تاریخی فرهنگی قرآنی

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

تاریخی فرهنگی قرآنی

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

مشخصات بلاگ
تاریخی   فرهنگی   قرآنی

آشنائی با تاریخ اسلام :
عبرت آموزی (و لقد اهلکنا القرون من قبلکم .... گذشته چراغ راه آینده است)
آشنایی با علوم و موضوعات قرآنی ( هدی و رحمه للمتقین)

کپی و تبدیل به جزوه و کتاب با اطلاع مجاز است .

آخرین نظرات

امام زمان (عج) در قرآن کریم

امام زمان و انتظار فرج داشتن . جامعه منتظر وظایف منتظران

استعمار و بهره گیری از آخرالزمان. قیام های قبل از قائم

حکومت جهانی امام زمان (عج) و برنامه حکومت

غیبت امام زمان(عج)! چرا غیبت ؟ علل سیاسی و اجتماعی غیبت . راز طول عمر

چهل حدیث پیرامون حضرت مهدی (عج)

امام زمان و ادیان . نقاط مشترک میان شیعه و اهل سنت . آخرین دولت

 دعای سلامتی امام زمان (عج)

 این دعا به غلط به دعای فرج معروف شده که دعای فرج ” الهی عظم البلاء ” است

«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»

ما در دعای “اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ ” به صورت کلی، از خداوند میخواهیم که امام زمان(عج) را تحت حمایت کامل خود بگیرد و او را تا رسیدن به هدف نهایی اش (استقرار عدل در سراسر زمین) از هر جهت یاری کند

به عنوان مقدمه باید یاد آور شویم که جهان هستی، بر پایه اسباب و مسببات پایه ریزی شده است؛ به گونه ای که برای تحقق هر امری باید زمینه ها و شرایط آن فراهم شده باشد. دعا کردن نیز در این نظام، جایگاه خاص خود قرار دارد و در کنار سایر شرایط و یکی از آنها شمرده میشود. از این رو، وظیفه هر انسان دعا کردن است؛ همان گونه که باید تلاش و کوشش نیز داشته باشد.
حقیقت دعا، اظهار عجز و فقر و نیاز به درگاه پروردگار عالم وخالق جهان است. انسان هنگام دعا، با حضرت حق ارتباط ویژه برقرار کرده و ضمن اعتراف به حقارت و کوچکی خود، عظمت باری تعالی را زنده میکند. او خود را مالک چیزی نمیداند، و در برابر خداوند، خویش را هیچ به حساب میآورد و عبودیت و بندگی اش را اظهار میدارد. بنده هستی خود را از آن خدا و خود را محتاج درگاه او میداند و لذا سر به آستان او میگذارد

و این نمایش ارتباطی زیبا بین خدا و بنده است. در این حال، بنده نزد خدا عزت مییابد، به او نزدیک تر میشود و عنایت ویژه حق را شامل حال خود میکند. نیازش پذیرفته، حاجتش روا، و دعایش مستجاب میشود

در این میان دعا به ساحت مقدس امام که ولی نعمت ما و واسطه فیض الهی است ـ جایگاه ویژهای دارد و وظیفه انسان دعا برای او است باید دانست تردیدی نیست که دعا، از عبادت‌های بزرگ است و آثار فراوانی دارد و دعا کردن برای سلامتی امام عصر(عج) از بهترین اقسام دعا است.

درباره تاثیر دعا، از دو زاویه می‌توان نگاه کرد:
الف. تاثیر دعا نسبت به امام؛ ب. تأثیر دعا برای دعا کننده؛
از نگاه اول، دعا در سلامتی حضرت، مؤثر است؛ زیرا ایشان به این جهت که انسان است و در همین عالم زندگی می‌کند، در معرض آفات و بلایا هست و دعا می‌تواند در دور کردن بلاها و مرض‌ها از وجود عزیزش مؤثر باشد. این، با اراده‌ی خدا مبنی بر حیات و سلامتی امام، منافاتی ندارد؛ زیرا که اراده‌ی خدا از طریق اسباب اعمال می‌شود و دعا از مهمترین وسیله‌ها و سبب‌ها برای جریان اراده خدا در زندگی است.

