تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

مشخصات بلاگ
تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

آشنائی با تاریخ اسلام :
عبرت آموزی (و لقد اهلکنا القرون من قبلکم .... گذشته چراغ راه آینده است)
آشنایی با علوم و موضوعات قرآنی ( هدی و رحمه للمتقین)

آخرین نظرات
  • ۴ خرداد ۰۱، ۱۷:۲۱ - خرید پیج اینستاگرام ارزان
    Great post.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

روابط جنسی از نگاه قرآن کریم

1- او خدایى است که (همه) شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید
غریزه جنسی از غرایزی است که خدای متعال در انسان قرار داده
این غریزه ،عطیه الهی و امری طبیعی و فطری است
قرآن کریم، گرایش زن و مرد را به یکدیگر، اقتضای ساختار آدمی و نخستین کالای زیبا و آراسته دنیوی به حساب آورده
برای مردمان، علاقه به خواستنی های گوناگون از جمله علاقه به زنان و.......... آراسته شده (آل عمران۱۴)
در این آیه واژه شهوت به کار رفته و چون این واژه به معنای خواسته شدید است می توان گفت علاقه به زن و فرزند شدید است
در مجموعه آثار شهید مطهری در مورد غریزه جنسی این گونه می گوید:
به هر حال از نظر اسلام علاقه جنسى نه تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد، بلکه جزء خوى و خلق انبیاست

 

 

2- رسول اکرم ص و ائمه اطهار ع، طبق آثار و روایات فراوان که رسیده  محبت و علاقه خود را به زن در کمال صراحت اظهار مى‏کرده‏اند و برعکس
روش کسانى را که میل به رهبانیت پیدا مى‏کردند سخت تقبیح مى‏نمودند (ص۶۲۷)
قابل ذکر است که خدای متعال غرایز انسانی را برای اهدافی در راستای رشد فردی و اجتماعی او در وجودش نهاده است
از این رو نیز برای ارضای هر کدام ،رهنمود هایی نموده که طغیان و یا افراط و تفریط در ارضای آنها، علاوه بر عدم دستیابی به اهداف خلقت، موجب عذاب الهی در دنیا و آخرت خواهد شد
در سوره مؤمنون کسانی را که از غیر راه شرعی ارضای غریزه جنسی خود نماید او را متجاوز می نامد
وَ آنها که دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى) حفظ مى‏کنند، تنها آمیزش جنسى با همسران و کنیزانشان دارند، که در بهره‏گیرى از آنان ملامت نمى‏شوند (مؤمنون۷ـ۵)

 

 

3- در قرآن، کتاب فطرت و زندگی، آیاتی در مورد آثار استفاده درست و صحیح از غریزه جنسی بیان فرموده

و با دقت و تدبر از این به این آیات و قیاس با مکاتب دیگر مادی ،به اکمل و اتمم بودن دستورات اسلام را نسبت به آنها روشن می شود

با تدبر در آیات الهی می توان نکات ذیل را پیرامون روابط جنسی یافت :
۱) تمتع و لذت (روم ۲۱)

2) زمان اختصاصی  (نور۵۸) 

3) موجب آرامش  (روم۲۱)

4) لباس همسران  (بقره۱۸۷)

5) ثواب اخروی  (بقره۲۲۳)

 

 

4- غریزه‌ی جنسی

نیرومندترینِ غرایز در وجود آدمی است

آزادی در مسائل جنسی سبب شعله‌ور شدن شهوات به صورت حرص و آز می‌گردد

انسان به صورت فطری و از نظر روحی، طالب بی‌نهایت آفریده شده وقتی که خواسته‌های روحی در مسیر مادیات قرار گرفت، به هیچ حدی متوقف نمی‌شود و رسیدن به هر مرحله‌ای، میل و طلب مرحله‌ی دیگر را در او به وجود می‌آورد

طغیان و شعله‌ور شدن شهوات و نفس اماره تنها معلول محرومیت‌ها نیست بلکه پیروی، اطاعت و تسلیم مطلق شهوات بودن نیز سبب این طغیان می‌شود

اسلام برای پاسداری و نگهبانی از عفت زن و مرد و در حقیقت برای کنترل غریزه‌ی جنسی و در عین حال رسیدن آن به آرامش، دو چیز را به عنوان راه‌حل معرفی می‌کند:
1. ارضای غریزه در حد حاجت طبیعی که این امر با تسهیل دستورهای اسلام درباره‌ی ازدواج، توصیه و ترغیب به آن صورت گرفته است
2. جلوگیری از تهییج و تحریک آن

 

 


5- غریزه‌ی جنسی دائماً در معرض تحریک و تهییج قرار گیرد

علاوه بر به خطر افتادن عفت افراد اجتماع و در نتیجه از بین رفتن کرامت انسانی و علاوه بر جلوگیری از رشد ارزش‌ها و کمالات، عوارض وخیم دیگری نظیر بلوغ زودرس، پیری و فرسودگی دارد

یعنی اگر در جامعه‌ای فضای بی‌حجابی و تحریک غلبه یابد بر فرض قدرت‌مند بودن افراد از اینکه غریزه آن‌ها را به بی‌عفتی بکشاند که (آن هم جز در افراد نادر بسیار بعید است) باز هم افراد آن جامعه از سلامت کامل روحی و روانی و حتی جسمی برخوردار نخواهند بود

برای تبیین برتری دیدگاه اسلام لازم است تا دیدگاه سایرین در حل مسئله‌ی جنسی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

6- تفاوت دیدگاه‌ها در راه‌حل مسئله‌ی جنسی
شهید مطهری در کتاب «اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب» تفاوت 180 درجه‌ای دیدگاه غرب در گذشته و امروز به این مسئله و علت آن را توضیح می‌دهد

اخلاق جنسی قسمتی از اخلاق به معنای عام است

شامل آن عده از عادات و ملکات و روش‌های بشری است که به غریزه‌ی جنسی بستگی دارد

با وجود علت‌ها و زمینه‌های مختلفی که جوامع و ادیان گذشته در دیدگاه‌شان درباره‌ی این موضوع داشته‌اند

اما یک طرز فکر عمومی بر غالب دنیای قدیم حاکم بود و آن هم پلید و قبیح دانستن زن و ازدواج با او بود

و این در حالی است که از نظر اسلام علاقه‌ی جنسی در بستر ازدواج نه‌تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد بلکه جزو خلق و خوی انبیاست

و از نشانه‌های بارز وجود خداوند است..

