تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

مشخصات بلاگ
تاریخی فرهنگی قرآنی ۲

آشنائی با تاریخ اسلام :
عبرت آموزی (و لقد اهلکنا القرون من قبلکم .... گذشته چراغ راه آینده است)
آشنایی با علوم و موضوعات قرآنی ( هدی و رحمه للمتقین)

آخرین نظرات
  • ۴ خرداد ۰۱، ۱۷:۲۱ - خرید پیج اینستاگرام ارزان
    Great post.

تلاوت سوره های کوچک جزئ ۳۰ و آیات اخلاقی برگزیده

ترجمه به نظم (شعر)
eitaa.com/ghuraan      ایتا

iGap.net/mzQuran      آی گپ

ble.ir/ghuraan        بله

aparat.com/MZ.Quran      آپارات

قابل استفاده معلمین قرآن , ادبیات و خانواده ها ( و دانش آموزانی که طبع شعر دارند)

امیدبخش ترین آیه قرآن کدام است؟

بر اساس برخی از روایات؛ فراگیرترین و گسترده ترین آیه از جهت امید و رحمت قرآن، این آیه مبارکه است: «...یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»؛ (زمر، 53) بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.

خدایا از تو باشم دور تا کی؟   سرای قلب من بی نور تا کی؟
پری رو! پرچم گل را علم کن    جهان در سلطه ی ساطور تا کی؟
پری رو تو بگو جان جهان را     تماشا با دو چشم کور تا کی؟
نفس محبوس گور سینه تا چند    جهان محکوم حرف زور تاکی؟
شهیدان لبت گمنام تا چند     مریدان هوس مشهور تا کی؟
شیاطین همچنان بازارشان گرم     کتاب بندگی مهجور تا کی؟
گل خوشبوی باغ عشق و ایمان      میان سیمها محصور تا کی؟
بماند بر فراز دار دنیا    خدایا پیکر منصور تا کی؟
همیشه هیچ در هیچیم ای دوست   به خود باشیم ما مغرور تا کی؟

چون که می خوانند قرآن گوش باش          آن   زمان   دلداده    خاموش     باش

در هوای خویش و سر گردان مباش           محفل شوق است بی سامان مباش

خلوت  مستانه  عرفانی تر    است          از تو هر شب چشم حیرانی تر  است

درگه     قرآن    حریم   لاله هاست          عشق  آنجا  در  خم      آیینه هاست

محفل   او  خانه  تشویش  نیست          حیرت و مستی طلوعی بیش نیست

بحر  ژرف  ذات  بی همتاست    او            ترجمان   عالم     عقبی    است   او

معدن   فیض  ربوبی  هادی  است           وصل  خوبان  جلوه   این  وادی است

منطق او منطق عشق و صفاست          هفت   بطنش   جلوگاه      کبریاست

او   کتاب  دعوت  از  پروانه هاست           عطر  خوشبوی   حریم   خانه هاست

عروة الوثقی است او در این جهان            راز های       بی کران     دارد     نهان

مصحف عظمی است ای هابیلیان           در    ربا ئید      از     کف      قابیلیان

سوره بقره

سر آغاز گفتار نام خداست   که رحمتگر و مهربان خلق راست

الف  لام  میم   است آغاز کار       که رمزیست  از  سوی  پروردگار                 کتابیست  قرآن  ز یکتا خدا             که هرگز در آن نیست شکی روا    

