تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

مشخصات بلاگ
تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

آشنائی با تاریخ اسلام :
عبرت آموزی (و لقد اهلکنا القرون من قبلکم .... گذشته چراغ راه آینده است)
آشنایی با علوم و موضوعات قرآنی ( هدی و رحمه للمتقین)

آخرین نظرات
  • ۴ خرداد ۰۱، ۱۷:۲۱ - خرید پیج اینستاگرام ارزان
    Great post.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

حدیث امام زمان
 

 1. توجّه امام مهدی(ارواحنا فداه) به شیعیان خویش إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَ لا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ، وَ لَوْ لا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللاَّواهُ، وَ اصْطَلَمَکُمُ الاْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا. ما در رعایت حال شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم، که اگر جز این بود گرفتاری ها به شما روی میآورد و دشمنان، شما را ریشه کن میکردند. از خدا بترسید و ما را پشتیبانی کنید.

 2. عمل صالح و تقرّب به اهل بیت(علیهم السلام) فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهِیَّتِنا وَ سَخَطِنا، فَإِنَّ امْرَأً یَبْغَتُهُ فُجْأَةً حینَ لا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ، وَ لا یُنْجیهِ مِنْ عِقابِنا نَدَمٌ عَلی حَوْبَة. هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستی ما نزدیک میسازد، عمل کند و از آنچه که خوشایند ما نبوده و خشم ما در آن است، دوری گزیند، زیرا خداوند به طور ناگهانی انسان را میگیرد، در وقتی که توبه برایش سودی ندارد و پشیمانی او را از کیفر ما به خاطر گناهش نجات نمیدهد.

 3. تسلیم در مقابل دستورهای اهل بیت(علیهم السلام)  فَاتَّقُوا اللّهَ، وَ سَلِّمُوا لَنا، وَ رُدُّو الاْمْرَ إِلَیْنا، فَعَلَیْنَا الاْصْدارُ، کَما کانَ مِنَّا الاْیرادُ، وَ لا تَحاوَلُوا کَشْفَ ما غُطِّی عَنْکُمْ، وَ اجْعَلُوا قَصْدَکُمْ إِلَیْنا بِالْمَوَدَّةِ عَلَی السُّنَّةِ الْواضِحَةِ. از خدا بترسید و تسلیم ما شوید و کارها را به ما واگذارید، بر ماست که شما را از سرچشمه، سیراب برگردانیم، چنان که بردن شما به سرچشمه از ما بود، در پی کشف آنچه از شما پوشیده شده نروید. مقصد خود را با دوستی ما بر اساس راهی که روشن است به طرف ما قرار دهید.

 4. تحقّق حتمی حقّ أَبَی اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لِلْحَقِّ إِلاّ إِتْمامًا وَ لِلْباطِلِ إِلاّ زَهُوقًا، وَ هُوَ شاهِدٌ عَلَی بِما أَذْکُرُهُ. خداوند مقدّر فرموده است که حقّ به مرحله نهایی و کمال خود برسد و باطل از بین رود، و او بر آنچه بیان نمودم گواه است.

 5. خلقت هدفدار و هدایت پایدار إِنَّ اللّهَ تَعالی لَمْ یَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثًا وَ لا أَهْمَلَهُمْ سُدًی بَلْ خَلَقَهُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ أَسْماعًا وَ أَبْصارًا وَ قُلُوبًا وَ أَلْبابًا ثُمَّ بَعَثَ إِلَیْهِمُ النَّبِیّینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ، یَأْمُرُونَهُمْ بِطاعَتِهِ وَ یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ مَعْصِیَتِهِ وَ یُعَرِّفُونَهُمْ ما جَهِلُوهُ مِنْ أَمْرِ خالِقِهِمْ وَ دینِهِمْ وَ أَنزَلَ عَلَیْهِمْ کِتابًا، وَ بَعَثَ إِلَیْهِمْ مَلائِکَةً یَأْتینَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ مَنْ بَعَثَهُمْ إِلَیْهِمْ بِالْفَضْلِ الَّذی جَعَلَهُ لَهُمْ عَلَیْهِمْ. خداوند متعال، خلق را بیهوده نیافریده و آنان را مهمل نگذاشته است، بلکه آنان را به قدرتش آفریده و برای آنها گوش و چشم و دل و عقل قرار داده، آن گاه پیامبران را که مژده دهنده و ترساننده هستند به سویشان برانگیخت تا به طاعتش دستور دهند و از نافرمانیاش جلوگیری فرمایند و آنچه را از امر خداوند و دینشان نمیدانند به آنها بفهمانند و بر آنان کتاب فرستاد و به سویشان فرشتگان برانگیخت تا آنها میان خدا و پیامبران  به واسطه تفضّلی که بر ایشان روا داشته  واسطه باشند.

 6. ظهور حقّ إِذا أَذِنَ اللّهُ لَنا فِی الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ وَ اضْمَحَلَّ الْباطِلُ، وَ انْحَسَرَ عَنْکُمْ. هرگاه خداوند به ما اجازه دهد که سخن گوییم، حقّ ظاهر خواهد شد و باطل از میان خواهد رفت و خفقان از [سرِ] شما برطرف خواهد شد.

 7. تفتیش ناروا  مَنْ بَحَثَ فَقَدْ طَلَبَ، وَ مَنْ طَلَبَ فَقَدْ دَلَّ، وَ مَنْ دَلَّ فَقَدْ أَشاطَ وَ مَنْ أَشاطَ فَقَدْ أَشْرَکَ. حضرت مهدی ارواحنا فداه در خصوص کسانی که در جستجوی او بوده اند تا به حاکم جور تحویلش دهند فرموده است.. آن که بکاود، بجوید و آن که بجوید دلالت دهد و آن که دلالت دهد به هدف رسد و هر که [در مورد من] چنین کند، شرک ورزیده است.

 8. ظهور حقّ به اذن حقّ فَلا ظُهُورَ إِلاّ بَعْدَ إِذْنِ اللّهِ تَعالی ذِکْرُهُ وَ ذلِکَ بَعْدَ طُولِ الاَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلاءِ الاْرْضِ جَوْرًا . ظهورینیست، مگر به اجازه خداوندمتعال و آن هم پس از زمان طولانی و قساوت دلها و فراگیر شدن زمین از جور و ستم.

 9. مدّعیان دروغگو سَیَأْتی إلی شیعَتی مَنْ یَدَّعِی المُشاهَدَةَ. أَلا فَمَنِ ادَّعَی المُشاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیانی وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَذّابٌ مُفْتَر وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ الْعَلِی الْعَظیم. آگاه باشید به زودی کسانی ادّعای مشاهده (نیابت خاصّه) مرا خواهند کرد. آگاه باشید هر کس قبل از )خروج سفیانی» و شنیدن صدای آسمانی، ادّعای مشاهده مرا کند دروغگو و افترا زننده است؛ حرکت و نیرویی جز به خدای بزرگ نیست.

10. دنیا در سراشیبی زوال إِنَّ الدُّنْیا قَدْ دَنا فَناؤُها وَ زَوالُها وَ أَذِنَتْ بِالْوِداعِ وَ إِنّی أَدْعُوکُمْ إِلَی اللّهِ وَ رَسُولِهِ(صلی الله علیه وآله وسلم) وَ الْعَمَلِ بِکِتابِهِ وَ إِماتَةِ الْباطِلِ وَ إِحْیاءِ السُّنَّةِ دنیا فنا و زوالش نزدیک گردیده و در حال وداع است، و من شما را به سوی خدا و پیامبرش  که درود خدا بر او و آلش باد  و عمل به قرآنش و میراندن باطل و زنده کردن سنّت، دعوت میکنم.

11. ذخیره بزرگ  أَنَا بَقِیَّةٌ مِنْ آدَمَ وَ ذَخیرَةٌ مِنْ نُوح وَ مُصْطَفی مِنْ إِبْراهیمَ وَ صَفْوَة مِنْ مُحَمَّد(صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِمْ أَجْمَعینَ) من باقیمانده از آدم و ذخیره نوح و برگزیده ابراهیم و خلاصه محمّد (درود خدا بر همگی آنان باد) هستم.

12.  حجّت خدا زَعَمَتِ الظَّلَمَةُ أَنَّ حُجَّةَ اللّهِ داحِضَةٌ وَ لَوْ أُذِنَ لَنا فِی الْکَلامِ لَزالَ الشَّکُّ. ستمگران پنداشتند که حجّت خدا از بین رفته است، در حالی که اگر به ما اجازه سخن گفتن داده میشد، هر آینه تمام شکّ ها را از بین میبردیم.

13. عطسه، نشانه سلامت أَلا أُبَشِّرُکَ فِی الْعِطاسِ فَقُلْتُ بَلی قالَ.. هُوَ أَمانٌ مِنَ الْمَوْتِ ثَلاثَةَ أَیّام. نسیم، خدمتکار حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) گوید.. آن حضرت به من فرمود.. آیا تو را در مورد عطسه کردن بشارت دهم؟ گفتم.. آری. فرمود.. عطسه، علامتِ امان از مرگ تا سه روز است.

14. نماز، طردکننده شیطان ما أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّیْطانِ بِشَیء مِثْلِ الصَّلوةِ، فَصَلِّها وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّیْطانِ. هیچ چیز مثل نماز، بینی شیطان را به خاک نمیمالد، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.

15. اذن مالک لا یَحِلُّ لاِحَد أَنْ یَتَصَرَّفَ فی مالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِهِ. تصرّف در مال هیچ کس بدون اجازه او جایز نیست.

16. استعاذه به خدا أَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الْعَمی بَعْدَ الْجَلاءِ وَ مِنَ الضَّلالَهِ بَعْدَ الْهُدی وَ مِنْ مُوبِقاتِ الاَعْمالِ وَ مُرْدِیاتِ الْفِتَنِ. پناه به خدا میبرم از نابینایی بعد از بینایی و از گمراهی بعد از راهیابی و از اعمال ناشایسته و فرو افتادن در فتنه ها.

 17. اسوه های حقیقت إِنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فینا، لا یَقُولُ ذلِکَ سِوانا إِلاّ کَذّابٌ مُفْتَر. حقّ با ما و در میان ماست، کسی جز ما چنین نگوید، مگر آن که دروغگو و افترا زننده باشد.

 18. ظهور فَرَج به اذن خدا وَ أَمّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَی اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، کَذَبَ الْوَقّاتُونَ. وَ أَمّا قَوْلُ مَنْزَعَمَ أَنَّ الْحُسَیْنَ(علیه السلام) لَمْ یُقْتَلْ، فَکُفْرٌ وَ تَکْذیبٌ وَ ضَلالٌ. امّا ظهور فرج، موکول به اراده خداوند متعال است و هر کس برای ظهور ما وقت تعیین کند دروغگوست. و امّا گفته کسانی که پنداشته اند امام حسین(علیه السلام) کشته نشده، کفر و دروغ و گمراهی است.