 

 

 

7- این عقیده مطلقاً روح زن و مرد را به طور مساوی آشفته می‌سازد و کشمکش جانکاهی میان غریزه‌ی طبیعی از یک طرف و عقیده‌ی مذهبی از طرف دیگر به وجود می‌آورد

ناراحتی‌های روحی که عواقب وخیمی به بار می‌آورد همواره از کشمکش میان تمایلات طبیعی و تلقینات مخالف اجتماعی پیدا می‌شود

اخلاق جنسی همواره مهم‌ترین بخش‌های اخلاق به‌شمار می‌رفته

از نظر اسلام، روابط جنسی را فقط مصالح اجتماع حاضر یا نسل آینده محدود می‌کند و در این زمینه تدابیری اتخاذ کرده که منجر به احساس محرومیت و ناکامی و سرکوب شدن این غریزه نگردد

اخلاق جنسی نوین در جوامع غیراسلامی به‌خصوص غربی هیچ گونه محدودیت و ممنوعیت را در این موضوع نپذیرفته و قائل به آزادی کامل بشر در این عرصه است

در حالی که مقتضای منطق و تعقل این است که با سنن و خرافاتی مبتنی بر پلیدی علاقه‌ی جنسی مبارزه کنیم و در عین حال موجبات طغیان، عصیان و ناراحتی غریزه را به نام آزادی و پرورش آزادانه فراهم نکنیم.

 

 


8- اعلام آزادی جنسی در غرب

شاهد بالا رفتن آمار بیماری‌های روانی، جنون‌ها، خودکشی‌ها، جنایت‌ها، دلهره‌ها و اضطراب‌ها، یأس و بدبینی‌ها، حسادت‌ها و کینه‌ها

در جامعه‌ی امروز، جوانان به طور محسوسی از ازدواج شانه خالی می‌کنند

حاملگی و زاییدن و بچه بزرگ کردن به صورت امر منفوری برای زنان در آمده است

زنان به اداره‌ی امر خانه کمتر علاقه نشان می‌دهند

جنگ اعصاب بیش از پیش رو به افزایش است

علاقه‌ی پدر و مادرها و به‌خصوص مادرها نسبت به فرزندان کاهش یافته است

زنِ دنیای امروز به ابتذال کشیده شده و هوس‌های سطحی به جای عشق جانشین شده است

طلاق افزایش یافته و تعداد فرزندان نامشروع و فاقد سرپرست رو به ازدیاد است و از آن طرف صمیمیت و وحدت میان زوجین بسیار نادر گشته

بنابراین جذابیت‌های اولیه و ظاهری دیدگاه نوین، نباید ما را فریب دهد

از سوی دیگر رعایت دستورات اسلام موجب می‌شود تا ارضای صحیح غریزه‌ی جنسی، کنترل و مدیریت آن ثمرات بسیاری برای فرد و جامعه داشته باشد که مهم‌ترین آن پیدایی عشق است.

 

 

9- کنترل و تعدیل غریزه جنسی
یکی از مسایل مهمی که انسان به ویژه جوانان با آن درگیرند، طغیان غریزه جنسی و خروج از مرز اعتدال است

پرواضح است که در صورت عدم تأمین این نیاز طبیعی، مشکلاتی برای انسان بروز و ظهور خواهدکرد

بنابراین همزمان باید با روش های عقلانی و وحیانی به تأمین این نیاز طبیعی اقدام نمود و از طرفی با راهکارهای پیشگیرانه به تعدیل غریزه جنسی پرداخت که جنبه درمانی نیز دارد:
1- توجه به کرامت انسانی

و شناخت شأن و منزلت خویش و احیای شخصیت معنوی

امام علی(ع): من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهواته

کسی که نفس را احترام کرد، شهوت در نظرش پست و کوچک می شود. (نهج البلاغه، حکمت441)

2- یاد مرگ رسول خدا(ص):

زیاد مرگ را یاد کنید، زیرا یاد مرگ، شکننده لذات نفسانی و حایل میان تو و شهوات است (بحارالانوار، ج2، ص287)

3-ازدواج
4- عفت پیشگی
قرآن مجید راه مقابله با طغیان غریزه جنسی را درصورت فراهم نبودن زمینه ازدواج، عفت پیشگی یا خویشتن داری در امور جنسی می داند

و در آیه33 سوره نور می فرماید:

ولیستعفف الذین لا یجدون نکاحاً حتی یغنیهم الله من فضله

آنها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند، تا خداوند آنان را به فضلش بی نیاز کند

10
5-صبر و مقاومت

امام علی(ع): شهوت ها و خواسته های نفسانی، بیمارهای کشنده هستند و بهترین دوای آنها صبر و پایداری در برابر آنها است (غررالحکم و دررالکلم، ج 1 ص72)
6-جهاد اکبر

انسان اگر خود را دائماً در معرض جهاد اکبر ببیند و با تمنیات نفسانی و غریزه جنسی و شهوانی خود به مقابله برخیزد

به طور طبیعی از طغیان غریزه جنسی جلوگیری به عمل آمده و در مسیر تعدیل و کنترل این غریزه قرار خواهد گرفت.