از نگاه دوم، آثار دعا کردن فراوان است از جمله:
دعا کردن راهی است برای این که امام عصر را یاد کنیم و به این وسیله با آن عزیز ارتباط روحی و معنوی پیدا کنیم و این ارتباط ثمرات بسیاری برای رشد و کمال روحی ما دارد.
دعا کردن برای امام، نوعی عرض ارادت و محبت نسبت به او است که قطعاً از سوی آن منبع کرم بی پاسخ نخواهد ماند و دعا کننده را مورد لطف و عنایت خاص خود قرار خواهد داد.
دعا کردن برای امام، یعنی آن وجود عزیز را بر بسیاری از موجودات و پدیده‌ها مقدم دانستن و وجود و نقش او را مد نظر قرار دادن

این موضوع، سبب زیاد شدن محبت آن عزیز در دل‌ها و جان‌ها می‌گردد؛ زیرا ذکر محبوب سبب فراوانی محبت نسبت به او است. با توجه به این که ایشان، واسطه‌ی فیض الهی در عالم هستی‌اند، صلوات و صدقه به نیت ایشان خود نوعی وسیله برای کسب فیوضات بیشتر است.
اما ترجمه ای از این دعای شریف: در ابتدای دعا از لفظ “الله” مدد میگیریم. “الله” لفظ خاص خدا و ندا است و همه صفات کمالی او را در بر میگیرد. استفاده از این لفظ، نشانه آن است که مطلبی بزرگ، مهم و فراگیر از خداوند مسئلت میکنیم

سپس اراده خداوند را خواستارم: “کن” اراده خداوند دو گونه است: تکوینی (مربوط به خلق و عالم هستی) تشریعی (مربوط به قوانین) ما در این دعا، اراده از نوع اول را ـ که حتمیت دارد و تخلف از آن معنا ندارد ـ را خواستاریم.

در ادامه دعا لفظ “ولی” را برای امام عصر(ع) به کار میگیریم. ولی خدا، یعنی کسی که قرین خداست و بین او و خدا مانع و فاصله نیست. بر این اساس او برترین مخلوق خداوند است و از او کسی به خدا نزدیک تر نیست. در معنای ولی، سرپرستی نیز نهفته است. پس او از طرف خدا سرپرست امور عالم هستی است و تصرف در امور میکند. این بالاترین مقامی است که یک مخلوق میتواند داشته باشد و لذا اطاعت مطلق از او واجب است

أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ (نساء/۵۹) آنگاه ولی را معرفی میکنیم: “ الحجة بن الحسن ” هر کس باید امام و رهبر و راهبر خود را بشناسد. بداند هادی او چه کسی است. پیامبر فرموده است: من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است. باید انسان بداند رهرو چه کسی است و به پیروی از او به کجا میرود. ما در این فراز، امام خود را معرفی میکنیم و او همان امام مهدی(ع) فرزند امام حسن عسکری(ع) است.

در ادامه دعا، نیازهای خود را میخواهیم. خدایا! برای مهدی: ولی، حافظ، قائد، ناصر، دلیل و عین باش.

ولی” یعنی سرپرستی امور مهدی(ع) را خود به عهده بگیرد و لحظهای از او غافل نشو. پیامبر(ص) مکرر میفرمود: “رب لا تکلنی الی نفسی طرفة عین ابدا”؛”پروردگارا! به اندازه چشم به هم زدنی مرا به خود واگذار مکن”. از پیامبر در این زمینه پرسیدند. فرمود: برادرم یونس لحظهای به حال خود رها شد، سرانجامش گرفتاری در شکم ماهی بود. همه نیازمند عنایت خداییم، و ولی خدا به خاطر مقام بلندش، دستگیری بیشتر را میطبد.