 19. شناخت خدا إِنَّ اللّهَ تَعالی هُوَ الَّذی خَلَقَ الاْجْسامَ وَ قَسَّمَ الاَرْزاقَ لاِنَّهُ لَیْسَ بِجِسْم وَلا حالّ فیجِسْم)لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ وَ هُوَالسَّمیعُ الْعَلیمُ. همانا خداوند متعال، کسی است که اجسام را آفریده و ارزاق را تقسیم فرموده، او جسم نیست و در جسمی هم حلول نکرده، )چیزی مثل او نیست و شنوا و داناست.

 20. ائمّه(علیهم السلام) دست پرورده های پروردگار إِنَّ اللّه مَعَنا و لا فاقَةَ بِنا إِلی غَیْرِهِ وَ الْحَقَّ مَعَنا فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَ عَنّا وَ نَحْنُ صَنائِعُ رَبِّنا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنائِعُنا. خداوند با ماست، و به جز ذات پروردگار به چیزی نیاز نداریم، و حقّ با ماست. اگر کسانی با ما نباشند، هرگز در ما وحشتی ایجاد نمیشود، ما دست پرورده های پروردگارمان، و مردمان، دستپرورده های ما هستند.

 21. دانش حقیقی أَلْعِلْمُ عِلْمُنا وَ لا شَیءَ عَلَیْکُمْ مِنْ کُفْرِ مَنْ کَفَرَ. دانش، دانشِ ماست، از کفرِ کافر، گزندی بر شما نیست.

22 . اتّفاق و وفای به عهد لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا. اگر شیعیان ما  که خداوند آنها را به طاعت و بندگی خویش موفّق بدارد  در وفای به عهد و پیمان الهی اتّحاد واتّفاق میداشتند و عهد و پیمان را محترم میشمردند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمیافتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل میشدند.                      

23. پیروان نادان قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَةِ وَ حُمَقاؤُهُمْ، وَ مَنْ دینُهُ جَناحُ الْبَعُوضَةِ أَرْجَحُ مِنْهُ. حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) به محمّد بن علی بن هلال کرخی فرموده اند.. نادانان و کمخردان شیعه و کسانی که بال پشه از دینداری آنان محکمتر است، ما را آزردند.

24. بیزاری از غالیان أَنا بَریءٌ إِلَیاللّهِ وَ إِلیرَسُولِهِ مِمَّنْ یَقُولُ إِنّا نَعْلَمُ الْغَیْبَ وَ نُشارِکُهُ فیمُلْکِهِ أَوْ یُحِلُّنا مَحَلاًّ سِوَی الْمحَلِّ الَّذی رَضِیَهُ اللّهُ لَنا. من از افرادی که میگویند.. ما اهل بیت [مستقلاًّ از پیش خود و بدون دریافت از جانب خداوند] غیب میدانیم و در سلطنت و آفرینش موجودات با خدا شریکیم، ما را از مقامی که خداوند برای ما پسندیده بالاتر میبرند، نزد خدا و رسولش، بیزاری میجویم.

25. سجده شکر سَجْدَةُ الشُّکْرِ مِنْ أَلْزَمِ السُّنَنِ وَ أَوْجَبِها. سجده شکر از لازمترین و واجبترین مستحبّات است.

26. فضیلت تعقیبات نماز إِنَّ فَضْلَ الدُّعاءِ وَ التَّسْبیحِ بَعْدَ الْفَرائِضِ عَلَی الدُّعاءِ بِعَقیبِ النَّوافِلِ کَفَضْلِ الْفَرائِضِ عَلَی النَّوافِلِ. فضیلت دعا و تسبیح بعد از نمازهای واجب در مقایسه با دعا و تسبیح پس از نمازهای مستحبی، مانند فضیلت واجبات بر مستحبّات است.

27. سجده، مخصوص خداست فَأَمّا السُّجُودُ عَلَی الْقَبْرِ فَلا یَجُوزُ. سجده بر قبر جایز نیست.

28. راه اندازی کار مردم أَرْخِصْ نَفْسَکَ وَ اجْعَلْ مَجْلِسَکَ فِی الدِّهْلیزِ وَ اقْضِ حَوائِجَ النّاسِ. خودت را [برای خدمت] در اختیار مردم بگذار، و محلّ نشستن خویش را درِ ورودی خانه قرار بده، و حوائج مردم را برآور.                                                

29. امنیّت بخش زمین إِنّی أَمانٌ لاِهْلِ الاْرْضِ کَما أَنَّ النُّجُومَ أَمانٌ لاَهْلِ السَّماءِ. وجود من برای اهل زمین، سبب امان و آسایش است، همچنان که ستارگان سبب امان آسماناند.

چهل حدیث پیرامون حضرت مهدی ارواحنا فداه

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله)..

1 -  المهدی منا اهل البیت، یصلحه الله فی لیلة مهدی از ما اهل بیت است خداوند امر او را در یک شب اصلاح خواهد فرمود

2 - یقول.. المهدی من عترتی، من ولد فاطمة مهدی (علیه السلام) از سلاله من است، از فرزندان فاطمه (سلام الله علیها)

3 - نحن سبعة ولد عبد المطلب سادة اهل الجنة.. انا، و حمزة و علی و جعفر و الحسن و الحسین و المهدی ما هفت نفر از فرزندان عبدالمطلب سروران اهل بهشت هستیم.. من و حمزه و علی و جعفر و حسن و حسین و مهدی

4 - لو لم بیق من الدنیا الا یوم لطول الله ذلک الیوم حتی یلی المهدی اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نماند خداوند آن روز را آن قدر طولانی می کند که مهدی (علیه السلام) در پی آید

5 - امنا المهدی ام من غیرنا یا رسول الله؟ قال.. بل منا بنا یختم الله کما بنا فتح و بنا یستنقذون من الشرک و بنا یؤلف الله بین قلوبهم بعد عداوة الشرک بلکه از ماست خداوند همچنانکه به ما آغاز فرمود به ما هم ختم خواهد کرد به وسیله ماست که مردم از شرک نجات می یابند به وسیله ماست که خداوند بین دلهای مردم الفت و پیوند ایجاد می کند بعد از آنکه دشمنی حاصله از شرک بینشان جدایی افتاده باشد

6 - لتملان الارض ظلما و عدوانا ثم لیخرجن رجل من اهل بیتی حتی یملاها قسطا و عدلا کما ملئت عدوانا و ظلما زمین پر از ستم و دشمنی می شود وبه درستی مردی از اهل بیت من قیام خواهد کرد تا زمین را از عدل و داد پر کند چنانکه پر از دشمنی و ستم شده باشد

7 - یخرج رجل من اهل بیتی، یواطی اسمه اسمی و خلقه خلقی، یملاها قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا مردی از اهل بیت من قیام خواهد کرد اسمش همانند اسم من و اخلاقش همانند اخلاق من است او زمین را پر از عدل و داد کند چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد

 

8 - و یح هذه الامة من ملوک جبابرة، یقتلون و یخیفون المطیعین الا من اظهر طاعتهم; فالمؤمن التقی لیصانعهم بلسانه و یفر منهم بقلبه و جنانه فاذا اراد الله تعالی ان یعید الاسلام عزیزا قصم کل جبار عنید و هو القادر علی ما یشاء ان یصلح امة بعد فسادها. یا حذیفة! لو لم یبق من الدنیا الا یوم لطول الله ذلک الیوم حتی یملک من اهل بیتی رجل تجری الملاحم علی یدیه و یظهر الاسلام لا یخلف وعده و هو سریع الحساب وای بر این امت از پادشاهان ستمگر مردم را می کشند و اطاعت کنندگان پروردگار را می ترسانند مگر کسی را که فرمانبری و اطاعت از آنان را اظهار کند پس انسان با ایمان و پرهیزگار باید با زبانش با آنان بسازد اما در قلب و با جوارحش از آنان بگریزد پس اگر خدای بزرگ بخواهد اسلام را عزیز گرداند هر ستمگر عناد پیشه ای را در هم خواهد شکست و او بر آنچه بخواهد تواناست و می تواند امت را بعد از تباهی اصلاح فرماید - و حالشان را نیکو گرداند - ای حذیفه.. اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند همان یک روز را آنچنان طولانی خواهد کرد که مردی از اهلبیت من به حکومت رسد به دست او پیشامدهایی عجیب به وقوع می پیونند و خداوند - به دست او - اسلام را پیروز می کند و در وعده هایش خلاف نمی کند و او محاسبه گری سریع است

9 - لو لم یبق من الدنیا الا لیلة، لیملک فیها رجل من اهل بیتی اگر از عمر دنیا جز یک شب باقی نمانده باشد خداوند در همان یک شب مردی از اهل بیت مرا به حکومت خواهد رسانید.

10 - المهدی رجل من ولدی، لونه لون عربی، و جسمه اسرئیلی علی حده الا یمن خال کانه کوکب دری، یملا الارض عدلا کما ملئت جورا و ظلما یرضی فی خلافته اهل الارض و اهل السماء و الطیر فی الجو مهدی (علیه السلام) مردی از فرزندان من است رنگ رخساره اش رنگ عربها و اندامش اندام اسرائیلی هاست. برگونه راستش خالی هست که مانند ستاره ای درخشان است زمین را از عدالت پر می سازد چنانکه از ستم و حق کشی پر شده باشد در زمان خلافت و رهبری او زمینیان و آسمانیان و پرندگان فضا راضی و خشنود خواهند بود.

11 - قال لفاطمة سلام الله علیها..  یا بنیة.. المهدی من ولدک همانا پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت فاطمه .. سلام الله علیها  فرمودند.. ای دخترک من! مهدی، از فرزندان توست

12 - ابشری یا فاطمة! المهدی منک ای فاطمه.. تو را بشارت باد، که مهدی ارواحنا فداه از نسل تواست

13 - قال لفاطمة سلام الله علیها.. والذی بعثنی بالحق، منهما - یعنی الحسن و الحسین - مهدیّ هذه الامة. اذا صارت الدنیا هرجا و مرجا و تظاهرت الفتن و تقطعت السبل و اغار بعضهم علی بعض فلا کبیر یرحم صغیرا و لا صغیر یوقر کبیرا یبعث الله عند ذلک منهما من یفتح حصون الضلالة و قلوبا غفلا; یقوم بالدین فی آخر الزمان، کما قمت به فی اول الزمان، و یملا الدنیا عدلا کما ملئت جورا همانا پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت فاطمه .. سلام الله علیها  فرمودند.. سوگند به آنکه مرا به حقیقت مبعوث گردانید که مهدی این امت از نسل این دو نفر است » - اشاره به حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) )زمانی که دنیا آشفته گردد و فتنه ها ظاهر شوند و راه ها کوتاه گردند و برخی مردم بر برخی دیگر هجوم آورند نه بزرگسالان به خردسالان رحم کنند و نه خردسالان به بزرگسالان احترام نهند در آن زمان خداوند از نسل این دو کسی را بر می انگیزد که حصارهای گمراهی را می گشاید و دل های غفلت زده را بیدار می کند و در آخر الزمان دین را به پا می دارد چنانکه من در ابتدا آن را به پا داشتم و دنیا را از عدالت پر می سازد چنانکه از ستم پر شده باشد