همه متقین را  به آئین راست       هدایت  نماید که راهی سزاست       

کسانی که دارند ایمان به غیب            نمازی بخوانند عاری ز عیب                     

 ز رزقی که  ایزد  بر ایشان  نهاد      نمایند انفاق و بخشش زیاد 

کسانی  که  دارند  ایمان تمام         بکردند باور سخن و آن کلام 

که  پروردگارت  فرستاده  است      بر آنچه به پیشین رسل داده است          

کسانی که هستند از  موقنین     بیاورده ایمان به روز پسین                           

هدایت بکردند بر راه راست         به لطف خداوند که اینگونه خواست  

 همانا که ایشان به هر دو سرا          همه رستگارند دور از بلا

قیامت

سر آغاز گفتار نام خداست   که رحمتگر و مهربان خلق راست

قسم    باد    بر   عرصه ی   رستخیز 1       قسم  باد  بر   نفس  لوامه  نیز2

گمان کرده انسان که چون شد هلاک           همه استخوانهاش پوسیده پاک

دگر     باره      آیا     خدای     جهان     نخواهد  کند جمع  آن  استخوان3

خدا راست قدرت که همچون  نخست       سر انگشت او نیز سازد درست4

بود   میل   انسان   که   روی   هوی       کند  طی  همه  روزگارش خطا5

بپرسد   چه   وقت  است   روز   جزا       زمان    قیامت    کی   آید   فرا6

در  آن روز حیران بماند  بصر 7    شود تیره و  تار  قرص  قمر8

شود  جمع  ما  بین  خورشید و ماه 9        بپرسد  بشر کو  مفر  و  پناه 10

نباشد  مفری  برای گریز 11         مگر  درگه صاحب رستخیز 12

در آن روز انسان به هر نیک و زشت         که پیش و پس عمر کرد از سرشت

شود   آگه  و   مطلع   سر  به سر        همه   کارهایش رسد در نظر 13

بسا  آنکه از کار خود  آگهست     بداند چه فرجامش  اندر رهست 14

اگر   عذر هائی   تراشد   به   کار   بداند  بد و خوب   او   کردگار 15

پیمبر قرائت مکن با شتاب            چو خواهی قرائت کنی این کتاب 16

که ما جمع کردیم آیات آن            نمودیم برتو یکایک بیان 17

که خواندیم چون بر تو قرآن خویش          تو راه اطاعت همی گیر پیش 18

پس از آن دگر هست با کردگار          تو را بطن قران کند آشکار 19

ندارند کفار با میل و خواست           تمایل به راه و به آیین راست

که در دنیای فانی بدارند دوست         که اکنون شان نقد در روبروست20

رها کرده‌اید آیت آخرت     ندارید اندیشه بر عاقبت21

در آن روز افراد مومن به کیش         ببینند نور رخسار خویش22

ببینند با چشم دل کردگار         نظر کرده در روی پروردگار23

در آن روز هستند جمعی غمین        سیه روی هستند در روز دین24

بدانند یک حادثه ناگوار        فرا روی آنهاست روز    شمار

که خود بشکند پشت ایشان ز درد     زمانی که این حادثه روی کرد 25

بود باطل افکار آن کافران                گمانی که دارند آن منکران     چو هنگام مردن رسد روبه‌رو             رسد جانشان تا میان گلو 26           بگویند دارد چه کس  این هنر          که بیمار را وا رهاند دگر 27             که بیمار را باور افتد چه سخت             که باید دگر از جهان بست رخت 28               بپیچد به هم ساق های دو پا                  ببایست رفتن ز دار الفنا 29                  همه حاضر آیند روز شمار                همه روی بر سوی پروردگار 30              نکرده است تصدیق آیین راست                  نخوانده نمازی که بر او رواست 31                   ولی کرد تکذیب پروردگار                   همین روی برتافت از کردگار 32                  پس آنگهبا نخوتی بی شمار                   سوی اهل خود آمد آن مرد خوار 33                   اعمال تو هست اینگونه پست                عذاب الهی شایسته است 34                ز برزخ تو را وای ای تیره بخت                      به روز شهادت وای سخت 35              گمان کرده انسان که دور از حساب                 رها می شود نیست اجرا و عذاب 36                   نه اینست آیا که انسان درست                    شد از قطره ای آب روز نخست 37              پس از آن بگردید خون و علق                    سپس خلق گردید بر این نسق 38           دو جنسش یگانه خدا آفرید                      یکی نر بود یکی ماده آمد پدید 39                    کنون با چنین قدرت و اقتدار                که باشد به دستان پروردگار                  مگر نیست قادر که بعد از هلاک                    دوباره بشر را بر آرد ز خاک؟40

آیه 265 سوره بقره

کسانی  که  کردند  انفاق  مال          بجستند  خشنودی     ذوالجلال

به قلبی سراسر  پر  از  اعتماد             دل   از  لطف   الله   دارند   شاد

چو باغیست برتپه ای بس بلند             که  از  هیج   آفت   نیابد    گزند

چو    باران   بسیار    آید   فرود            دوچندان شودحاصلش زآنچه بود

اگر   هم   نبارید   باران     زیاد               ز  بارانی  اندک  شود  نیز  شاد

خدا هست بر  کار خوبان  بصیر             بداند   چه   دارند   اندر    ضمیر

آیه 43سوره بقره

بخوانید در هر زمانی صلات            ببخشید بر بینوایان زکات

به همراه مردان ایزدشناس           بدارید حق را ثنا و سپاس

سوره بقره آیه 245

کنون کیست آنکو به یکتا خــــدا               کند قرض بسیار نـیــکـــو عطـــا

که پاداش آن قرض را کــردگـــــار               فــزونـتـر نمایند بر او چـند بـــــار