8-مواخذه و تنبیه

امام علی(ع): هنگامی که نفس بر تو سخت گیرد، تو هم بر او سخت گیر تا در برابر تو تسلیم گردد (غررالحکم و دررالکلم، ج1، ص319)

9- ورزش

امام علی (ع) می فرماید:

البطاله، ام العیوب  بی کاری و وقت را به بطالت گذراندن، مادر همه عیب هاست

از همین رو بزرگ ترین دام برای به انحراف کشیده شدن جوانان، وقت های خالی از هر گونه برنامه ریزی است.
10- نظر به پاداش الهی

کسی که در سر، سودای کسب رضایت الهی را دارد و در آرزوی وصل یار به سر می برد، باید به هوا و هوس های زودگذر پشت پا زده به وعده های الهی چشم دوزد.
11- کم خوری و روزه گرفتن

 

 

11- تاثیر توجه به عواقب شهوترانی

از منظر آیات و روایات، توجه به آثار و عواقب شهوترانی، به چه میزان در کنترل و تعدیل غریزه جنسی انسان تاثیرگذار است.
امام علی(ع):

هرگاه در لذت (حرامی) باشی، به یادآور که روزی زایل می شود و اگر در هر نعمتی هستی

به خاطر داشته باش که روزی سلب خواهد شد

در بلاها نیز انتظار برطرف شدن آن را داشته باش، زیرا این یادآوری ها، نعمت را پایدارتر و شهوات را دور می سازد(میزان الحکمه ج4، ص3484)

ماهیت شهوت، جذب منفعت و لذت جویی است، اما این نیروی جاذبه چه بسا در عمل به جذب زیان منجر شود

شهوت کنترل نشده چنین حالتی دارد

چگونه می توان از شهوت لذت برد، در حالی که در بردارنده انواع آفت ها و محرومیت هاست و به جای این که چیزی به ارمغان آورد

بسیاری از داشته های مفید انسان را برباد می دهد

محاسبه منطقی، آدمی را متوجه می کند که لذت آنی، ارزش تحمل آن همه محرومیت را ندارد

امام علی(ع) می فرماید: لذتی که آمیخته با رنج و درد است، لذت نیست (غررالحکم و دررالکلم، ج 6، ص 355).

 

 

12- آثار سلبی شهوت افسارگسیخته:
1- محرومیت از سلامت جسم و جان
تحریک مداوم جنسی، انسان را پیوسته در وضعیت هیجانی و ناآرام نگه می دارد و همین امر، بهداشت روانی او را تهدید می کند،

توجه به عواقب شهوترانی
از منظر آیات و روایات، توجه به آثار و عواقب شهوترانی، به چه میزان در کنترل و تعدیل غریزه جنسی انسان تأثیرگذار است،
2- محرومیت از خرد

امام علی(ع): کسی که مالک شهوتش نباشد، مالک عقلش نخواهد بود
3- محرومیت از بصیرت

قرآن کریم، یکی از آثار تقوا را بهره مندی از نیروی فرقان یا قدرت تمیز میان حق و باطل می داند

ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا

اگر تقوای الهی داشته باشید، خداوند برای شما قدرت تمییز (حق از باطل) می دهد (انفال29)
4- محرومیت از آزادی

با زیاده خواهی جنسی، زمام انسان به دست شهوت می افتد و اسارت روح که بدترین اسارت ها است، شکل می گیرد. امام علی(ع): «بنده شهوت چنان اسیر است که هرگز روی آزادی را نخواهد دید.» (همان، ج4، ص 352)
5- محرومیت از خوش نامی
یکی از ره آوردهای شهوت پرستی، رسوایی و بدنامی است

شهوت، آغازی شیرین و پایانی رسواگر و شوم دارد. امام علی(ع): «حلاوت شهوت امروز، با تلخی ننگ از میان می رود(غررالحکم و دررالکلم، ج4، ص252)
6- محرومیت از بهشت

 

 

13- ریشه انحرافات جنسی
چه علل و عواملی در فرایند انحرافات جنسی، به ویژه در نسل جوان، دخیل و تاثیرگذار است:
1- تحولات بلوغ
2- عوامل تحریک زا

دیدن فیلم و عکس تخیلات تحریک کننده، نگاه شهوت آمیز، حضرت مسیح(ع) می فرماید:

ایاکم و النظره فانها تزرع فی القلب الشهوه

از نگاه به نامحرم اجتناب کنید که نگاه، شهوت را در قلب به وجود می آورد.
3- عقده حقارت

کمبود محبت و عاطفه و عقده حقارت در طول زندگی تحقیرآمیز انسان است که برای جبران آن افراد به وادی انحرافات جنسی سوق پیدا می کنند.
4- مساعد نبودن محیط خانواده

ریشه بسیاری از انحرافات جنسی را باید درمحیط خانواده و شرایط زندگی افراد جست وجو کرد

مراعات نکردن اصل مهم حیا، طرز لباس پوشیدن و به کارگیری الفاظ و کلماتی که به گونه ای در برگیرنده مسائل و مناسبات جنسی هستند.

5- معاشرت با منحرفان
6- ضعف ایمان و سستی پایه های اعتقادی
7-ناآگاهی از عواقب انحرافات جنسی

 

 

14- بهداشت روانی دوران بلوغ

نوجوانی یکی از مهمترین و پرارزشترین دوران زندگی هر فرد محسوب می‌شود

زیرا سر آغاز تحولات و دگرگونی‌های جسمی و روانی در اوست و بلوغ نقطه عطفی در گذر زندگی او از مرحله کودکی به بزرگسالی است

در زمینه برخورد با پدیده بلوغ جنسی و تغییرات جسمانی و روانی متعاقب آن هر اندازه آگاهی نوجوانان ما بیشتر باشد نتایج مبحث این مرحله از زندگی در مسیر آینده نوجوان بیشتر است

آگاهی نداشتن و یا عدم آگاهی کامل و صحیح، نوجوانان را گیج و سردرگم می‌کند و این حالات نتایج منفی و زیانباری بدنبال خواهد داشت

والدین و مربیان وظیفه دارند اطلاعات کافی در خصوص تغییراتی که در طول و به دنبال بلوغ جنسی در نوجوان اتفاق می‌افتد به تدریج و با استمرار ارائه کنند

عدم ارائه اطلاعات کافی و صحیح در مورد بلوغ باعث می‌شود که نوجوان از منابع دیگر که معمولا انحرافی است، اطلاعات کسب کند و این اطلاعات غلط می‌تواند او را به انحراف کشاند.