14 - المهدی رجل من عترتی یقاتل علی سنتی کما قاتلت انا علی الوحی .  مهدی، مردی از خاندان من است. او بر طبق سنت من - با مخالفین - می جنگد، چنانکه من بر طبق وحی الهی می جنگم

15 - یجی ء فتنه غبراء مظلمة تتبع الفتن بعضها بعضا حتی یخرج رجل من اهل بیتی یقال له المهدی فان ادرکته فاتبعه و کن من المهتدین  فتنه ای سخت، تیره و تاریک فرا می رسد فتنه ها پشت سر هم - بر مردم - وارد می شوند تا اینکه مردی از اهل بیت من قیام کند که مهدی  خوانده می شود. اگر او را دریافتی پیروش باش، تا از هدایت یافتگان باشی

16 - ستکون فتنه لا یهدا منها جانب الا جاش منها جانب حتی ینادی مناد من السماء.. ان امیرکم فلان  فتنه ای خواهد بود هنوز طرفی از این فتنه آرام نگرفته که طرف دیگری بر می شورد - قسمتی از آن آرامش نیابد مگر آنکه قسمتی دیگر از آن بر می آشوبد - تا آنکه ندا دهنده ای از آسمان ندا در می دهد همانا امیر و فرمانروای شما فلانی است

17 - یخرج المهدی و علی راسه ملک ینادی.. ان هذا مهدی فاتبعوه مهدی قیام می کند در حالی که بالای سر او فرشته ای ندا می دهد این مهدی است از او پیروی کنید

18- فی المحرم ینادی مناد من السماء.. الا ان صفوة الله من [خلقه فلان]، فاسمعوا له اطیعوه فی سنة الصوت المعمعة  در ماه محرم، ندا کننده ای از آسمان ندا می دهد.. آگاه باشید که برگزیده خدا - از میان خلایق - فلانی است، پس فرمانش را گوش کنید و از او اطاعت کنید در سالی که جنگ ها و فتنه ها فراوان است و سال صدای آسمانی است

19 - یکون عند انقطاع من الزمان و ظهور من الفتن رجل یقال له المهدی یکون عطاؤه حثیا هنگامی که آخر الزمان شود و یاس و نامیدی رخ نماید و فتنه ها ظاهر شود، مردی خواهد بود که مهدی نامیده می شود و بخشش و عطایایش ریزان و سرشار است

20 - یکون عند انقطاع من الزمان لیبعثن الله من عترتی رجلا افرق الثنایا، اجلی الجبهة، یملا الارض عدلا یفیض المال فیضا  هنگامی که آخر الزمان شود یاس و نا امیدی و قحطی رخ نماید به تحقیق خدا مردی از خاندان مرا بر خواهد انگیخت دندان های پیشین فاصله دار و جبینش گشاده است. زمین را از عدالت پر می سازد و مال فراوان می بخشد

21 - یکون فی آخر الزمان خلیفة یقسم المال و لا یعده  در آخر الزمان خلیفه ای خواهد بود که مال را بدون اینکه بشمارد تقسیم می کند

22 - و جبرئیل علی مقدمته و میکائیل علی ساقته، یفرح به اهل السماء و الارض و الطیر والوحش و الحیتان فی البحر  جبرئیل در راس پیشاهنگان لشگر و میکائیل در راس دنباله داران لشگر او قرار دارند آسمانیان و زمینیان و پرندگان و حیوانات وحشی و ماهیان دریا همگی به ظهور او شاد می شوند.

23- بشراکم بالمهدی، رجل من قریش من امتی علی اختلاف من الناس و زلازل، فیملا الارض قسطاو عدلا کما ملئت جورا و ظلما و یرضی عن ساکن السماء و ساکن الارض و یقسم المال صحاحا بالسویه بین الناس و یملا قلوب امه محمد غنی و یسعهم عدله حتی انه یامر منادیا فینادی من له حاجة؟ فما یاتیه احد الا رجل واحد، یاتیه یساله فیقول.. ائت السادن، یعطیک. فیاتیه فیقول.. انا رسول المهدی الیک لتعطینی مالا فیقول احث فیحثی فلا یسطیع ان یحمله فیلقی حتی یکون قدر ما یستطیع ان یحمله فیخرج به و یندم فیقول انا کنت اجشع امه محمد نفسا کلهم دعی الی هذا المال فترکه غیری فیرده علیه فیقول انا لا نقبل شیئا اعطیناه فیلبث فی ذلک ستا او سبعا او تسع سنین و لا خیر فی الحیاة بعده

شما را به مهدی بشارت باد مردی از قریش، از بین امت من، در زمانی که مردم با هم به مخالفت و ستیز بر می خیزند و زلزله ها روی می دهد; او زمین را از عدالت و برابری پر می سازد چنانکه از ظلم و جور پر شده باشد آسمانیان ساکنان زمین از او راضی و خشنود می شوند او مال را به درستی و برابری بین مردم تقسیم می کند و دل های امت محمد صلی الله علیه و آلهرا از بی نیازی می آکند و عدالت او همگان را شامل می شود تا آنجا که فرمان می دهد ندا دهنده ای ندا در دهد کیست که نیازی داشته باشد؟ پس هیچکس جز یک مرد به نزد او نمی آید مرد نزد او می آید و درخواست می کند می فرماید به نزد نگهبان پرده دار برو به تو [نیازت را] می دهد به نزد او می رود و می گوید من فرستاده مهدی هستم نزدت آمده ام که مالی به من عطا کنی پس می گوید.. بریز آنقدر ازمال به دامنش می ریزد که نمی تواند آن را حمل کندپس مال را بیرون می برد در حالیکه پشیمان است و می گوید من طمعکارترین و حریص ترین فرد از امت محمد صلی الله علیه و آلهبودم همه آنان به این مال فرا خوانده شدند اما جز من کسی آن را قبول نکرد پس باز می گردد و پول ها را به نگهبان پس می دهد او می گوید ما چیزی را که به کسی بخشیدیم باز پس نمی گیریم پس آن حضرت در چنان حکومتی شش یا هفت یا نه سال درنگ می کند و بعد از او خیری در زندگانی نیست

24 - المهدی منا، اجلی الجبهة، اقنی الانف  مهدی از نسل ماست گشاده پیشانی است و وسط بینی او قدری بر آمده است

25 - ستکون بعدی فتن; منها فتنة الاحلاس یکون فیها حرب و هرب ثم بعدها فتنة اشد منها ثم تکون فتنة. کلما قیل انقطعت تمادت حتی لا یبقی بیت الا دخلته و لا مسلم الا ملته حتی یخرج رجل من عترتی  پس از من فتنه هایی رخ خواهد داد. یکی از آن فتنه ها فتنه تنگدستی و بیچارگی و خانه نشینی خواهد بود در آن فتنه، جنگ و گریزها به وقوع می پیوندند و بعد از آن فتنه ای سخت تر و پس از آن فتنه ای دیگر خواهد بود هرچه گفته می شود دیگرفتنه به پایان رسید گسترش بیشتر می یابد تا جائی که هیچ خانه ای نمی ماند مگر آنکه فتنه ای آن را در می گیرد و هیچ مسلمانی نیست مگر آن که فتنه ها او را دلزده و دلتنگ ساخته باشد تا این که مردی از خاندان من قیام کند.

26 - یلتفت المهدی و قد نزل عیسی بن مریم کانما یقطر من شعره الماء فیقول المهدی.. تقدم، صل بالناس. فیقول عیسی.. انما اقیمت الصلاة لک فیصلی خلف رجل من ولدی مهدی ارواحنافداه متوجه می شود که عیسی بن مریم نازل شده است و چنان است که گویا از موهایش آب می چکد مهدی ارواحنافداه به او می فرماید.. بفرما، پیش برو و با این مردم نماز بگزار. عیسی گوید.. این نماز برای اقتدای به تو بپا داشته شده پس پشت سر مهدی ارواحنافداه که مردی از فرزندان من است نماز می خواند.

27 - یبایع الرجل بین الرکن و المقام عدة اهل بدر فیاتیه عصائب اهل العراق و ابدال اهل الشام فیغزوه جیش من اهل الشام حتی انتهوا بالبیداء خسف بهم  عده ای به تعداد لشکریان بدر با آنمرد مهدی ارواحنافداه بین رکن و مقام کعبه بیعت می کنند پس جمعی از بزرگان اهل عراق و صالحین اهل شام به یاری او می آیند پس لشگری از اهل شام با او و یارانش می جنگند تا به منطقه ای به نام )بیداء» می رسند زمین آنان را (لشکر شام)را در خود فرو می برد

28 - منا الذی یصلی عیسی بن مریم خلفه  از نسل ماست آنکسی که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می خواند

29 - من کذب بالدجال فقد کفر و من کذب بالمهدی فقد کفر کسی که )دجال » را تکذیب کند کافر شده و کسی که )مهدی ارواحنافداه را تکذیب کند کافر شده است

30 - یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی سلطانه  مردمی از مشرق زمین قیام می نمایند و برای سلطنت و حکومت حضرت مهدیارواحنافداه زمینه سازی می کنند.

 

 

قال امیرالمومنین علی (علیه السلام)

31 - اذ نادی مناد من السماء.. ان الحق فی آل محمد فعند ذلک یظهر المهدی علی افواه الناس، و یشربون حبه و لا یکون لهم ذکر غیره  زمانی که ندا دهنده ای از آسمان ندا می دهد که حق در خاندان محمد  صلی الله علیه و آلهاست در آن هنگام نام مهدی بر زبانهای مردم آشکار می گردد و محبت او را به دل می گیرند و از غیر او یاد نمی کنند

32 - قلت.. یا رسول الله امنا آل محمد المهدی، ام من غیرنا؟ فقال.. لا بل منا یختم الله به الدین کما فتح بنا ینقذون من الفتنة کما انقذوا من الشرک و بنا یؤلف الله بین قلوبهم و بنا یصبحون بعد عداوة الفتنة اخوانا فی دینهم گفتم.. ای رسول خدا آیا مهدی ارواحنافداه از بین ما آل محمد (صلی الله علیه و آله) است یا از بین غیر ما؟ فرمود.. ) نه، بلکه از بین ماست خداوند دین را همچنانکه گشود به وجود او ختم خواهد کرد مردم به وسیله ما از فتنه نجات می یابند چنانکه از شرک نجات یافتند و به وسیله ماست که خداوند بین دل های مردم الفت و پیوند ایجاد می کند و به وسیله ماست که مردم بعد از دشمنی برخاسته از فتنه بایکدیگر برادر شدند.