خــداونــــد می گیرد و می دهـد           چه کس می تواند ز چنگش رهد

که هر چیز را چون زمانی گذشت              نمایند به سوی خـــــدا بازگشت

آیه 4 سوره حشر

از  این روی از موطن  خویشتن         بکردند   ترک  و  جلا   وطن

که با  کردگار  و  رسولش مدام               خصومت نمودند با فکر خام

کسانی که خواهندبارب خویش              ره دشمنی را بگیرند  پیش

بدانند  این  نکته   را   تا    خدا              شدید العقاب است روز جزا

سوره قلم

سر آغاز گفتار نام خداست     که رحمتگر و مهربان خلق راست

قسم  باد  بر  نون  و  آنگه  قلم             به هر چه که با آن نویسند هم

که  از  لطف  و  از  رحمت  کبریا           گرفتی  تو  عقلی  تمام ا ز خدا

((ترا هست عقلی تمام و کمال))            نه دیوانه ای تو ،نه شوریده حال

تو  را  هست  پاداش بی منتی        که   بسیار  شایسته ی   عزتی

ترا  سیرت  و  خلق  کامل  بود          کمالات    بسیار     حاصل    بود

تو  و  دشمنانت   ببینید    زود          کدامینتان    سخت   دیوانه   بود

خداوند  ،    بهتر    بداند    نکو           چه  کس گشته گمراه  از  راه  او

بداند هدایت چه کس یافته است        به   راه    خداوند      بشتافتست

آیه 56و57سوره فرقان

تو  از سوی یزدان بگشتی سفیر      که   تنها  بگردی  بشیر   و   نذیر

به امت بگو ای نبی این سخن          که مزدی نمی خواهم از خلق من

همین بس که بر راه یزدان روید      امیدست خوشبخت و مفلح شوید

سوره حدید آیه 19

کسانی   که  بر مرسلین  و خدا     بگشتند مومن به صدق و صفا

همین   راستگویان   دل    آگهند        که  روز جزا  هم شهادت دهند

به  دلهایشان  نور   ایمان   مدام      بیابند   پاداش   آن   را    تمام

هر آنکس که با کفر شد همنشین         دروغین همی خواند آیات و دین

بر  ایشان  عذابی  به  دوزخ  نهیم         بیفتند    در    ژرفنای      جحیم

آیه 158 اعراف

سر آغاز گفتار نام خداست      که رحمتگر و مهربان خلق راست

بده   ای   پیمبر   به    مردم    خبر              که   هستم  رسولی  ز رب بشر

بگردیده    مبعوث  از  کبریا         که  بر   کل  مردم   شوم   رهنما

خدائی که هفت آسمان ز آن اوست      همه  چیز در  تحت  فرمان اوست

خدائی   که   جز   او   به  دور  وجود     نباشد   خدائی   و    هرگز    نبود

کند     زنده    و    باز    میراند     او     به هر چیز حکمش همی  راند  او

بگردید    مومن    به    یکتا     خدا     به امیّ  نبی  احمد مصطفی(ص)

که   آورده   ایمان    به    رب   نکو       بگردیده   مومن    به    گفتار    او

از  او  راه  جویید محکم نه سست         امیدست    یابید      راه    درست

سوره سبا آیه 4و5

سرآغاز گفتار نام خداست  که رحمتگر و مهربان خلق راست

چه  پاداش  نیکو  دهد  کردگار        به   مومن   منشهای    پرهیزکار

که  آمرزش حق و رزق بهشت        بود خاص آن مردم خوش سرشت

کسانی که کردند سعی و طلب         که    نابود    سازند    آیات    رب

مگر کز تلاشی که اینسان برند          رسول   خدا    را   به  عجز  آورند

بر آنها عذابیست سخت و الیم               بخواهند    افتاد     اندر    جحیم

 

سوره سبا آیه 31

 بگفتند کفـــار اندر جـــــــواب              نیاریم ایمان به قرآن کتــــاب

به دیگر کتب نیز کافر شـویـم              که تنها برآیین خود می رویـم

گر آن ظالمان ستم پیشه کار           بیایند در پیـــش پروردگـــــــار

ببینی که با یکدگــر بر جـــدل        به گفتـار آینـــد درآن محــــــل

ضعیفان بگویند بر رهـــبـــــران              به گردن کشان و گروه سران

نبودی گر اغوایتــان در میـــان           بگشتیم مومن به رب جـــهان

 