حافظ” ؛ یعنی، خدایا، تو او را از گزند حوادث و کیدها حفظ کن و نقشههای دشمنان و شیاطین را در مورد او نقش بر آب کن. خدایا او را از بلاها و بیماریها محافظت کن، تا بتواند به خوبی ولایت خود را اعمال کند.
قائد“؛ یعنی: رهبر و راهنمای او، تو باش و مدیریت برنامههای او را به عهده بگیرد. این انقلاب بزرگ جهانی نیازمند به راهبریها و هدایتهای ویژه خداوند است.
ناصر“؛ یعنی، خدایا! یاور و مددکار او باش. هر حرکتی که بخواهد به سر انجام برسد، باید مورد حمایت و یاری قرار گیرد تا نتیجه مطلوب از آن حاصل آید. و چه کسی بهتر از خداوند که قدرت مطلق بوده، و بهترین در تحقق برنامهها است.
دلیل” ؛ یعنی، خدایا! راهنما و دلیل او باش. اگر آدمی وارد جادهای شود که تا به حال در آن گام ننهاده متحیر میماند؛ زیرا نمیداند راه چگونه است. او نیاز به دلیل و راهنما دارد که او را همراهی کرده و راه را برای او توضیح دهد و به مقصدش برساند. کاروانها در زمان گذشته، برای رسیدن به مقصد از دلیل و بلد راه سود میجستند. ما از خداوند میخواهیم که خودش دلیل و راهنمای امام باشد تا زمینههای ظهور او فراهم گردد، و با قیام زیبایش عدالت را در جهان حاکم گرداند.
عین“؛ ، اصلی ترین عضو شناخت، چشم است. آدمی با چشم، کران تا کران جهان را میبیند و محیط خود را درک میکند. خطای دید باعث خسارت جبران ناپذیری میشود. ما از خدا میخواهیم خودش عین باشد و امام از طریق او، جهان و حرکت خود را ببیند. دید خدایی دیگر خطا ندارد و بدون نقص و انحراف است.
سر انجام این اراده و عنایتهای ویژه حضرت حق آن است که زمین از آلودگیها و نافرمانیها به دست امام مهدی(ع) و با قیام آسمانی اش پاک میشود و عبادت الهی بدون شرک محقق گردد:
یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً (نور،۵۵) و هدف از خلقت تحقق مییابد. وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ (ذاریات،۵۶) ما از خداوند میخواهیم این نعمت ارزشمند، پس از پدید آمدن مدتهای طولانی ادامه یابد تا انسانهای زیادی در سایه این حکومت به سر انجام نیک نایل شوند

چرا از جیب خود بر دعاها می افزاییم !؟

علماء علم اخلاق ، دعاها را به دارو تشبیه کرده اند که باید آن چنان که دکتر تجویز کرده ، خورده شود و کم و زیاد کردن آن ، اگر اثر معکوس و مُخرّب نداشته باشد لاأقل اثرگذاری را کم میکند لذا خوب است بدانیم که در متن دعای سلامتی امام زمان عجّل الله فرجه که از طریق معصومین علیهم السلام به ما رسیده عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدا و نیز عبارت «برحمتک یا ارحم الراحمین» در پایان دعای «اللهم کن لولیک» نیامده و ابتدای آن «اللهم کن لولیک» و پایان آن کلمه «طویلا» می باشد.