33 - المهدی رجل منا، من ولد فاطمة  مهدی ارواحنافداه مردی از نسل ما از فرزندان فاطمه (علیها السلام) است

34 - تختلف ثلاث رایات.. رایة بالمغرب و رایة بالجزیرة و رایة بالشام تدوم الفتنة بینهم سنة » -ثم ذکر خروج السفیانی و ما یفعله من الظلم والجور ثم ذکر خروج المهدی و مبایعة الناس له بین الرکن و المقام، و قال.. یسیر بالجیوش حتی یسیر بوادی القری فی هدوء و رفق و یلحقه هناک ابن عمه الحسنی فی اثنی عشر الف فارس، فیقول له.. یا ابن عم انا احق بهذا الجیش منک انا ابن الحسن و انا المهدی. فیقول له المهدی بل ان المهدی فیقول له الحسنی.. هل لک من آیة فابایعک؟ فیومی المهدی الی الطیر فیسقط علی یدیه و یغرس قضیبا فی بقعة من الارض فیخضر و یورق. فیقول له الحسنی.. یا ابن عمی هی لک سه پرچم به مخالفت با یکدیگر برافراشته شود پرچمی در مغرب  و پرچمی در عربستان و پرچمی در شام  فتنه و جنگ بین آنها یک سال طول می کشد سپس از قیام سفیانی و ظلم و ستمی که بر مردم روا می دارد یاد کرد و پس از آن از ظهور و قیام حضرت مهدی ارواحنافداه و بیعت کردن مردم با او در بین رکن و مقام یاد نمود  و فرمود  لشکریان خویش را حرکت می دهد تا در کمال آرامش به )وادی القری » می رسند در آنجا پسر عمویش  سید حسنی  همراه با دوازده هزار سوار به او می رسد و می گوید ای پسر عمو من به فرماندهی این لشکر سزاوارتر از تو هستم زیرا من فرزند امام حسن هستم و مهدی من هستم حضرت مهدی به او می فرماید بلکه من مهدی هستم. حسنی می گوید آیا تو را نشانه و معجزه ای هست تا با تو بیعت کنم؟ پس حضرت مهدیارواحنافداه به پرنده ای اشاره می نماید و پرنده در دستهایش قرار می گیرد و نی خشکی را می گیرد و در زمین می کارد، بلافاصله - سبز می شود و برگ می دهد آن زمان سید حسنی  به او عرض می کند این پسر عموی من این مقام سزاوار توست.                                            . 35 - لا یخرج المهدی حتی یقتل ثلث، و یموت ثلث، و یبقی ثلث مهدی قیام نخواهد کرد تا زمانی که یک سوم مردم کشته یک سوم دیگر بمیرند و تنها یک سوم آنها باقی بمانند

36 - ذلک یخرج فی آخر الزمان و اذا قیل للرجل الله الله قیل; فیجمع الله له قوما قزع کقزع السحاب یؤلف بین قلوبهم لا یستوحشون علی احد و لا یفرحون لاحد دخل فیهم علی عدة اصحاب بدر لم یسبقهم الاولون و لا یدرکهم الاخرون و علی عدد اصحاب طالوت الذین جاوزوا النهر معه هیهات، چقدر دور است! سپس با دستش نه عدد شمرد و بعد فرمود.. او در آخر الزمان ظهور خواهد کرد و در زمانی که درباره اش گفته شود خدا را، خدا را، که او کشته شده است پس خداوند برای او، از جای جای زمین گروهی را که همچون قطعه های ابر پراکنده اند گرد هم می آورد و بین دلهایشان الفت و پیوند ایجاد می کند به گونه ای که از هیچکس نمی هراسند و به هیچ کس شادمان نمی شوند به تعداد اصحاب بدر در این گروه وارد می شوند کسانی که پیشینیان بر آنان سبقت نگرفته و پسینیان توفیق درک و وصول به آنان را نمی یابند وآنان به تعداد اصحاب )طالوت »اند که با او از نهر گذشتند

37 - ویحا للطالقان فان لله بها کنوز لیست من ذهب و لا فضة و لکن بها رجال عرفوا الله حق معرفته و هم انصار المهدی فی آخر الزمان  آه از طالقان رحمت باد بر طالقان  خد را در آن شهر گنجینه هایی است از طلا و نقره نیستند بلکه در آن مردانی هستند که خدا را به حقیقت معرفت شناخته اند و آنان در آخر الزمان یاوران مهدیارواحنافداه خواهند بود

38 امام باقر (علیه السلام) قال.. انا نرجو ما یرجو الناس، و انا نرجو لو لم یبق من الدنیا الا یوم لطول الله ذلک الیوم حتی یکون ما ترجوه هذه الامة; و قبل ذلک فتن شر فتنة یمسی الرجل مؤمنا و یصبح کافرا; و یصبح مؤمنا و یمسی کافرا فمن ادرک ذلک منکم فلیتق الله و لیکن من احلاس بیته  همانا ما به همان چیزی که مردم امید دارند امید بسته ایم. و امیدواریم که اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد خداوند همان یک روز را آنچنان طولانی کند که آنچه را این امت به آن امید بسته اند، تحقق پذیرد و قبل از بدترین فتنه ها پدید می آید، چنانکه شخصی از برخی مردم در شب مومن است و صبح که می شود کافر شده است یا در صبح مومن است و شب که می رسد کافر گردیده است پس اگر کسی از شما به چنین فتنه ای گرفتار شد باید تقوای الهی پیشه کند و باید کناره گزینی و خانه نشینی اختیار کند

39 - قال عمار یاسر.. اذا قلت النفس الزکیه، و اخوه تقتل بمکه ضیعة، نادی مناد من السماء.. ان امیرکم فلان، وذلک المهدی، الذی یملا الارض حقا و عدلا زمانی که نفس زکیه کشته شود و برادرش در مکه به نبردی شدید پردازد ندا دهنده ای از آسمان ندا دهد که امیر و فرمانروای شما فلانی است و او همان مهدی است کسی که زمین را از حقیقت و عدالت آکنده سازد

40 - اخرج ابن ابی شیبة عن مجاهد، قال.. حدثنی فلان - رجل من اصحاب النبی  صلی الله علیه و آله.. ان المهدی لا یخرج حتی تقتل النفس الزکیه فاذا قتلت النفس الزکیه غضب علیهم من فی السماء ومن فی الارض; فاتی الناس، فزفوه کما تزف العروس الی زوجه لیلة عرسها و هو یملا الارض قسطا و عدلا و تخرج الاض نباتها و تمطر السماء مطرها و تنعم امتی فی ولایته نعمة لم تنعمها قط   فلانی - مردی از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله) برایم روایت کرد که.. همانا مهدی ارواحنافداه قیام نخواهد کرد تا آن زمان که نفس زکیه کشته شود وقتی نفس زکیه کشته شد هرکس در آسمان و هر کس در زمین است بر کشندگان او خشمگین می شوند پس مردم می آیند و شادمانه گرداگردش می چرند. چنانکه در شب عروسی شادمانه گرد عروس می چرخند. و مهدی ارواحنافداه زمین را از عدل و داد پر می کند و امت من در زمان ولایت و حکومت او از چنان نعمتی برخوردار می شوند که هرگز در گذشته از آن بهره مند نبوده اند

یادآوری سید حسنی که از نسل امام حسن (علیه السلام) است حضرت مهدی را به عنوان پسر عمو خطاب می کند، می توان استفاده کرد که قائم آل محمد از نسل امام حسین می باشد، و درباره اینکه این نه بار باز و بسته کردن دست یا شمردن نه عدد با دست (عقده بیده تسعا) حضرت علی اشاره ای به اینکه تعداد امامان معصوم از نسل حسین 9نفر است که نهمین آنان مهدی است.

چهل حدیث کاربردی در دوره آخرالزمان از

قطب عالم امکان، حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) فرمودند

 1- الَّذى یَجِبُ عَلَیْکُمْ وَ لَکُمْ أنْ تَقُولُوا.. إنّا قُدْوَهٌ وَ أئِمَّهٌ وَ خُلَفاءُ اللهِ فى أرْضِهِ، وَ اُمَناؤُهُ عَلى خَلْقِهِ، وَ حُجَجُهُ فى بِلادِهِ، نَعْرِفُ الْحَلالَ وَ الْحَرامَ، وَ نَعْرِفُ تَأْویلَ الْکِتابِ وَ فَصْلَ الْخِطابِ.  امام زمان (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف)  بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشوایان هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم. همچنین ما امین خداوند بر بندگانش و حجّت او در جامعه مى باشیم، حلال و حرام را مى شناسیم، تأویل و تفسیر آیات قرآن را عارف و آشنا هستیم.

 2- أنَا خاتَمُ الاْوْصِیاءِ، بى یَدْفَعُ الْبَلاءُ عَنْ أهْلى وَ شیعَتى. من آخرین وصیّ پیغمبر خدا هستم به وسیله من بلاها و فتنه ها از آشنایان و شیعیانم دفع و برطرف خواهد شد.

 3- أمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعُوا فیها إلى رُواهِ حَدیثِنا (أحادیثِنا)، فَإنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أنَا حُجَّهُ اللهِ عَلَیْکُمْ. جهت حلّ مشکلات در حوادث - امور سیاسى، عبادى، اقتصادى، نظامى، فرهنگى، اجتماعى و... - به راویان حدیث و فقهاء مراجعه کنید که آن ها در زمان غیبت خلیفه و حجّت من بر شما هستند و من حجّت خداوند بر آن ها مى باشم.

 4- الحَقُّ مَعَنا، فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَعَنّا، وَ نَحْنُ صَنائِعُ رَبِّنا، وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنائِعِنا. حقانیّت و واقعیّت با ما اهل بیت رسول الله صلّى الله علیه وآله وسلّم مى باشد و کناره گیرى عدّه اى، از ما هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد، چرا که ما دست پروره هاى نیکوى پروردگار مى باشیم; و دیگر مخلوقین خداوند، دست پرورده هاى ما خواهند بود.

 5- إنَّ الْجَنَّهَ لا حَمْلَ فیها لِلنِّساءِ وَ لا وِلادَهَ، فَإذَا اشْتَهى مُؤْمِنٌ وَلَداً خَلَقَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَیرِ حَمْل وَ لا وِلادَه عَلَى الصُّورَهِ الَّتى یُریدُ کَما خَلَقَ آدَمَ (علیه السلام) عِبْرَهً. همانا بهشت جایگاهى است که در آن آبستن شدن و زایمان براى زنان نخواهد بود، پس هرگاه مؤمنى آرزوى فرزند نماید، خداوند متعال بدون جریان حمل و زایمان، فرزند دلخواهش را به او مى دهد همان طورى که حضرت آدم (علیه السلام) را آفرید.

6- لا یُنازِعُنا مَوْضِعَهُ إلاّ ظالِمٌ آثِمٌ، وَ لا یَدَّعیهِ إلاّ جاحِدٌ کافِرٌ. کسى با ما، در رابطه با مقام ولایت و امامت مشاجره و منازعه نمى کند مگر آن که ستمگر و معصیت کار باشد، همچنین کسى مدّعى ولایت و خلافت نمى شود مگر کسى که منکر و کافر باشد.

 7- إنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فینا، لا یَقُولُ ذلِکَ سِوانا إلاّ کَذّابٌ مُفْتَر، وَ لا یَدَّعیهِ غَیْرُنا إلاّ ضالٌّ غَوىٌّ.  حقیقت - در همه موارد و امور - با ما و در بین ما اهل بیت عصمت و طهارت خواهد بود و چنین سخنى را هر فردى غیر از ما بگوید دروغ گو و مفترى مى باشد; و کسى غیر از ما آن را ادّعا نمى کند مگر آن که گمراه باشد.