سوره فتح آیه 7تا9

بدانید تا ارض و  هفت آسمان            بود   لشکر  کردگار    جهان

حکیم   است  در  خود  کردگار          ورا  هست  بی انتها  اقتدار

کسی همچو تو با صفات کمال              به  عالم  فرستاد  رب  جلال

که شاهدبرامت شوی بی نظیر          بگردی بر ایشان بشیر و نذیر

بیارید    ایمان     به    پروردگار      تو  و   سایر   قوم    پرهیزکار

نمایید    یاری     دین      خدا           به   عزت   بخوانید   باری  ورا

خدا  را  پرستید  در  هر  مقام         نمائید تسبیح وی صبح و شام

سوره عنکبوت آیه46تا49

چو دیدیدشخصی ز اهل کتاب              به نیکو طریقی کنیدش خطاب

ولی با ستم پیشگان  شرور           مدارا   مسازید     اندر   حضور

به قرآن که بر احمد  آمد فرود             هم اسفار دیگر کزین پیش بود

بگوئید ،  ما   را  بود   اعتقاد           که  این  آیه ها  را  خداوند  داد

یکی هست یزدان  ما و شما           بگشتیم   تسلیم   یکتا   خدا

خدا  بر تو  کرده  کتابی  بیان            همانسان که داداوبه پیشینیان

کسانی که هستند اهل کتاب       گر  از  نهر   ایمان  بنوشند  آب

کتاب  تو  را  نیز  دل می دهند      به  دل  مهر  باور  به قرآن نهند

از این دسته ، مومن بگردند نیز         گروهی  به  قرآن  و بر رستخیز

به  آیات  ما  غیر  از  آن  کافران        نبودست  هرگز کس از منکران

از این پیشتر نه سواد  و نه خط        نبودی   ترا  هیچ  بر  این نمط

مبادا  به    قرآن   بورزند    ریب         بگویندهست ازمحمد(ص)نه غیب

که آن روشن آیات یکتا خداست            که درسینه ی اهل دانش بجاست

که    آیات   ما  را  بجز  ظالمان             نکردند      انکار      اندر    جهان

سوره مومنون آیه 90تا94

بر  آنها   رساندیم   آیات   حق              ولی  کاذبانند    بر    این   نسق

نه    فرزند   دارد   یگانه    خدا             نه هرگزشریکی است بروی سزا

شریکی   اگر   داشت  پروردگار              فساد   و   تباهی   بشد  برقرار

که می بردهرخالقی سوی خدا            هرآنچه که خود خلق گردانده بُد

بجستند    بر     یکدگر    برتری         خدا  هست  از این سخنها بری

خدا هست آگه به غیب وشهود        بود   آگه  از هر چه  دارد   وجود

بسی هست  والاتر  آن کردگار           که بر  او  شریکی  دهندی  قرار

بگو   کردگارا ، مرا هست  امید          که  آن  وعده  حق  بگردد  پدید

مبادا  که  من  را   نمایی  رها         میان ستم پیشگان   ای  خدا

سوره مائده آیه48

کتابی  که  اینک   فرستاده ایم              به حق ای محمد (ص) تو را داده ایم

که بر آن کتب نیز  کآمد  ز  پیش            گواهی  ببخشد  به  تصدیق  خویش

ز  پیشین کتب  نیز  کاملترست           بر آن  هر که  زد  چنگ ز آتش برست

پس  اکنون  تو با  آنچه ایزد  بداد          بکن   حکم   در  بین  آنان  ، به   داد

از  اهوائ    این    مردم     نابکار        اطاعت    مکن    هیچ    در    روزگار

مبادا  که  حق  را  گذاری   زمین             چو   آنها  بخواهند   از   تو     چنین