بنابراین گفتن جمله «برحمتک یا ارحم الراحمین» به عنوان بخشی از این دعا صحیح به نظر نمی رسد ، به عبارت دیگر اگر جمله «برحمتک یا » به عنوان ذکر جداگانه گفته شود (نه این که جزء دعای سلامتی تلقی شود) اشکالی ندارد و نیز گفتن بسم الله در اول آن از آنجا که ذکر خداوند برای شروع در هر کاری مستحب است به نظر می رسد در اول این دعا نیز مستحب است خصوصا که در مورد این دعا وارد شده است که بعد از ستایش خداوند و صلوات بر پیامبر این دعا خوانده شود

 

مفهوم دعای سلامتی امام زمان(عج)

قصه از اینجا آغاز شد که نوجوان دوازده ساله‌ای به نام سروش المهدی از روحانی مسجد محل‌شان (حاج آقای علوی) پرسید معنی دعای اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن ... و فرق این دعا با دعای الهی عظم البلاء و برح الخفاء وانکشف الغطاء و انقطع الرجاء ... چیست؟ امام جماعت مسجد که هم استاد حوزه و هم استاد دانشگاه است در جواب وی گفت: دعای اللهم کن لولیک از امام معصوم روایت نشده است، اما علما و بزرگانی مانند شیخ عباس قمی بر قرائت این دعا تأکید کرده‌اند و شیعیان در کشورمان و دیگر کشورها بعد از پایان نماز جماعت دسته‌جمعی این دعا را می‌خوانند. دانش‌آموزان سر صف،‌ در کلاس درس و هنگام رفتن به اردو این دعا را با هم با صدای بلند برای سلامتی امام زمان (عج) می‌خوانند و این سنت بسیار خوبی است که در جامعه مهدوی رایج شده است و کوچک و بزرگ این دعا را با هم و به تنهایی زمزمه می‌کنند.

سپس استاد علوی گفت: طی تحقیقاتی که انجام داده‌ام،‌ دعای فرج را شخص امام زمان(عج) به مردی که گرفتار و محبوس بود یاد داد که آن شخص گرفتار با خواندن دعای (الهی عظم البلاء و برح الخفاء و انکشف الغطاء و انقطع الرجاء ...) از بند مشکلات رها شد. در ضمن لازم است بگویم این دعا در دو جای مفاتیح الجنان نقل شده است،‌ یک‌جا در صفه 115 به نقل از کتاب المصباح از کفعمی،‌ ص 235 و او از کتاب البلد الامین، ص 607 و در صفحه 531 مفاتیح با تفاوت اندک که شیخ عباس قمی تأکید کرده است، این دعا را در سرداب مقدس (در سامراء) مکان غیبت حضرت، خوانده شود.

دعای فرج را در کتاب صحیفه مهدیه،‌ ص 376،‌ آقای سید مرتضی مجتهدی کاملاً آورده است:
اما آقای سروش المهدی معنا و مفهوم دعای سلامتی امام زمان(عج) چنین است یاد بگیر و به دوستان نوجوانت هم ترجمه آن را یاد بده. ان‌شاء‌الله در همه‌ی مراحل زندگی موفق باشی و همه از خدای سبحان عاجزانه درخواست کنیم که خداوند ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) را نزدیک گرداند.

اما دعای اللهم‌ کن لولیک الفرج و مفهوم و معنای آن بدین شرح است:
اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن: خداوندا باش برای ولی (دوست) خودت [که نام او] حجت‌الله فرزند امام حسن عسکری(ع) است.
صلواتک علیه و علی آبائه: درود و سلام تو ای خدا بر امام زمان(عج) و اجداد او باد،
فی هذه الساعة و فی کل الساعة: هم در این لحظه و همه در همه‌ی لحظات و زمان‌ها،
ولیً و حافظاً: [چرا که] امام زمان سرپرست مؤمنان و حافظ دین است،
و قاعداً و ناصراً: و جانشین خدا و یاری‌کننده بندگان خداست،
و دلیلاً و عیناً: و هم‌چنین راهنمای بندگان خدا و دیده‌بان اوست،
حتی تسکنه ارضک طوعاً: تا هنگامی که زمین را و ساکنانش را آرامش ببخشد،‌
و تمتّّعه فیها طویلاً: [و همه‌ی موجودات در کمال امنیت] به مدت طولانی [از مواهب الاهی] بهره‌مند گردند.