 

 

 15- والدین و مربیان از یک تا دو سال قبل از بلوغ کامل نوجوان

می‌بایستی اقدامات زیر را انجام دهند

او را آماده کنند که به زودی و بتدریج تغییراتی را در جسم و روان خود احساس خواهد کرد

به طرق مختلف او را مطمئن کنند که تغییرات ایجاد شده طبیعی است

از اینکه این تغییرات در او شروع شده به او تبریک بگویند و خاطرنشان کنند که دوره جدیدی در زندگی او آغاز شده است

 به او یادآوری نمایند که این تغییرات در جهت تکامل فردی و قدمی بسوی اجتماعی شدن اوست به همین دلیل وظایف فردی و اجتماعی جدیدی برای او منظور شده است

خاطرنشان کنند که این تغییرات قطعا شروع می‌شود اما زمان دقیق و مشخصی ندارد

بنابراین اگر دیرتر از دیگران هم شروع شود یک امر طبیعی است

به او بگویند که تغییرات جسمانی همراه با تغییرات روانی خواهد بود این تغییرات روانی در سه بعد هیجانی، خلقی و رفتاری اتفاق می‌افتد.

 

 

 16- دوره بلوغ برقراری ارتباط صحیح با نوجوان است

برای این که روابط شما والدین و مربیان با فرزند یا دانش‌آموز نوجوانشان صمیمانه‌تر و گرمتر باشد، لازم است که به نکات زیر توجه کنید

پذیرش نوجوانان:

گام اول برای ایجاد و تحکیم یک رابطه دوستانه و صمیمی با نوجوان این است که او را با همه کمی‌ها و کاستی‌هایش قبول داشته باشید

کاستی‌های رفتاری او را همچون نقاط قوت و توانایی‌هایش بپذیرد و او را به عنوان فردی که دارای استقلال، سلیقه‌های خاص و عقاید قابل ارائه است،‌ نگاه کنید

احساساتش را پذیرفته و اعتماد به نفس او را با کم اهمیت جلوه دادن اشتباهات و تقدیر از کارهای پسندیده‌اش بالا ببرید

نوجوانانتان را درک کنید: درک و برداشت از زندگی و مسائل آن متفاوت از برداشتی است که نوجوان دارد

او زندگی را به ساده‌ترین وجه ممکن می‌نگرد، بطوری که عقایدش برای شما پوچ و مسخره است

نسبت به عقایدش بی‌اهمیت نباشید وی را مورد تمسخر قرار ندهید.

 


17- ارتباط را دو طرفه کنید:

در بسیاری از اوقات و به دلایل گوناگون ممکن است شما والدین و مربیان به نوجوان بگویید که چه بکند و چه نکند و از او توقع حرف‌ شنوی نیز داشته باشید

این برخورد با نوجوان که حاکی از ارتباط یک طرفه، معیوب و غیر قابل دوام است، منجر به سرکشی و عصیان نوجوان در برابر دستورات شما می‌شود و به رابطه عاطفی و صمیمانه بین شما و او لطمه می‌زند

در این مواقع بهترست در برخورد با نوجوان، هر زمان که سخنی را گفتید از او نیز سخنی بشنوید و نظر او را نسبت به وظایف محوله‌اش جویا شوید

از دادن پند و اندرز مستقیم خودداری کنید:

نوجوانان از شنیدن نصیحت و اندرز مستقیم و اینکه آنها را یکجا ارائه کنید و اشکالات رفتاری و گفتاری‌شان را تذکر بدهید گریزان هستند

نوجوانان اعمال خود را بی‌نقص می‌دانند و تحمل شنیدن پند و اندرز از جانب شما را ندارند.

 

 

18- جهت اصلاح رفتار

 آنها را بطور غیر مستقیم نسبت به اعمال و رفتار نادرست‌شان آگاه کنید و خودتان الگویی برای آنها باشید تا با پیروی از رفتار و گفتار شما روش صحیح برخورد را فرا گیرند

آزادی عمل به نوجوانتان بدهید همچنان که به کودک نوپا اجازه می‌دهیم تا گاهی خود به تنهایی راه رفتن را امتحان کند و دفعاتی هم به زمین افتد، باید به نوجوان هم اجازه داد که تا حدودی پیامدهای رفتارهایش را تجربه کند و طعم برخی سختیها را چشیده و برای زندگی مقاوم شود

برای ارتباط با نوجوان وقت کافی بگذارید: نوجوانان نیازمند توجه هستند، آنها می‌خواهند صحبت کنند

اعتراض کنند و از هیجانات و اتفاقاتی که در مدرسه می‌افتد و یا از دوستانشان می‌شنوند، حرف بزنند؛

هر چه زمان این ارتباط با شما به عنوان مادر، پدر و یا مربی بیشتر باشد خرسندی آنها بیشتر شده و امکان ارتباط نادرست و غلط آنها کمتر خواهد شد.