 8- أبَى اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْحَقِّ إلاّ إتْماماً وَ لِلْباطِلِ إلاّ زَهُوقاً. همانا خداوند متعال، إباء و امتناع دارد نسبت به حقّ مگر آن که به إتمام و کمال برسد و باطل، نابود و مضمحل گردد.

 9- إنَّهُ لَمْ یَکُنْ لاِحَد مِنْ آبائى إلاّ وَ قَدْ وَقَعَتْ فى عُنُقِه بَیْعَهٌ لِطاغُوتِ زَمانِهِ، و إنّى أخْرُجُ حینَ أخْرُجُ وَ لا بَیْعَهَ لاِحَد مِنَ الطَّواغیتِ فى عُنُقى. همانا پدران من (ائمّه و اوصیاء علیهم السّلام)، بیعت حاکم و طاغوت زمانشان، بر ذمّه آن ها بود; ولى من در هنگامى ظهور و خروج نمایم که هیچ طاغوتى بر من منّت و بیعتى نخواهد داشت.

 10- أنَا الَّذى أخْرُجُ بِهذَا السَیْفِ فَأمْلاَالاَرْضَ عَدْلا وَ قِسْطاً کَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً. من آن کسى هستم که در آخر زمان با این شمشیر - ذوالفقار - ظهور و خروج مى کنم و زمین را پر از عدل و داد مى نمایم همان گونه که پر از ظلم و جور شده است.

 11- اِتَّقُوا اللهُ وَ سَلِّمُوا لَنا، وَ رُدُّوا الاْمْرَ إلَیْنا، فَعَلَیْنا الاْصْدارُ کَما کانَ مِنَّا الاْیراُ، وَ لا تَحاوَلُوا کَشْفَ ما غُطِّیَ عَنْکُمْ. از خدا بترسید و تسلیم ما باشید، و امور خود را به ما واگذار کنید، چون وظیفه ما است که شما را بى نیاز و سیراب نمائیم همان طورى که ورود شما بر چشمه معرفت به وسیله ما مى باشد; و سعى نمائید به دنبال کشف آنچه از شما پنهان شده است نباشید.

12- أمّا أمْوالُکُمْ فَلا نَقْبَلُها إلاّ لِتُطَهِّرُوا، فَمَنْ شاءَ فَلْیَصِلْ، وَ مَنْ شاءَ فَلْیَقْطَعْ. اموال - خمس و زکوت - شما را جهت تطهیر و تزکیه زندگى و ثروتتان مى پذیریم، پس هر که مایل بود بپردازد، و هر که مایل نبود نپردازد.

 13- إنّا نُحیطُ عِلْماً بِأنْبائِکُمْ، وَ لا یَعْزُبُ عَنّا شَیْىءٌ مِنْ أخْبارِکُمْ. ما بر تمامى احوال و اخبار شما آگاه و آشنائیم و چیزى از شما نزد ما پنهان نیست.

 14- مَنْ کانَتْ لَهُ إلَى اللهِ حاجَهٌ فَلْیَغْتَسِلْ لَیْلَهَ الْجُمُعَهِ بَعْدَ نِصْفِ اللَّیْلِ وَ یَأْتِ مُصَلاّهُ. هر که خواسته اى و حاجتى از پیشگاه خداوند متعال دارد بعد از نیمه شب جمعه غسل کند و جهت مناجات و راز و نیاز با خداوند، در جایگاه نمازش قرار گیرد.

15- یَابْنَ الْمَهْزِیارِ! لَوْلاَ اسْتِغْفارُ بَعْضِکُمْ لِبَعْض، لَهَلَکَ مَنْ عَلَیْها، إلاّ خَواصَّ الشّیعَهِ الَّتى تَشْبَهُ أقْوالُهُمْ أفْعالَهُمْ. اگر طلب مغفرت و آمرزش بعضى شماها براى همدیگر نبود، هرکس روى زمین بود هلاک مى گردید، مگر آن شیعیان خاصّى که گفتارشان با کردارشان یکى است.

 16- وَأمّا قَوْلُ مَنْ قالَ.. إنَّ الْحُسَیْنَ (علیه السلام) لَمْ یَمُتْ فَکُفْرٌ وَ تَکْذیبٌ وَ ضَلالٌ.
و امّا کسانى که معتقد باشند حسین (علیه السلام) زنده است و وفات نکرده، کفر و تکذیب و گمراهى است.

 17- مِنْ فَضْلِهِ، أنَّ الرَّجُلَ یَنْسَى التَّسْبیحَ وَ یُدیرُا السَّبْحَهَ، فَیُکْتَبُ لَهُ التَّسْبیحُ. از فضائل تربت حضرت سیّدالشّهداء (علیه السلام) آن است که چنانچه تسبیح تربت حضرت در دست گرفته شود ثواب تسبیح و ذکر را دارد، گرچه دعائى هم خوانده نشود.

 18- فیمَنْ أفْطَرَ یَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضان مُتَعَمِّداً بِجِماع مُحَرَّم اَوْ طَعام مُحَرَّم عَلَیْهِ.. إنَّ عَلَیْهِ ثَلاثُ کَفّارات. کسى که روزه ماه رمضان را عمداً با چیز یا کار حرامى افطار - و باطل - نماید، (غیر از قضاى روزه نیز) هر سه نوع کفّاره (60 روزه، اطعام 60 مسکین، آزادى یک بنده) بر او واجب مى شود.

 19- ألا أُبَشِّرُکَ فِى الْعِطاسِ؟ قُلْتُ.. بَلى، فَقالَ.. هُوَ أمانٌ مِنَ الْمَوْتِ ثَلاثَهَ أیّام. نسیم خادم گوید.. در حضور حضرت عطسه کردم، فرمود.. مى خواهى تو را بر فوائد عطسه بشارت دهم؟ عرض کردم.. بلى. فرمود.. عطسه، انسان را تا سه روز از مرگ نجات مى بخشد.

20- مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ سَمّانى فى مَحْفِل مِنَ النّاسِ. وَ قالَ (علیه السلام) مَنْ سَمّانى فى مَجْمَع مِنَ النّاسِ فَعَلَیْهِ لَعْنَهُ اللهِ. ملعون و مغضوب است کسى که نام اصلى مرا در جائى بیان کند. و نیز فرمود.. هر که نام اصلى مرا در جمع مردم بر زبان آورد، بر او لعنت و غضب خداوند مى باشد.

 21- یَعْمَلُ کُلُّ امْرِىء مِنْکُمْ ما یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَ لْیَتَجَنَّب ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهیَّتِنا وَ سَخَطِنا، فَاِنَّ امْرَءاً یَبْغَتُهُ فُجْأهٌ حینَ لا تَنْفَعُهُ تَوْبَهٌ، وَ لا یُنْجیهِ مِنْ عِقابِنا نَدَمٌ عَلى حُوبَه.  هر یک از شما باید عملى را انجام دهد که سبب نزدیکى به ما و جذب محبّت ما گردد; و باید دورى کند از کردارى که ما نسبت به آن، ناخوشایند و خشمناک مى باشیم، پس چه بسا شخصى در لحظه اى توبه کند که دیگر به حال او سودى ندارد و نیز او را از عِقاب و عذاب الهى نجات نمى بخشد.

 22- إنَّ الاْرْضَ تَضِجُّ إلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَوْلِ الاْغْلَفِ أرْبَعینَ صَباحاً. زمین تا چهل روز از ادرار کسى که ختنه نشده است ناله مى کند.

  23- سَجْدَهُ الشُّکْرِ مِنْ ألْزَمِ السُّنَنِ وَ أوْجَبِها. سجده شکر پس از هر نماز از بهترین و ضرورى ترین سنّتها است.

 24- إنّى لاَمانٌ لاِهْلِ الاْرْضِ، کَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لاِهْلِ السَّماءِ. بدرستى که من سبب آسایش و امنیّت براى موجودات زمینى هستم، همان طورى که ستاره ها براى اهل آسمان أمان هستند.

 25- قُلُوبُنا اَوْعِیَهٌ لِمَشیَّهِ اللهِ، فَإذا شاءَ شِئْنا. قلوب ما ظرف هائى است براى مشیّت و اراده الهى، پس هرگاه او بخواهد ما نیز مى خواهیم.

 26- إنَّ اللهَ مَعَنا، فَلا فاقَهَ بِنا إلى غَیْرِهِ، وَالْحَقُّ مَعَنا فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَ عَنّا. خدا با ما است و نیازى به دیگران نداریم; و حقّ با ما است و هر که از ما روى گرداند باکى نداریم.

 27- ما أُرْغَمَ أنْفَ الشَّیْطانِ بِشَیْىء مِثُلِ الصَّلاهِ. هیچ چیزى و عملى همانند نماز، بینى شیطان را به خاک ذلّت نمى مالد و او را ذلیل نمى کند.

 28- لا یَحِلُّ لاِحَد أنْ یَتَصَرَّفَ فى مالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إذْنِهِ. براى هیچکس جائز نیست که در اموال و چیزهاى دیگران تصرّف نماید مگر با اذن و اجازه صاحب و مالک آن.

 29- فَضْلُ الدُّعاءِ وَ التَّسْبیحِ بَعْدَ الْفَرائِضِ عَلَى الدُّعاءِ بِعَقیبِ النَّوافِلِ کَفَضْلِ الْفَرائِضِ عَلَى النَّوافِلِ. فضیلت تعقیب دعا و تسبیح بعد از نمازهاى واجب نسبت به بعد از نمازهاى مستحبّى همانند فضیلت نماز واجب بر نماز مستحبّ مى باشد.

 30- أفْضَلُ أوْقاتِها صَدْرُا النَّهارِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ. (براى انجام نماز جعفر طیّار) بهترین و با فضیلت ترین اوقات پیش از ظهر روز جمعه خواهد بود.

 31- مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أخَّرَ الْغَداهَ إلى أنْ تَنْقَضِى النُّجُومُ. ملعون و نفرین شده است آن کسى که نماز صبح را عمداً تأخیر بیندازد تا موقعى که ستارگان ناپدید شوند.

 32- إنَّ اللهَ قَنَعَنا بِعَوائِدِ إحْسانِهِ وَ فَوائِدِ اِمْتِنانِهِ. همانا خداوند متعال، ما اهل بیت را به وسیله احسان و نعمت هایش قانع و خودکفا گردانده است.

 33- إنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَیْنَ أَحَد قَرابَهٌ، وَ مَنْ أنْکَرَنى فَلَیْسَ مِنّى، وَ سَبیلُهُ سَبیلُ ابْنِ نُوح. بین خداوند و هیچ یک از بندگانش، خویشاوندى وجود ندارد - و براى هرکس به اندازه اعمال و نیّات او پاداش داده مى شود - هرکس مرا انکار نماید از (شیعیان و دوستان) ما نیست و سرنوشت او همچون فرزند حضرت نوح (علیه السلام) خواهد بود.

 34- أما تَعْلَمُونَ أنَّ الاْرْضَ لا تَخْلُو مِنْ حُجَّه إمّا ظاهِراً وَ إمّا مَغْمُوراً. آگاه و متوجه باشید که در هیچ حالتى، زمین خالى از حجّت خداوند نخواهد بود، یا به طور ظاهر و آشکار; و یا به طور مخفى و پنهان.