 


سپس سروش‌المهدی به استاد علوی گفت: ببخشید! اگر وقت دارید معنا و مفهوم دعای فرج را نیز برایم بگویید. استاد علوی گفت: ‌وقتی که برای اقامه نماز آمدی مسجد یادآوری کن تا هم برایت بگویم این دعا توسط کدام امام معصوم صادر شده است و ضمناً ترجمه آن را بیان کنم و آقای سروش المهدی شما هم کاغذ و قلم بیاور تا معنای آن را بنویسی.

این دانش‌آموز فعال و پرسشگر با استاد علوی خداحافظی کرد و سریع به سوی مدرسه‌اش روان شد.
بعد از نماز جماعت، سروش المهدی نزد استاد علوی آمد و پس از سلام و علیک،‌ پرسش خود را که قبلاً مطرح کرده بود،‌ برای جواب آن مراجعه نموده تا پاسخ لازم را بشنود و بنویسد.
حاج آقا به او گفت: می‌دانی چرا می‌گویم بنویس؟! به این دلیل است که از حضرت محمد(ص) سخن زیبایی داریم که می‌فرماید:
«
قیّدوا العلم بالکتابة» (کنزالعمال، ‌حدیث 29332، به نقل از منتخب میزان الحکمة،‌ ص 482)
یعنی «دانش و علم را با نوشتن مهار کنید»

پیامبر اعظم(ص) درست فرموده است،‌ برای اینکه انسان فراموش‌کار است و مطالب گفته شده زود بدست فراموشی سپرده می‌شود؛ اما دعای فرج را مولای ما و آقای ما حضرت صاحب ‌الزمان(عج) به مردی آموزش داد که زندانی بود و آن فرد با خواندن این دعا از حبس آزاد شد. (صحیفه مهدیه،‌ ص  376)

ترجمه دعای فرج


الهی عظم البلاء: بارخدایا! بلا (مصیبت) بزرگ و سنگین شده است.
و برح الخفاء: [ناگواری‌های] پنهان،‌ آشکار گشته است.
وانکشف الغطاء: و پرده‌های [حیا] برداشته شده است.
وانقطع الرّجاء: و امید[از همه‌جا و همه افراد] قطع گردیده است
وضاقت الارض: و زمین بر ما تنگ آمده است.
و منعت السماء: و خداوند رحمتش [وحی] را از ما دریغ کرده است.
و انت المستعان: و تنها از تو کمک خواسته می‌شود.
والیک المشتکی: و شکایت ما نزد تو آورده می‌شود.
و علیک المعوّل فی الشّدة و الرّخاء: و در سختی‌ها و سستی‌ها بر تو اعتماد می‌شود.
اللهم صل علی محمد و آل محمد: خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست.
اولی الامر الذین فرضت علینا طاعتهم: همان صاحبان امری که اطاعت‌شان را بر ما واجب کردی
و عرّفتنا بذلک منزلتهم: و مقام و منزلت آنان را به ما شناساندی.
ففرج عنّا بحقّهم فرجاً عاجلاً قریباً کلمح البصر او هو اقرب: پس به حق آنان برای ما ـ‌ به یک چشم بهم‌زدن و به زودی ـ‌ و سریع گشایش قرار بده. [ما را از ناهنجاری‌ها برهان]
یا محمد یا علی،‌ یا علی یا محمد: ای محمد! ای علی، ای علی ای محمد!
اکفیانی فانکما کافیان: مرا کفایت که شما کفایت‌کنندگان من هستید.
و انصرانی فانکما ناصران: و مرا یاری کنید که قطعاً شما یاری کنندگان من هستید.
یا مولانا یا صاحب الزمان: ای سرپرست ما،‌ ای کسی که زمان در دست توست.
الغوث، الغوث، الغوث: به فریاد [ما] برس،‌ ای فریادرسِ [بی‌کسان]
ادرکنی ادرکنی ادرکنی:‌ مرا دریاب، مرا دریاب، مرا دریاب.
الساعة، الساعة، الساعة: هم‌اکنون،‌ همین حالا،‌ همین ساعت.
العجل العجل العجل: بشتاب،‌ تعجیل کن، سریع.
یا ارحم الرّاحمین: ای مهربان‌ترین مهربانان.
بحق محمد و آله الطاهرین: به حق حضرت محمد و اهل‌بیت پاکش.
در پایان سروش المهدی از استاد علوی در خصوص آموزش ترجمه دعای فرج تشکر کرد.