 

 

 19- انرژی سرشار نوجوانان نیاز به تخلیه دارد

در این سنین نوجوان دارای انرژی فراوان جسمانی است، بخشی از این انرژی در غریزه جنسی نهفته است که در شروع دوران نوجوانی به طریق مقبول اجتماع قابلیت ندارد

نوجوان مقادیر دیگری از انرژی جسمانی خود را به صورت رفتارهای پرخاشگرانه مبارزه طلبی، حادثه‌جویی و .. خلیه می‌کند

تشویق نوجوانان به انجام ورزشهای مختلف، شرکت در فعالیتهای الگوسازی برای آنان و تحریک آنها بر همانندسازی با آن الگوها باعث می‌شود تا آنها انرژی خود را به طریق منطقی تخلیه کنند

وضعیت تحصیلی نوجوان را پیگیری کنید: در این سنین ممکن است که فرزند شما نسبت به درس اظهار بی‌علاقگی نماید و به اموری مثل افراط در ورزش کردن، رسیدگی به سر و وضع خود و ... بپردازد،

 

 20- هشدارهاى اجتماعى گرداب شهوت و شبهه

دل جایگاه یار است، حرم امن الهى است، اگر شهوت ها بر این جایگاه حمله ورشوند جاى فرشته وجود آدمى را دیو نفس مى گیرد و آدمى پست تر از حیوان مى شود

 امکان لغزش براى همه طبقات جامعه وجود دارد هیچ کس نمى تواند اطمینان داشته باشد که در زندگى بى لغزش به پیش خواهد رفت

غیر از معصومان همه در معرض لغزیدن و سقوط و تهاجم شیطان ها هستند همه باید خود را بیابند، خود را رَصَد کنند تا در دام هوا و هوس ها و شهوت ها گرفتار نشوند

قال على (علیه السلام):

ایاک والوقوع فى الشبهات و الولوع بالشهوات فأنهما یقتادانک الى الوقوع فى الحرام و رکوب کثیر من الآثام 

از فرو رفتن در شبهه ها دورى گزینید و از وابستگى و اسارت شهوتها بپرهیزید، زیرا این دو شما را به گرفتار شدن در گناه و ارتکاب معاصى مى کشانند

 

21- سقوط انسانیت
انسان اگر بر اثر پیروى از شهوات از بزرگراه هدایت دور شود و در وادى وحشتناکى قرار گیرد که بیرون آمدن از آن به آسانى امکان پذیر نیست

على(علیه السلام) فرمود

غلبة الشهوة تبطل العصمة و تورد الهلک

پیروزى شهوت مصونیت فطرى و اخلاقى را از انسان مى گیرد و او را به وادى هلاکت مى کشاند

و یا فرمود:

من تسرّع الى الشهوات تسرّع الیه الآفات

آن که با سرعت به سوى شهوات گام بردارد آفت به سرعت به سوى او مى آید

در فرهنگ دینى هشدارهاى شدید و بازدارنده اى در این زمینه به چشم مى خورد که توجه به آن سالک و عابد و عبد را از خواب غفلت و گرداب شهوت بیدار مى سازد

امیربیان مولاى متقیان مى فرماید

ایاکم و تحکم الشهوات علیکم...

مبادا که شهوتها بر شما حاکم شوند (و شما را محکوم و مغلوب سازند)

و نیز مى فرماید

ایاکم و غلبة الشهوات على قلوبکم...

مواظب باشید (سیل) شهوتها (و لشکر خواسته ها، خانه دلهایتان را تسخیر نکند) و بر شما غالب نشود.

 

 22- تمایلات جنسی

هر چند که تمایلات درونی آدمی به مادیات و امور جذاب دنیوی یکی از مهم ترین علل و عوامل درونی گرایش به فساد اخلاقی در فرد و جامعه می باشد

ولی می توان گفت که در این میان تمایلات جنسی از همه شهوات دیگر درونی، قوی تر و آسیب رسان تر است

از این رو خداوند شهوت جنسی را از عوامل آسیب زننده به پاک دامنی انسان (یوسف 33)

و گسترش و رواج فحشاء و منکرات بسیاری می شمارد. رفتار تحریک آمیز زنان، در این رابطه بسیار موثر است

لذا خداوند در 31 و 32 نور رفتارهای تحریک آمیز زنان را آفت حیا و عفت عمومی معرفی می کند و از زنان می خواهد باتوجه به تاثیرپذیری شدید مردان از حرکات و رفتارهای آنها نه تنها حجاب خویش را حفظ کنند بلکه هرگونه عوامل تحریک زا از جمله مواضع زینت خویش و زینت های خود را آشکار نسازند.

 

 23- انحراف مبانی تفکر غرب درخصوص آزادی جنسی

آنچه امروزه در دنیای غرب تقدس یافته، لزوم ایجاد آزادی مطلق و از بین بردن هر نوع قید و بندی در زمینه روابط جنسی است، که این تفکر را نه‌تنها در جوامع خود پیاده کرده‌اند

بلکه خواهان گسترش آن در تمامی کشورهای جهان در قالب حقوق بشر و قالب‌های دیگر می‌باشن

اما با اندکی تأمل در مبانی این اندیشه، به وضوح می‌توان به انحراف آنها از مسیر آموزه‌های عقلانی، انسانی و وحیانی پی‌برد

شارع مقدس اسلام درخصوص غرائز انسان دعوت به توقف کنترل و رهبانیت ننموده بلکه در چارچوب آموزه‌های عقلانی و وحیانی استفاده صحیح و بهینه از غرائز را سفارش و تأکید کرده است

بنابراین نه آزادی مطلق و بدون قید و شرط استفاده از غرائز مورد تأیید شارع مقدس است و نه تعطیلی و توقف و کنترل آنها.

