اعمال نمایند قطعآ بهترین و موثر ترین الگوی تربیتی است.
راه های تربیت کودک از نظر اسلام
مراحل سه گانه تربیت کودک
از پیامبر (ص) روایت است که فرمود: فرزند هفت سال سرور، هفت سال فرمانبردار و هفت سال وزیر است. این بدان معناست که انسان درهر سنی نوعی واکنش نشان تربیت امری فرآیندی است و در تمام مدت عمر اتفاق می افتد؛ از پـیامبر (ص) روایت است که تربیت پیش از تولد آغاز می شود: ادبو الولادکم فی بطون امهاتهم قیل: وکیف ذلک یا رسول الله؟فقال: باطعامهم الحلال؛ فرزندانتان را در رحم مادرانشان تربیت کنید. سؤال شد: این چگونه است، ای رسول خدا؟ فرمودند: با خوراندن غذای حلال به مادرش. بنابراین نباید گذاشت شخصیت کودک شکل گیرد و آن گاه اقدام به تربیت وتادیب کرد. امام صادق(ع) می فرماید: انا نامرصبیاننا بالصلاه و الصیام ما اطاقوا اذا کانوا أبناء سبع سنین؛ ما هنگامی که کودکانمان هفت ساله می شوند به اندازه ای که طاقت دارند آنان را به انجام نماز و روزه فرمان می دهیم. پیامبر(ص) می فرماید: اکرموا اولادکم و احسنوا آدابهم یغفرلکم؛ فرزندان خود را گرامی بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود.
دوری از خشونت در تربیت: پیامبر(ص) دراین باره میفرماید: لاتضربه واهجره ولاتطل؛ کودک را نزن، بلکه با او قهرکن، ولی نه به مدت طولانی.
ارزش هایی که می توانند تأثیر زیادی بر زندگی کودک داشته باشد :
1-صداقت: با گفتن حقیقت خشنودی ما بیشتر تأمین می شود و در ضمن سایر مردم حرف هایمان را جدی می گیرند.
2- عشق: کودک باید نسبت به اعضای خانواده، دوستان و مردم جامعه خود احساس تعلق کند.
3- حساسیت: به کودک خود بیاموزید برای احساسات سایر مردم اهمیت قائل شود. عذرخواهی کردن را یاد بگیرد و از کارهای ناپسند خود ابراز پشیمانی کند.
4-مهربانی: احساس محبت نسبت به تهیدستان و بیماران و افرادی که در شرایط ناگواری به سر می برند.
5- بردباری: مردم با یکدیگر تفاوت دارند و باید این تفاوت ها را پذیرفت.
6- مسئولیت پذیری: ابراز رضایت از انجام وظیفه مثل کارهای خانه و تکالیف مدرسه.
7- لذت: تأکید بر وجوه مثبت زندگی و لذت بردن از آن.
8- اعتماد: باور داشتن به آموخته های خود.