ناگفته نماند که هنگام ترجمه این دعا توسط امام جماعت مسجد،‌ چند نفر از دانش‌آموزان و مؤمنین از سروش المهدی تقاضا کردند که ترجمه دعای فرج را تکثیر کند و در اختیار آنان نیز قرار دهد.
چرا هر کسی دوست دارد،‌ هر دعایی را که می‌خواند معنی و مفهوم آن را بداند تا با توجه بیشتر آن دعا را قرائت کند. این دانش‌آموز مسجدی نیز قول داد تا درخواست آنان اجابت کند.

و السلام.

 

 ۹۰ اثر دعای بر فرج صاحب الزمان علیه السلام :

 

۱- فرمایش امام زمان عج است که بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج، که همانا آن فرج شما است.

۲- سبب زیاد شدن نعمتهاست

۳- اظهار محبت قلبی به امام زمان عج

۴- از نشانه های انتظار است

۵- مایه ناراحتی و وحشت شیطان لعین

۶- زنده کردن امر ائمه اطهار

۷- تعظیم خداوند و دین خداوند است

۸- ادا نمودن قسمتی از حقوق آن حضرت

۹- نجات یافتن از فتنه های آخرالزمان

۱۰- حضرت صاحب الزمان در حق قرائت کننده دعای فرج دعا می کند

۱۱- شفاعت آن حضرت در قیامت شامل حال قرائت کننده دعای فرج می شود.