 

 24- طرفداران اخلاق جنسی نوین

نظرات خود را بر سه اصل مبتنی کرده‌اند:
1- آزادی هرکسی تا آنجا که مخل آزادی دیگران نباشد، باید محفوظ بماند.
2- سعادت بشر در گرو پرورش تمام استعدادهایی است که در وجود وی نهاده شده. خودپرستی و بیماری‌های ناشی از آن، مربوط به آشفتگی غرایز است

آشفتگی غرائز از آنجا ناشی می‌شود که میان آنها تبعیض شود

بعضی ارضا و اشباع و بعضی دیگر همچنان ارضا نشده باقی بمانند. علیهذا برای اینکه انسان به سعادت زندگی نائل آید، باید تمام استعدادهای او را متساویاً پرورش و توسعه داد.
3- رغبت بشر به یک چیز، در اثر اقناع و اشباع، کاهش می‌یابد و در اثر امساک و منع، فزونی می‌گیرد

برای اینکه بشر را از توجه دائم به امور جنسی و عوارض ناشی از آن منصرف کنیم، یگانه راه صحیح آن است که هرگونه قید و ممنوعیتی را از جلوی پایش برداریم و به او آزادی بدهیم

شرارت‌ها، کینه‌ها و انتقامها هم ناشی از اخلاق خشن جنسی است.

 

25- افکاری که در این زمینه از غرب برخاسته و جوانان ما تازه با الفبای آن آشنا شده‌اند و احیاناً تحت عنوان‌های مقدسی نظیر آزادی و مساوات، با جان و دل آنها را می‌پذیرند

به کجا منتهی می‌شود و آخر این خط سیر کجاست؟

می‌گویند در اروپا تا حدود زیادی عدالت هست، اما عواطف بسیار کم است

حتی در میان برادران، پدران و فرزندان عواطف کمی مشاهده می‌شود، برخلاف مردم مشرق‌زمین چرا؟

برای اینکه این‌گونه عواطف در کانون‌های باصفا و صمیمی و پرمهر خانوادگی رشد می‌کند

اما در اروپا چنین صفا و صمیمیت و وحدت و یگانگی که میان زنان و شوهران وجود دارد، در آنجا وجود ندارد

برای اینکه در آنجا عواطف جنسی میان زن و مرد به یکدیگر اختصاص ندارد

هر کدام به‌طور نامحدود می‌توانند لااقل از تمتعات نظری و لمسی در اجتماع بزرگ بهره‌مند شوند

وقت آن است که غرب مانند همه زمان‌های دیگر، با همه تقدمی که در علوم و صنایع دارد، فلسفه زندگی را از شرق بیاموزد.


چیستی غریزه جنسی، اقسام آمیزش‌ها، عوامل انحرافات جنسی و راهکارهای پیشگیری از انحرافات جنسی را از منظر آیات