 35- إذا أذِنَ اللهُ لَنا فِى الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ، وَ اضْمَحَلَّ الْباطِلُ، وَ انْحَسَرَ عَنْکُمْ. چنانچه خداوند متعال اجازه سخن و بیان حقایق را به ما بدهد، حقانیّت آشکار مى گردد و باطل نابود مى شود و خفقان و مشکلات برطرف خواهد شد.

 36- وَ أمّا وَجْهُ الاْنْتِفاعِ بى فى غَیْبَتى فَکَالاْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إذا غَیَّبَها عَنِ الاْبْصارِ السَّحابُ. چگونگى بهره گیرى و استفاده از من در دوران غیبت همانند انتفاع از خورشید است در آن موقعى که به وسیله ابرها از چشم افراد ناپدید شود.

37- وَاجْعَلُوا قَصْدَکُمْ إلَیْنا بِالْمَوَدَّهِ عَلَى السُّنَّهِ الْواضِحَهِ، فَقَدْ نَصَحْتُ لَکُمْ، وَ اللّهُ شاهِدٌ عَلَیَّ وَ عَلَیْکُمْ. هدف و قصد خویش را نسبت به محبّت و دوستى ما اهل بیت عصمت و طهارت بر مبناى عمل به سنّت و اجراء احکام الهى قرار دهید، پس همانا که موعظ ها و سفارشات لازم را نموده ام; و خداوند متعال نسبت به همه ما و شما گواه مى باشد.

 38- أمّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإنَّهُ إلَى اللهِ، وَ کَذَبَ الْوَقّاتُونَ. زمان ظهور مربوط به اراده خداوند متعال مى باشد و هرکس زمان آن را معیّن و معرّفى کند دروغ گفته است.

 39- أکْثِرُواالدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ. براى تعجیل ظهور من - در هر موقعیّت مناسبى - بسیار دعا کنید که در آن فرج و حلّ مشکلات شما خواهد بود.

 40- دَفَعَ إلَیَّ دَفْتَراً فیهِ دُعاءُالْفَرَجِ وَ صَلاهٌ عَلَیْهِ، فَقالَ علیه السلام .. فَبِهذا فَادْعُ. یکى از مؤمنین به نام أبومحمّد، حسن بن وجناء گوید.. زیر ناودان طلا در حرم خانه خدا بودم که حضرت ولىّ عصر امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف را دیدم، دفترى را به من عنایت نمود که در آن دعاى فرج و صلوات بر آن حضرت بود. سپس فرمود.. به وسیله این نوشته ها بخوان و براى ظهور و فرج من دعا کن و بر من درود و تحیّت بفرست.

امام مهدی‌ارواحنا فداه فرمودنده اند :

أوَلَمْ یَعُلَمُوا انْتِظامَ أَئِمَّتِهِمْ بَعْدَ نَبیِّهِمْ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله واحِداً بَعْدَ واحِدٍ إلى أنْ أفْضىَ الْأمْرُ بِأمْرِاللّه‏ عَزَّوَجَلَّ إلىَ‏الماضى ـ یَعْنى الْحَسَنَ بْنَ عَلَىٍّ ـ صَلَواتُ‏اللّه‏ عَلَیْهِ فَقامَ مَقامَ آبائِهِ علیهم‏السلام یَهْدى إلىَ‏الْحَقِّ وَ إلى طَریقٍ مُسْتَقیمٍ؛ مگر نمى‏ دانند که امامان آنان بعد از پیامبرشان یکى پس از دیگرى به طور منظم آمدند تا به فرمان خدا نوبت به امام پیشین یعنى امام حسن عسکرى (علیه‏السلام) رسید که به جاى پدرانش نشست تا به سوى حق و راه مستقیم رهنمون گردد. [کمال الدین و تمام النعمه، ص ۵۱۰ ح ۴۲٫]

1. سَجْدَهُ الشُّکْرِ مِنْ ألْزَمِ السُّنَنِ وَ أوْجَبِها؛ سجده شکر پس از هر نماز از بهترین و ضرورى ترین سنّتها است.

2. فَإِنّا یُحیطُ عِلمُنا بِأنْبائِکُمْ، وَلا یَعْزُبُ عَنّا شَى‏ءٍ مِنَ أخبارِکُمْ وَ مَعْرِفَتِنا بَالِزَّلَلِ الَّذى أصابَکُمْ؛ به راستى که علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هیچ ‏چیز از احوال ‏شما بر ما پوشیده نیست و نسبت به ‏لغزشهایى که ‏از شما سرمى‏ زند شناخت داریم

3. یا مَن أظهَرَ الجَمیلَ و سَتَرَ القَبیحَ یا مَن لَم یُؤاخِذ بِالجَریرَهِ و لَم یَهتِکِ السِّترَ یا عَظیمَ المَنِّ یا کَریمَ الصَّفحِ یا حَسَنَ التَّجاوُزِ؛ اى آن‏که [کار] زیبا را آشکار میکند و [کار] زشت را میپوشاند! اى آن‏که بر بدکارى مؤاخذه نمیکند و پرده نمیدرد ! اى آن‏که منّتش بزرگ و چشم پوشى‏اش کریمانه و گذشتش نیکو است ! [ بحار الأنوار ، ج ۵۱ ، ص ۳۰۴ ]

4. إنَّ اللّه‏ مَعَنا ، فَلا فاقَهَ بِنا إلى غَیرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن یُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا ؛ خدا با ما است و نیازمند دیگرى نیستیم . حق با ما است و باکى نیست که کسى از ما روى بگرداند.
[ الغیبه ، طوسى ، ص
۲۸۵ ]

5. إجعَلوا قَصدَکُم إلَینا بِالمَوَدَّهِ عَلَى السُّنَّهِ الواضِحَهِ ؛ گرایش خود را به ما ، با دوست داشتن سنّت روشن همراه کنید . [ بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۷۹ ]


6. أنَا الَّذی أملأَها عَدلاً کَما مُلِئَت جَورا ؛ منم که زمین را از عدالت لبریز میکنم ، چنان که از ستم آکنده است . [ بحار الأنوار ، ج ۵۲ ، ص ۲ ]


7. أنا خاتِمُ الأوصِیاءِ ، بی یُدفَعُ البَلاءُ مِن أهلی و شیعَتی ؛ من وصىّ آخرینم؛ به وسیله من بلا از خانواده و شیعیانم دفع می‏شود . [ الغیبه ، طوسى ، ص ۲۸۵ ]


8. أنَا بَقِیَّهُ اللّه‏ فی أرضِهِ و خَلیفَتُهُ و حُجَّتُهُ عَلَیکُم ؛ من یادگار خدا در زمین و جانشین و حجّت او بر شما هستم . [ کمال الدّین ، ص ۳۳۱ ]

9. إنّی أمانٌ لأِهلِ الأرضِ کَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لأِهلِ السَّماءِ ؛ من مایه امان اهل زمینم ؛ چنان که ستارگان مایه امان اهل آسمان‏ اند . [ بحار الأنوار ، ج ۷۸ 

10. إنَّ اللّه‏ بَعَثَ مُحَمَّدا رَحمَهً لِلعالَمینَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ ؛ خداوند محمّد را برانگیخت تا رحمتى براى جهانیان باشد و نعمت خود را تمام کند . [ بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۹۴]

11. کان [الإمامُ العَسکَری علیه‏السلام] نُورا ساطِعا و قَمَرا زاهِرا اختارَ اللّه‏ لَهُ ما عِندَهُ فَمَضى عَلى مِنهاجِ آبائِهِ حَذوَ النَّعلِ بِالنَّعلِ ؛ او (امام حسن عسکری علیه السلام) نورى فروزان و ماهى درخشان بود که خداآنچه را نزد خود بود براى او برگزید . او راه و روش پدران بزرگوار خود را گام به گام دنبال کرد تا رحلت فرمود . [بحارالأنوار  ج۵۳ ص۱۹۱

امام مهدى(علیه‏السلام) در زیارت ناحیه مقدّسه خطاب به امام حسین(علیه السلام) می گویند..
12. لأَندُبَنَّکَ صَباحا و مَساءً و لأَبکِیَنَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما هر صبح و شام بر تو گریه و شیون میکنم و در مصیبت تو به جاى اشک، خون میگریم [بحارالأنوار ج۱۰۱ص ۲۳۸]

13. عَنْ حَسَنِ بْنِ مُثْلَهِ عَنِ الْمَهْدِىِّ علیه‏السلام اِنَّهُ قالَ.. مَنْ صَلاّها فَکَاَنّما صَلاّها (هُما) فِى الْبَیْتِ العَتیقِ؛ حسن بن‏مثله (جمکرانى) از حضرت مهدى(علیه‏السلام) نقل مى‏کند که امام مهدی علیه‏السلام (بعد از دستور ساختن مسجد جمکران) فرمودند.. کسى که در آن مسجد نماز بخواند، همانند این است که در خانه عتیق (یعنى کعبه) نماز خوانده است.
مستدرک الوسائل، ج
۳، ص ۴۴۷

14. أنَا بَقِیَّهٌ مِنْ آدَمَ وَ ذَخیرَهٌ مِنْ نُوحٍ وَمُصْطفى مِنْ إبراهیمَ وَصَفْوَهٍ مِنْ مُحَمَّدٍ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله؛ من باقیمانده از آدم و ذخیره نوح و برگزیده از ابراهیم و خلاصه محمد[که درود خدا بر آنان باد]مى‏ باشم. من مایه امان اهل زمینم ؛ چنان که ستارگان مایه امان اهل آسمان‏ اند . [ بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۸۰ ]

15. إنَّ اللّه‏ بَعَثَ مُحَمَّدا رَحمَهً لِلعالَمینَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ ؛ خداوند محمّد را برانگیخت تا رحمتى براى جهانیان باشد و نعمت خود را تمام کند [بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۹۴]

16. کان [الإمامُ العَسکَری علیه‏السلام] نُورا ساطِعا و قَمَرا زاهِرا اختارَ اللّه‏ لَهُ ما عِندَهُ فَمَضى عَلى مِنهاجِ آبائِهِ حَذوَ النَّعلِ بِالنَّعلِ ؛او (امام حسن عسکری علیه السلام) نورى فروزان و ماهى درخشان بود که خداوند آنچه را نزد خود بود براى او برگزید . او راه و روش پدران بزرگوار خود را گام به گام دنبال کرد تا رحلت فرمود [بحارالأنوار ج۵۳ص۱۹۱]

17. لأَندُبَنَّکَ صَباحا و مَساءً و لأَبکِیَنَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما ؛ هر صبح و شام بر تو گریه و شیون میکنم و در مصیبت تو به جاى اشک، خون میگریم [بحارالأنوار ج۱۰۱ص ۲۳۸]