۱۲- شفاعت پیغمبر ص ان شاءالله شامل حال او می شود

۱۳- این دعا فرمانبری امر الهی وطلب فضل و عنایت او است

۱۴- مایه استجابت دعا می شود

۱۵- ادا نمودن اجر و مزد رسالت است

۱۶- مایه دفع بلاست

۱۷- سبب وسعت روزی است

۱۸- باعث آمرزش گناهان می شود

۱۹- سبب تشرف به دیدار آن حضرت در بیداری و خواب

۲۰- سبب رجعت به دنیا درزمان ظهورآن حضرت

۲۱- از برادران پیغمبر ص خواهد بود

۲۲- فرج مولای ما حضرت صاحب الزمان زودتر واقع خواهدشد

۲۳- پیروی ازپیغمبر و امامان

۲۴- وفای به عهد و پیمان خداوندی

۲۵- آثارنیکی به والدین برای دعاکننده حاصل می گردد

۲۶- فضیلت رعایت وادای امانت برایش حاصل می شود

۲۷- سبب زیادشدن اشراق نور امام عج دردل قرائت کننده دعای فرج می شود

۲۸- طولانی شدن عمر

۲۹- تعاون وهمکاری درکارهای نیک و تقوی

۳۰- رسیدن به نصرت ویاری خداوند و پیروزی بر دشمنان به کمک خداوند

۳۱- هدایت به نور قرآن مجید

۳۲- نزد اصحاب اعراف معروف می گردد

۳۳- هدایت به نور قرآن مجید

۳۴- ایمنی از عقوبتهای اخروی

۳۵- و هنگام مرگ به او مژده میرسد و با او به نرمی رفتار می شود

۳۶- این دعا اجابت دعوت خدا و رسول الله است

۳۷- با امیرالمومنین در درجه آن حضرت خواهد بود

۳۸- محبوبترین افراد نزد خداوند خواهد بود

۳۹- عزیزترین و گرامی ترین افراد نزد پیغمبر می شود

۴۰- قرائت کننده دعای فرج از اهل بهشت خواهد بود

۴۱- دعای پیغمبر شامل حالش میگردد

۴۲- کردارهای بد او به کردارهای نیک مبدل شود

۴۳- خداوند متعال در عبادت او را تائید فرماید

۴۴- با این دعا عقوبت از اهل زمین دور می شود

۴۵- ثواب کمک به مظلوم را دارد

۴۶- ثواب احترام به بزرگتر و تواضع نسبت به او را دارد

۴۷- پاداش خونخواهی مولای مظلوم حضرت اباعبدالله الحسین را دارد

۴۸- قرائت کننده دعای فرج شایستگی دریافت احادیث ائمه اطهار را می یابد

۴۹- نور او برای دیگران نیز روز قیامت-درخشان می گردد

۵۰- هفتاد هزار نفر از گنهکاران را شفاعت می کند

۵۱- دعای امیرالمومنین درباره او در قیامت

۵۲- بی حساب داخل بهشت شدن

۵۳- ایمن بودن از تشنگی روز قیامت

۵۴- جاودانه بودن در بهشت

۵۵- مایه خراش روی ابلیس و مجروح شدن دل او است

۵۶- روز قیامت هدیه های ویژه ای دریافت می دارد

۵۷- خداوند از خدمتگذاران بهشت نصیبش فرماید

۵۸- در سایه گسترده خداوند قرار گرفته و رحمت بر او نازل میشود

 مادامی که مشغول دعا باشد

۵۹- پاداش نصیحت مومن را دارد

۶۰- مجلسی که در آن برای حضرت قائم دعا شود، محل حضور فرشتگان گردد

۶۱- دعا کننده مورد مباهات خداوند شود

۶۲- فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند

۶۳- از نیکان مردم پس از ائمه اطهار می شود

۶۴- این دعا اطاعت از اولی الامر است که خداوند اطاعتشان را واجب ساخته است

۶۵- مایه خرسندی خداوند میشود

۶۶- مایه خشنودی پیغمبر می گردد

۶۷- این دعا خوشایندترین اعمال نزد خداوند است

۶۸- قرائت کننده دعای فرج از کسانی خواهد بود که خداوند در بهشت به او حکومت دهد

۶۹- حساب او آسان می شود

۷۰- این دعا در عالم برزخ و قیامت مونس مهربانی خواهد بود

۷۱- این عمل بهترین اعمال است

۷۲ - مایه دوری غصه هاست

۷۳- دعای هنگام غیبت بهتر از دعای هنگام ظهور امام است

۷۴- فرشتگان درباره قرائت کننده دعای فرج دعا می کنند

۷۵- دعای حضرت سیدالساجدین شامل حالش می شود

۷۶- این دعا تمسک به ثقلین است

۷۷- چنگ زدن به ریسمان الهی است

۷۸- سبب کامل شدن ایمان است

۷۹- مانند ثواب همه بندگان به او می رسد

۸۰- تعظیم شعائر خداوند است

۸۱- این دعا ثواب شهید با پیغمبر را دارد

۸۲- ثواب شهید زیر پرچم حضرت قائم را دارد

۸۳-ثواب احسان به مولای ما حضرت صاحب الزمان را دارد

۸۴- در این دعا ثواب گرامی داشتن شخص عالم است

۸۵- پاداش گرامی داشتن شخص کریم را دارد

۸۶- در میان گروه ائمه اطهار محشور می شود

۸۷- درجات او در بهشت بالا می رود

۸۸- از بدی حساب روز قیامت ایمن باشد

۸۹- نایل به بالاترین درجات شهدا درروز قیامت

۹۰- رستگاری به شفاعت فاطمه زهرا

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">