چیستی غریزه جنسی
غریزه جنسی یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند متعال است که در وجود هر موجود زنده‌ای قرار داده شده، غریزه جنسی موجب انجام عمل آمیزش می‌شود و آمیزش عملی است که به علت وجود شهوت جنسی میان دو جنس مخالف صورت می‌گیرد و باعث تخلیه شهوت جنسی و تولید مثل می‌شود.
«غریزه پاسخ یا عکس‌العملی غیرارادی از سوی یک حیوان در قبال یک محرک خارجی است که به یک رفتار قابل پیش بینی و نسبتاً ثابت منجر می‌شود» (کتاب تربیت جنسی در اسلام ص 53)
 اقسام آمیزش‌ها
آمیزش ممکن است با افراد مختلفی صورت گیرد و میان دو طرف آن نسبت‌های مختلفی وجود داشته باشد. بنابر این آمیزش با توجه به رابطه و نسبت میان طرفین به دو قسم حلال و حرام می‌باشد.
۱-  آمیزش حلال
آمیزش حلال،  آمیزشی است که میان طرفین آن، صیغه محرمیّت خوانده شده باشد و دو طرف محرم همدیگر شده باشند که در اصطلاح به آنها زن و شوهر می‌گویند. صیغه یا دائم است و یا موقت.
اگر صیغه دائم را خود زن و مرد بخوانند باید اول زن بگوید: «زَوَجتُکَ نَفسِی عَلَی الصِّداقِ المَعلُومِ» و پس از آن بدون فاصله مرد بگوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ» عقد صحیح است و اگر دیگری را وکیل کنند که از طرف آنها صیغه عقد را بخواند
چنانچه مثلاً اسم مرد احمد و اسم زن فاطمه باشد باید وکیل زن بگوید: «
زَوَجتُ مُوَکِّلَتِی فاطِمَهًْ مُوَکِّلَکَ اَحمَدَ عَلَی الصِّداقِ المَعلُوم» پس از آن بدون فاصله وکیل مرد بگوید: «قَبِلتُ لِمُوَکِّلی اَحمَدَ عَلَی الصِّداقِ» عقد صحیح می‌باشد (فتاوای 13تن از مراجع تقلید، ص326)
-2  آمیزش حرام (زنا)
زنا از گناهان کبیره می‌باشد یعنی گناهی که وعده عذاب و آتش به آن داده شده، قرآن کریم درباره مجازات زنا می‌فرماید:
هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت [و محبّت کاذب] نسبت به آن دو شما را از اجراى حکم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند (نور2
)
 عوامل انحرافات جنسی
انحرافات جنسی یکی از عواملی است که خسارت‌های آن به جامعه به مراتب از خسارت‌های جنگ نظامی نیز بیشتر است. این انحرافات که حاصل شاخه‌ای از «تهاجم فرهنگی» است، توسط کشور‌های غربی برنامه‌ریزی شده و هدف آن تخریب بنیان خانواده و فرهنگ اسلامی کشور‌های مسلمان می‌باشد که در نتیجه آن بی‌غیرتی در جامعه حاکم می‌شود و عقیده مردم نسبت به شرافت خود سست می‌شود.
اهم دلایل این انحرافات را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد:
۱-  فیلم‌های مبتذل ماهواره ای
فیلم‌های مبتذل ماهواره‌ای یکی از عوامل انحرافات جنسی بوده و موجب تقلید جوانان خصوصاً خانم‌ها از بازیگر‌های این فیلم‌ها در نوع لباس و پوشش که عمدتاً نامناسب می‌باشند، می‌شود و این امر را مُد تلقی می‌کنند در حالی که این کار باعث تحریک جوانان پسر در امور جنسی می‌شود علاوه بر آن فیلم‌های مبتذل دیگری که در ماهواره‌ها موجود می‌باشد
یکی دیگر از مواردی است که باعث انحرافات جنسی می‌گردد و جوانان باید با توجه به آیات قرآن کریم و روایات ائمه‌اطهار(ع) از دیدن این فیلم‌ها اجتناب کنند و این اصلی‌ترین راه برای جلوگیری از به دام نیفتادن در تله‌های شیطان به وسیله این ابزار‌ها می‌باشد
چنانچه قرآن کریم در این باره می‌فرماید:
قُلْ‏ لِلْمُؤْمِنینَ‏ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُون‏ به مؤمنان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این براى آنان پاکیزه ‏تر است؛ خداوند از آنچه انجام مى‏دهید آگاه است. (نور30)
۲ - عدم مراقبت از چشم
مراقبت نکردن از چشم یکی از مهم‌ترین عوامل انحرافات جنسی جامعه امروز بوده و از گناهان بزرگ می‌باشد، انجام این عمل باعث مرتکب شدن انسان به دو گناه می‌شود، صرف نگاه کردن به نامحرم یک گناه و انحرافی که به سبب آن به وجود می‌آید گناه دیگری است که این عمل ناشایست به دنبال دارد. این عمل در نزد امامان معصوم(ع) نیز نهی شده است.
امام صادق(ع) فرمودند: نگاه (به نامحرم) تیر زهرآلوده‌ای از تیرهای شیطان است. هر کس آن را برای خدا ترک کند نه به خاطر غیراو، خدا ایمانی به او می‌دهد که مزّه آن را می‌چشد (جامع الاخبار ص408 ح1129) همچنین آن حضرت فرمودند: «نگاه پیاپی [به نامحرم]، بذر شهوت را در دل می‌افشاند و همین امر برای هلاکت بیننده اش کافی است (من لا یحضره الفقیه، ج4 ص18 ح4970)
-3  عدم تربیت صحیح فرزندان در خانواده
یکی از دلایلی که موجب ایجاد فساد و ناامنی توسط برخی از افراد در جامعه می‌شود، عدم تربیت صحیح فرزندان توسط والدین است. تربیت فرزندان باعث می‌شود که از همان ایّام کودکی، کودک به فرزند صالحی تبدیل شود و در مسیر صحیح جامعه حرکت کند و علاوه بر ضربه زدن به جامعه برای پیشرفت جامعه نیز مفید باشد
چنانچه پیامبر اکرم درباره فرزند صالح می‌فرمایند:
الْوَلَدُ الصَّالِحُ‏ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ فرزند خوب و صالح گلى از گلهاى بهشت است‏ (مکارم الاخلاق ص218)
۴-  عدم برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت
آزاد بودن بخش قابل توجهی از وقت  جوانان باعث می‌شود که زمینه برای بزهکاری آنان فراهم شود
بنابر این، افراد جوان جامعه برای پر کردن اوقات خود نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی برای انجام
  کارهای علمی، پژوهشی، ورزشی و ... دارند که علاوه بر تضمین سلامت بدن و بالا بردن سطح علمی آنان موجب جلوگیری از گرایش آنها به انحرافات، خصوصاً انحرافات جنسی نیز بشود
امام صادق(ع) در این زمینه در حدیثی گهربار می‌فرمایند: دوست ندارم جوانى از شما (مسلمانان
) را ببینم مگر آنکه بامداد (هر روزى) رونده باشد در دو حالت و چگونگى: یا عالم و دانشمند بوده یا متعلّم و دانش آموز، پس اگر بجا نیاورد (نه عالم بود و نه متعلّم) تقصیر و کوتاهى کرده، و اگر کوتاهى نمود (وقتش را) تضییع و تباه ساخته، و اگر تضییع نمود گناه کرده، و اگر گناه کرد در آتش (دوزخ) ساکن شده و آرمیده، سوگند به کسى که محمّد را بحقّ و راستى و درستى برانگیخته) (بحار الانوار ج‏1ص170)
۵-  غفلت از خداوند متعال
غفلت از خداوند متعال یکی از دلایل مهم انحرافات جنسی بوده و باعث مرتکب شدن انسان به بسیاری از گناهان دیگر می‌شود. در حقیقت غفلت از خدا یکی از عوامل مهمی است که باعث می‌شود انسان در سرای آخرت از بهشت برین محروم گردد و در آتش جهنم داخل شود. اما کسانی از خداوند متعال غافل نشده‌اند کسانی هستند که در راه خدا قدم بر می‌دارند و با هر عمل، خود را به بهشت جاودان نزدیک‌تر می‌کنند
امام صادق(ع) در باره کسانی که از خداوند متعال غافل نشده‌اند می‌فرمایند:
مَنْ رَعَى قَلْبَهُ عَنِ الْغَفْلَةِ وَ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهْوَةِ وَ عَقْلَهُ عَنِ الْجَهْلِ فَقَدْ دَخَلَ فِی دِیوَانِ الْمُتَنَبِّهِینَ هر کس قلب خود را از غفلت نگه داشت و نفسش را از شهوت نگه داشت و عقلش را از جهل نگه داشت پس به تحقیق داخل کرده است خود را در دیوان بیداران. (مصباح الشریعة ص22)
۶-  محیط ناسالم
محیط نامناسب می‌تواند انحرافات جنسی زیادی را در انسان به وجود بیاورد که از جمله مصادیق بارز این انحرافات، انحرافات جنسی می‌باشد. برای مثال اگر خانواده انسان فاسد باشد، طبیعتاً شخص فاسدی نیز از این خانواده به جامعه راه پیدا می‌کند
پیامبر اکرم(ص) در باره اجتناب از وصلت با خانواده‌های فاسد می‌فرمایند:
إِیَّاکُمْ‏ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ‏ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ (بپرهیزید از سبزه کنار جویبار. گفته شد یا رسول اللّه مقصود از سبزه کنار جویبار چیست؟ فرمود زن زیبا صورت در محیط بد) (الکافی ج‏5، ص332)
 راهکار‌های جلوگیری از انحرافات جنسی
همانطور که گفته شد انحرافات جنسی یکی از عواملی است که می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به جامعه وارد کند. بنابر مطالبی که گذشت عوامل مهم این انحرافات مشخص شد، اما راهکارهایی نیز وجود دارد تا کسانی که درگیر این گونه مشکلات می‌باشند بتوانند به وسیله این راهکارها خود را از این راه از منجلاب این انحرافات بیرون بکشند.
راهکارهای اصلی جلوگیری از انحرافات جنسی عبارتند از:
۱-  تلاش برای غلبه بر هوای نفسانی
تلاش کردن برای پیروز شدن بر هوای نفسانی یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از انحرافات جنسی می‌باشد. تلاش برای پیروزی بر هوای نفس بسیار مشکل می‌باشد به طوری که حضرت سلیمان(ع) درباره مشکل بودن این امر می‌فرمایند: غلبه کردن کسی که در هوای نفسانی‌اش غرق شده مشکل‌تر است از کسی که بخواهد به تنهایی شهری را فتح کند (شرح نهج‌البلاغه ج‏20 ص233)
اما کسانی که این سختی شدید را تحمل می‌کنند، می‌توانند از بسیاری از مشکلات خصوصاً مشکلات انحرافات جنسی فارغ شوند.
۲-  خودداری از انجام عمل‌های جنسی در برابر فرزندان
والدین باید از انجام اعمال جنسی در برابر فرزندان خودداری کنند زیرا این کار می‌تواند باعث انحراف آنان در آینده شود.
همچنین در روایات بسیاری وارد شده که از بغل کردن و بوسیدن دختر بچه در سن شش سالگی به بعد اجتناب کنید
برای مثال امیر‌المؤمنین امام علی(ع) در این باره در حدیثی می‌فرمایند: هنگامی که دختر به شش سالگی رسید جایز نیست که او را مرد نا محرمی ببوسد و یا او را فشار دهد. (تهذیب الاحکام، ج7، ص 461
)
۳-  جدا کردن اتاق خواب کودکان
خوابیدن کودکان در یک اتاق خواب از همان دوران کودکی باعث ایجاد زمینه برای انحرافات جنسی می‌شود. در روایات به دست آمده از معصومین(ع) نیز به جداسازی بستر کودکان تاکید شده است
از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که می‌فرمایند: «
فَرِّقُوا بَیْنَ‏ أَوْلَادِکُمْ‏ فِی‏ الْمَضَاجِعِ‏ إِذَا بَلَغُوا سَبْعَ سِنِین‏» کودکان را چون هفت ساله شدند، از هم جدا بخوابانید. (مکارم الاخلاق، ص223)
-4  یاد خداوند متعال
اگر انسان همیشه به یاد خداوند متعال باشد و به یاد داشته باشد که خداوند او را می‌بیند و همه اعمال او اعم از خیر و شر را در زیر نظر دارد، وحشت از عذاب الهی وجود او را می‌گیرد و باعث جلوگیری از بسیاری از انحرافات خصوصاً انحرافات جنسی می‌شود
امام صادق(ع) در این زمینه در حدیثی گهر بار می‌فرمایند: با استمرار بخشیدن به یاد خداوند متعال و توجه به لزوم اطاعت از دستور‌های او، ریشه‌هایی که سرچشمه امیال شهوانی‌اند، را بکنید. (مصباح الشریعه، ص 108
)
۵-  جلوگیری کودکان از انجام بازی‌های جنسی
دوران کودکی دوران کنجکاوی کودکان می‌باشد. از این رو درباره هر امری که از آنان منع شود، سعی می‌کنند که علت بازداشتن آنها از این کار  را بفهمند. در کتاب تربیت جنسی این امر به نحو زیر شرح داده شده است:
کودکان به دلیل کنجکاوی برای شناخت دنیای اطراف خود، به جستجو در هر چیزی می‌پردازند. از جمله می‌خواهند بدن را کشف کنند.
 