18. عَنْ حَسَنِ بْنِ مُثْلَهِ عَنِ الْمَهْدِىِّ علیه‏السلام اِنَّهُ قالَ.. مَنْ صَلاّها فَکَاَنّما صَلاّها (هُما) فِى الْبَیْتِ العَتیقِ؛ حسن بن‏مثله (جمکرانى) از حضرت مهدى(علیه‏السلام) نقل مى‏کند که امام مهدی علیه‏السلام (بعد از دستور ساختن مسجد جمکران) فرمودند.. کسى که در آن مسجد نماز بخواند، همانند این است که در خانه عتیق (یعنى کعبه) نماز خوانده است. مستدرک الوسائل، ج ۳،

19. أنَا بَقِیَّهٌ مِنْ آدَمَ وَ ذَخیرَهٌ مِنْ نُوحٍ وَمُصْطفى مِنْ إبراهیمَ وَصَفْوَهٍ مِنْ مُحَمَّدٍ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله؛ من باقیمانده از آدم و ذخیره نوح و برگزیده از ابراهیم و خلاصه محمد[که درود خدا بر آنان باد]مى‏ باشم. [غیبت نعمانى.. ص ۲۸۱، ح ۶۷٫]

20. مُرْدیاتِ الْفِتَنِ فَإنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ.. الم أحَسِبَ النّاسُ أنْ یُتْرَکُوا أنْ یَقُولُوا آمَنّا وَهُمْ لا یُفْتَنُون؛ به خدا پناه مى ‏برم از کورى بعد از روشنایى و روشن بینى و از گمراهى بعد از هدایت، و از چیزهایى که موجب نابودى اعمال مى‏ شود و به او پناه مى‏ برم از آزمایشهاى هلاک کننده. زیرا خداوند متعال فرماید.. آیا مردم تصور مى‏ کنند همین که گفتند ایمان آوردیم رها مى‏ شوند و مورد آزمایش قرار نمى‏ گیرند؟ [بحارالانوار، ج ۵۳]

21. عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمانَ الْعَمْرى رَضِىَ‏اللّه‏ عَنْهُ قالَ، سَمِعْتُهُ یَقُولُ.. وَاللّه‏ إنَّ صاحِبَ هذَاالْأمْرِ لَیَحْضُرَالْمَوْسِمَ کُلَّ سَنَهٍ، فَیَرى النّاسَ وَ یَعْرِفُهُمْ وَ یَرَوْنَهُ وَ لایَعْرِفُونَهُ؛ محمد بن عثمان عمرى[نایب امام مهدی(علیه‏السلام)] گوید.. از حضرت شنیدم که مى‏ فرمودند.. به خدا قسم صاحب ‏الامر هرسال در مراسم‏ حج حضور پیدا مى‏ کند و مردم را مى‏ بیند و آنان را مى‏ شناسد ولى مردم او را مى‏ بینند ولى او را نمى‏ شناسند. [کمال الدین و تمام النعمه، ص۴۴۰ ح ۸٫]

22. وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ حَمْداً لا شَریکَ لَهُ عَلى إحْسانِهِ إلَیْنا وَ فَضْلِهِ عَلَیْنا، أبَى‏اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ لِلْحَقِّ إلاّ إتْماماً وَ لِلْباطِلِ إلاّ زَهُوقاً؛ حمد و ستایش مخصوص خداوندى است که پروردگار جهانیان است و همتایى ندارد. ستایش به خاطر احسانش به ما و نیکى او بر ما، خداوند بزرگ و با عظمت براى حق جز پایدارى و کمال چیزى نمى‏ پسندد و براى باطل نیز جز نابودى چیزى مقدر نکرده است. [بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۹۳٫]

23. وَأمّا الْمُتَلَبَسُونَ بِأمْوالِنا فَمَنِ اسْتَحَلَّ شَیْئاً مِنْها فَأکَلَهُ فَإنَّما یَأکُلُ النّیرانَ؛ اما کسانى که اموال ما را در دست گرفته ‏اند، پس هر کس چیزى از آن را مباح شمارد و بخورد همانا آتش خورده است. [بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۸۱٫]

24. وَمَنْ أکَلَ مِنْ أمْوالِنا شَیْئاً فَإنَّما یَأکُلُ فى بَطنِهِ ناراً وَ سَیَصْلى سَعیراً؛ کسى که از اموال ما چیزى بخورد همانند این است که آتش را مى‏ خورد و به زودى به جهنم خواهد رسید. [بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۸۳٫]

حضرت مهدی(علیه‏السلام) خطاب به محمد بن جعفر اسدى فرمودند..
25.
وَ أمّا ما سَئلْتَ عَنْهُ مِنْ أمْرِمَنْ یَسْتَحِلُّ ما فى یَدِهِ مِنْ أمْوالِنا أوْ یَتَصَرَّفَ فیهِ تَصَرُّفُهُ فى مالِهِ مِنْ غَیْرِ أمْرِنا فَمَنْ فَعَلَ ذلِکَ فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ نَحْنُ خُصَماؤهُ یَوْمَ الْقیامَهِ؛ اما آنچه در مورد کسى پرسیدى که اموال ما در دست اوست و حلال مى ‏شمارد یا بدون دستور ما در آن تصرف کند همان گونه که در مال خود تصرف مى‏ کند، بدان کسى که چنین کند، ملعون است و ما روز قیامت دشمنان او خواهیم بود. [کمال الدین و تمام النعمه، ص۵۲۰ ، ح ۴۹٫]

26. بِسْمِ اللّه‏ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لَعْنَهُ اللّه‏ وَ الْمَلائِکَهِ وَالنّاسِ أجْمَعینَ عَلى مَنِ‏اسْتَحَّلَ مِنْ أمْوالِنا دِرْهَماً؛ به نام خداوند بخشنده مهربان، لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم جهان برکسى باد که درهمى از اموال ما را حلال بداند. [بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۸۳٫

27. ان یَسْتَحِلُّ ما فى یَدِهِ مِنْ أمْوالِنا أوْ یَتَصَرَّفَ فیهِ تَصَرُّفُهُ فى مالِهِ مِنْ غَیْرِ أمْرِنا فَمَنْ فَعَلَ ذلِکَ فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ نَحْنُ خُصَماؤهُ یَوْمَ الْقیامَهِ؛ اما آنچه در مورد کسى پرسیدى که اموال ما در دست اوست و حلال مى ‏شمارد یا بدون دستور ما در آن تصرف کند همان گونه که در مال خود تصرف مى‏ کند، بدان کسى که چنین کند، ملعون است و ما روز قیامت دشمنان او خواهیم بود. [کمال الدین و تمام النعمه، ص۵۲۰ ، ح ۴۹٫]

28. بِسْمِ اللّه‏ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لَعْنَهُ اللّه‏ وَ الْمَلائِکَهِ وَالنّاسِ أجْمَعینَ عَلى مَنِ‏اسْتَحَّلَ مِنْ أمْوالِنا دِرْهَماً؛ به نام خداوند بخشنده مهربان، لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم جهان برکسى باد که درهمى از اموال ما را حلال بداند. [بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۸۳٫]

از حضرت مهدى (علیه‏السلام ) در پاسخ اسحاق بن یعقوب چنین آمده است..
29.
وَ أَمّا ما وَصَلْتَنا بِهِ فَـلا قَبُولَ عِنْدَنا إلاّ ما طابَ وَ طَهُرَ وَ ثَمَنُ الْمُغَنِّیَهِ حَرامٌ؛ اما آنچه را که به ما رساندى مورد قبول نیست مگر آنچه پاک و پاکیزه باشد و دستمزد آوازخوان حرام است. [معجم احادیث المهدى علیه‏السلام، ج ۴، ص ۲۹۴٫]
30.
وَ أمّا أمْوالُکُمْ فَلانَقْبَلُها اِلاّ لِتَطْهُرُوا فَمَنْ شاءَ فَلْیَصِلْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَقْطَعْ فَما اتانَا اللّه‏ خیْرْ مِمّا اتاکُمْ؛ اما اموال شما ما آنها را فقط براى این مى ‏پذیریم که شما پاکیزه شوید، پس هر کس بخواهد ـ که پاک شود ـ برساند و هر کس مایل است قطع کند، پس آنچه خدا به ما عطا فرموده است بهتر و برتر است از آنچه به شما داده است.[بحارالانوار، ج ۵۳]

31. فَاغْلُقُوا أبْوابَ السُؤالِ عَمّا لا یَعْنیکُمْ وَ لا تَتَکَلَّفُوا عِلْمَ ما قَدْ کَفَیتُمْ وَ أکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ؛ درهاى سئوال از چیزهایى را که براى شما مفید نیست ببندید و خود را در مورد دانستن چیزهاى غیرلازم به‏ زحمت نیندازید، و درمورد تعجیل‏ فرج زیاد دعا کنید زیرا که موجب فرج خواهد شد.[بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۸۱٫]

32. وَ لَوْ اَنَّ أشیاعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه‏ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَهُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَهِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُکْرِهُهُ؛ اگر دلهاى شیعیان ما ـ که خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق کند ـ در وفا کردن به پیمانشان یکى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخیر نمى‏ افتاد، بلکه سعادت دیدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى ‏آمد، چیزى جز کارهاى ناشایست آنان ما را از ایشان محبوس نمى ‏سازد.

33. تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ. [مائده.. ۱۰۱] إنَّهُ لَمْ یَکُنْ اَحَدٌ مِنْ آبائی إلاّ وَ قَدْ وَقَعَتْ فى عُنُقِهِ بَیْعَهٌ لِطاغِیَهِ زَمانِهِ وَ إنّى أخْرُجُ حینَ أخْرُجُ وَ لا بَیْعَهَ لِأحَدٍ مِنَ الطَّواغِیتِ فِى عُنَقى؛ اما در مورد علّت غیبت، خداوند متعال مى‏ فرماید.. اى ایمان آورندگان از چیزهایى که اگر روشن شود بدتان مى‏ آید سئوال نکنید. زیرا هیچ یک از پدران من نبودند جز این که تعهدى نسبت به طاغى زمان خود داشتند ولى زمانى که من خروج کنم هیچ تعهدى نسبت به هیچ یک از طاغوت‏ها ندارم (یعنى در برابر هیچ کس وظیفه تقیه ندارم). [کمال الدین و تمام النعمه، ص ۴۸۵ ح ۴٫]

34. فَقَدْ وَقَعَتْ الغَیْبَهُ الثانِیَهُ فَلا ظُهُورَ إلاّ بَعْدَ إذْنِ‏اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ وَ ذلِکَ بَعْدَ طُولِ الْأمَدِ وَ قَسْوَهِ الْقُلُوبِ، وَ امْتِلاءِ الْأرْضِ جَوْراً؛ غیبت دوم به وقوع پیوست، پس ظهورى نخواهد بود مگر بعد از اذن خدا و آن بعد از مدت طولانى و قساوت دلها و پُر شدن زمین از ظلم و ستم خواهد بود . [کمال الدین و تمام النعمه، ص ۵۱۶ ح ۴۴٫]

35. وَ أمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعُوا فیها إلى رُواهِ حَدیثِنا فَإنَّهُمْ حُجَّتى عَلَیْکُمْ وَ أنَا حُجَّهُ‏اللّه‏ عَلَیْهِمْ؛ امّا در رخدادهایى که پیش مى ‏آید به راویان احادیث ما مراجعه کنید، که آنان حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر آنانم. معجم احادیث المهدىج۴،

36. وَلْیَعْلَمُوا أنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فینا، لایَقُولُ ذلِکَ سِوانا إلاّ کَذّابٌ مُفْتَرٍ وَ لا یَدَّعیهِ غَیْرُنا إلاّ ضالٌّ غَوى؛ باید بدانید که حق در میان ما و با ماست، کسى غیر از ما چنین چیزى نمى‏ گوید مگر دروغ گوى افتراء زننده و کسى جز ما چنین ادعایى نمى‏ کند مگر گمراه، گمراه شده. [کمال الدین و تمام النعمه، ص ۵۱۰، ح ۴۲٫]

37. اِنَّ زَکَرِیّا علیه‏السلام سَأَلَ رَبَّهُ أنْ یُعَلِّمَهُ أسْماءَ الْخَمْسَهَ، فَأهْبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئیلَ علیه‏السلام فَعَلَّمَهُ إیّاهُ فَکانَ زَکَریّا اِذا ذَکَرَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ فاطِمَهَ وَ الْحَسَنَ سُرِّى عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلى کَرْبُهُ وَ إذا ذَکَرَ اَلْحُسَیْنَ خَنَقَتْهُ الْعَبْرهَ وَ وَقَعَتْ عَلَیْهِ الْبَهَرَهُ؛ حضرت زکریّا (علیه‏السلام) از خدا خواست تا نامهاى )پنج‏ تن» را به او بیاموزد، پس جبرئیل را بر او نازل کرد، و آموخت. پس از آن هنگامى که نام محمد و على و فاطمه و حسن را یاد آور مى‏ شد غم و اندوهش برطرف مى‏ شد ولى هنگامى که امام حسین را به یاد مى‏ آورد گریه گلویش را مى‏ فشرد و نفسهایش به شماره مى‏ افتاد . [بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۸۴٫]

38. إنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَ لاناسینَ لِذِکْرِکُمْ، وَلَوْلا ذلِک لَنَزَلَ بِکُمْ الْلَأواءُ وَاصْطَلَمَکُمْ ‏الْأعْداءُ فَاتَّقُوااللّه‏ جَلَّ جَلالُهُ؛ ما در رعایت حال شما کوتاهى نمى ‏کنیم و شما را فراموش نمى‏ کنیم، اگر جز این بود گرفتاریها بر شما فرود مى‏ آمد و دشمنان، شما را ریشه‏ کن مى ‏کردند پس تقواى خداى بزرگ را پیشه خود سازید.[بحار الانوار، ج ۵۳ ص175

39. أما سَمِعْتُمْ اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ.. یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنوا اَطیعُوا اللّه‏ وَ أطیعُوا الرَّسولَ وَ اُولُو الأمْرِ مِنْکُمْ. هَلْ أمرٌ إلاّ بِما هُوَ کائِنٌ إلى یَوْمِ القیامَهِ؛ آیا شنیدید که خداوند بزرگ فرمود.. اى کسانى که ایمان آوردید از خدا و رسول و صاحبان فرمان برخود پیروى و فرمانبردارى کنید، آیا مقصود این نیست فرمانى که تا روز قیامت پا برجاست؟ [کمال الدین و تمام النعمه ۲.. ۴۸۷٫]

40. کُلَّما غابَ عَلَمٌ بَدا عَلَمٌ، وَ إذِا أفَلَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ فَلَمّا قَبَضَهُ‏اللّه‏ إلَیْهِ ظَنَنْتُمْ أنَّ اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ قَدْ قَطَعَ السَّبَبَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ کَلاّ ما کانَ ذلک وَ لایَکُونُ حَتّى تَقُوَمَ السّاعَهُ وَ یَظْهَرُ أمْرُ اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ وَ هُمْ کارِهُونَ؛ هنگامى که پرچمى پنهان شد پرچم دیگرى پدیدار گردید، و زمانى که ستاره‏اى غروب کرد ستاره، دیگرى طلوع کرد، زمانى که خداوند امام عسکرى(علیه‏السلام) را قبض روح کرد. گمان کردید که واسطه و رابطه بین خدا و خلقش قطع شد ولى هرگز رابطه قطع نشد و تا قیامت قطع نخواهد شد و فرمان خدا غالب و پیروز خواهد شد اگر چه آنان دوست نداشته باشند.[کمال الدین و تمام النعمه ۲.. ۷۸۷٫]

 

14 حدیث تکان دهنده از رسول اکرم در مورد آخرالزمان  

1. إذا تقارب الزّمان أنقى الموت خیار أمّتی کما ینتقی أحدکم خیار الرّطب من الطّبق.

وقتى آخر زمان فرا رسد مرگ نیکان امت مرا گلچین مى کند چنان که شما خرماهاى خوب را از طبق انتخاب مى‏کنید.

2. إنّ بین یدی السّاعة کذّابین فاحذروهم. پیش از رستاخیز دروغگویان پدیدار میشوند از آن‏ها حذر کنید.

3. بادروا بالأعمال ستّا.. إمارة السّفهاء و کثرة الشّرط و بیع الحکم و استخفافا بالدّم و قطیعة الرّحم و نشاء یتّخذون القرآن مزامیر یقدّمون أحدهم لیغنّیهم و إن کان أقلّهم فقها. ... فرصت را براى اعمال نیک پیش از آنکه شش چیز رخ دهد غنیمت شمارید، فرماندارى سفیهان و کثرت شرط در کار معامله و فروش منصبها و کوچک شمردن خونریزى و بریدن با خویشاوندان و تازه رسیدگانى که قرآن را بآواز خوانند و یکى را بامامت وادارند که براى آنها تغنى کند اگر چه دانش او کمتر باشد.

4. ستکون فتن یصبح الرّجل فیها مؤمنا و یمسی کافرا إلّا من أحیاه اللَّه بالعلم. فتنه‏ها خواهد بود که در اثناى آن مرد بصبح مؤمن باشد و بشب کافر شود مگر آنکه خدایش به علم زنده دارد.

5. سیأتی على النّاس زمان یخیّر فیه الرّجل بین العجز و الفجور، فمن أدرک ذلک الزّمان فلیختر العجز على الفجور. روزگارى بمردم رخ نماید که مرد میان بیعرضگى و نادرستى مخیر شود هر که در آن روزگار باشد باید بیعرضگى را بر نادرستى ترجیح دهد.

6. سیشدّد هذا الدّین برجال لیس لهم عند اللَّه خلاق سیکون فی آخر الزّمان خسف و قذف و مسخ إذا ظهرت المغازف و القینات و استحلّت الخمر. این دین بمردانى که پیش خدا بهره‏اى ندارند نیرو خواهد گرفت در آخر زمان خسف و قذف و مسخى خواهد بود، هنگامى که که رامشگران و آرایشگران‏ پدید شوند و شراب حلال بشمار آید

7. سیأتی على أمّتی زمان یکثر فیه الفقراء و یقلّ الفقهاء و یقبض العلم و یکثر الهرج ثمّ یأتی من بعد ذلک زمان یقرأ القرآن رجال من أمّتی لا یجاوز تراقیهم ثمّ یأتی من بعد ذلک زمان یجادل المشرک باللَّه المؤمن فی مثل ما یقول. بر امت من زمانى بیاید که فقیران فراوان شوند و فقیهان کم شوند و علم بر گرفته شود و آشوب فزونى گیرد آنگاه از پس آن زمانى بیاید که مردانى از امت من قرآن خوانند که از گلویشان بالاتر نرود آنگاه از پس آن زمانى بیاید که مشرک بخدا با مؤمن مجادله کند و سخنانى نظیر او گوید

8. غشیتکم سکرتان.. سکرة حبّ العیش و حبّ الجهل فعند ذلک لا تأمرون بالمعروف و لا تنهون عن المنکر دو مستى شما را خواهد گرفت مستى عیشدوستى و علاقه بنادانى در آن هنگام امر بمعروف و نهى از منکر نکنند.

9. لو تعلمون ما أعلم لبکیتم کثیرا و لضحکتم قلیلا.. یظهر النّفاق و ترتفع الأمانة و تقبض الرّحمة و یتّهم الأمین و یؤتمن غیر الأمین یحیط بکم الفتن کأمثال اللّیل المظلم‏ اگر آنچه من مى‏دانستم به دانستید بسیار مى‏گریستید و کمتر خنده مى‏کردید، نفاق آشکار شود و امانت بر خیزد و رحمت چیده شود امین را متهم کنند و خیانت‏ گر را امین شمارند و فتنه‏ها چون شب تاریک شما را فرا گیرد.

10. لیأتینّ علی النّاس زمان لا یبالى المرء بما أخذ المال أمن حلال أم من حرام. روزگارى بمردم رسد که مرد اهمیت ندهد که مال چگونه به دست آرد، از حلال یا از حرام.

11. لیأتینّ على النّاس زمان لا یبقى منهم أحد إلّا أکل الرّبا فإن لم یأکله أصابه من غباره‏ روزگارى بمردم رسد که یکى نماند مگر آنکه ربا خورد و اگر نخورد غبار آن بوى رسد.

12. لیأتینّ على النّاس زمان یکذّب فیه الصّادق و یصدّق فیه الکاذب و یخوّن فیه الأمین و یؤتمن الخئون و یشهد المرء و لم یستشهد و یحلف و إن لم یستحلف و یکون أسعد النّاس بالدّنیا لکع بن لکع لا یؤمن باللَّه و رسوله. زمانى بر مردم رسد که راست گو را تکذیب کنند و دروغگو را تصدیق کنند و امین را خائن شمرند و خائن را مؤتمن پندارند و مرد بى‏آنکه شهادت از او خواهند شهادت دهد و بى‏آنکه قسم از او خواهند قسم خورد و خوشبخت‏ترین مردم فرو مایه پسر فرومایه باشد که بخدا و پیغمبرش ایمان ندارد.

13. یأتی على النّاس زمان الصّابر منهم على دینه کالقابض على الجمر. روزگارى بر مردم بیاید که هر که خواهد دین خود نگهدارد چنان باشد که آتش بدست گرفته باشد.

14. یأتی على النّاس زمان المؤمن فیه أذلّ من شاته. روزگارى بر مردم بیاید که مؤمن از بزش خوارتر باشد. منبع .. نهج الفصاحه

ادامه

http://m5736z.blog.ir/post/40Hadis1

 

http://m5736z.blog.ir/post/40Hadis2

 

http://m5736z.blog.ir/post/40Hadis3

 

http://m5736z.blog.ir/post/40Hadis4

 

به نام خدا
مطالب جمع آوری شده در زمینه های مفاهیم قرآنی و تاریخی

از سال 1354   و    بارگزاری آن  در سال  1380 در   سایت

تاریخی فرهنگی قرآنی

و از سال 1393 به تدریج بعضی از مقالات تبدیل به کتاب شده

 و  به حول قوه الهی در  مهر سال 1399 به 40 جلد کتاب رسیده است.

نام  : محمود زارع پور متولد تهران محله قلهک شمیران 1336

کارشناسی علوم قرآن و دینی ، دبیر    و 25 سال   مدیریت    مدرسه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">