در این جستجوها که با اندام تناسلی خود آشنا می‌شوند و سپس کنجکاوانه، می‌خواهند بدانند که آیا دیگر کودکان نیز همین گونه هستند یا خیر؟ لذا به بازی‌هایی نظیر: دکتر بازی و مامان بازی روی می‌آورند که در این نوع بازی‌ها سعی می‌کنند از چگونگی اندام‌های یکدیگر آگاه شوند (تربیت جنسی)، 1)                                                                                                                      
نتیجه گیری :
پس از بحث درباره چیستی غریزه جنسی و اقسام آمیزش، مطالبی درباره عوامل انحرافات جنسی و نیز راهکار‌های جلوگیری از این انحرافات ارائه شد و عوامل اصلی انحرافات بنابر روایات معصومین(ع) شناسایی شدند
.
اما در نهایت بنابر مطالبی که درباره عوامل انحراف گفته شد، این نتیجه بدست می‌آید که فیلم‌های مبتذل ماهواره‌ای و غفلت از خداوند متعال از مهم‌ترین عوامل انحراف در جامعه امروزه می‌باشند چرا که در همه نقاط جهان حتی روستا‌های دور افتاده نیز امکان استفاده از ماهواره وجود دارد و همین امر باعث می‌شود که ماهواره‌ها نقش بسیار مهمی در انحرافات جامعه ایفا کنند. اما در مورد یاد خداوند نیز اگر افراد واقعاً به جهان آخرت و عذاب‌های الهی اعتقاد واقعی داشته باشند به راحتی می‌توانند بر نفس خود غلبه کرده و مانع بسیاری از انحرافات خصوصاً انحرافات جنسی شوند




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">