که  بر   هر  شریعت   بطور   جدا        کتاب   و   طریقت   رسید   از   خدا

اگر  میل  می داشت   رب   وجود          تمام     امم    را    یکی  می نمود

ولیکن    نفرمود     رب       جهان              که  اینسان  شما را  کند  امتحان

پس اکنون  بگیرید  سبقت  ز  غیر        در  اعمال   نیکو    و   کردار   خیر

که جون طی شودبرشماسرگذشت            نمایید    سوی    خدا     بازگشت

کند    آگه      آن     روز      پروردگار       شما  را  ز  فرجام    آن    زشتکار

ز چیزی  که  در   آن  بسی  اختلاف        نمودید   با     دشمنی  و   خلاف

آیه 47سوره توبه

اگر   هم  دورویان   برای    غزا             بگردیده   بودند     یار      شما

به   غیر  از  خیانت  نکردند کار            بکردند   حیله    برون  از  شمار

هرآن سعی کاندر توان داشتند           گیاهی  ز  نیرنگ   می کاشتند

بکردند  بس  فتنه ها  جستجو              که هستند بد طینت و زشتخو

بدانید  جاسوس هایی   کنون             میان  شمایند  از  خصم  دون

ز  کردار  آن  مردم  دون  پست             خداوند گیتی بسی آگه است

سوره شعرائ

سر آغاز گفتار نام خداست    که رحمتگر و مهربان خلق راست

شروع سخن طا و سین است و میم        که رمزیست از  سوی  رب  حکیم

که    قرآن    بود    آیه هایی    عیان           ز   روشن   کتاب   خدای    جهان

پیمبر   تو   ای   مرد   یزدان  پرست        دهی جان خود  را ز غصه ز دست

از  این  غم  که  مردم  به روز شمار            نیارند    ایمان     و    بر     کردگار

مخور  غم  چو  خواهد خدای جهان              کند   قهر   نازل  ز  هفت   آسمان

که   گردن  به   ایمان   یزدان   نهند            ((صلای عبادت به حق سر دهند))

 

سوره فاطر آیه 4تا7

گر  این  امت  جاهل  ای مصطفی         دروغین     بخوانند   دین   تو    را

بکردند   تکذیب   هم  پیش از این            دگر    مرسلین   و   رسولان  دین

همه  چیز  را  سوی  او   انتهاست        که  هر بازگشتی بسوی خداست

الا    مردمان     وعده ی      کردگار      بود  حق ، نباشد مغرور  و ((خوار))

نگردید    مغرور      دنیای      پست          نباشد   با   زیورش    هم نشست

مبادا   که  شیطان   ز  آیین   راست        برد سوی راهی که یکسر خطاست

چوشیطان شماراست بی شک عدو        شما    نیز    دشمن     بدارید     او

مهیاست  هر   لحظه   او   را   سپاه        که   اغوا   نماید    شما   را   ز   راه

که    شاید    تواند   به   آلوده    کار          شما  را  به  دوزخ    دهد   او     قرار

هر آنکس  که  کافر  شود  بر   خدای          عذابی  شدید  است  او  را    سزای

کسانی  که   دارند    ایمان   به   او        نمایند     همواره       کار         نکو

بر آنهاست    آمرزش    از     کردگار         که   اجری    بزرگست   اندر   شمار

 

سوره فاطر آیه 31

ز   قرآن  خود  آنچه   یکتا   خدا             به  وحیش  ترا  گفت  ای مصطفی

کلامیست برحق که آورده است        که تصدیق پیشین کتب کرده است

چو   بر  بندگانست   ایزد   خبیر         بر   آن  چه   نمایند    باشد   بصیر

سوره معارج آیه 11تا15

عملهایشان را نشان می دهند              همه حالشان پیش رو می نهند

کند آرزو کــــــــافـــر زشتکــــــار          که ایکاش می شد به روز شمار

کند کودکان خودش را فــــــــدا              که گردد رهـا از عـــذاب خــــــدا

همین گونه هم نیز بر خویشتــن           فـــــــدائی نمــاید بــــــرادر و زن

تمام قبیله همه قوم و خویــــش              که او را حمــــــایـت بکردند پیش

هر آنکس که باشد به روی زمین            فـدا می کند بهر خود همچـــنین

بر او نیست راهی به سوی فـرار          بر اطراف او شعله ور گشته نـــار

 سوره معارج آیه5تا10

مخـــور ای پیــمبر غم بی دلیل               بکن صبر، صبری نکو و جمیــل

که این کافران غافـــل و ناامیـد             ببینند آن روز را بـس بـــعیــــد

ببینند کـــفـــــــار آن را غـــــریب            ولی ما ببنیم آن را قـــریـــــب

بلند آســــمان نیز روز عـــــــذاب          گدازان شود چون فلـــز مذاب

چو پشـــم زده ریز گردد جـــــبال           همه خرد گردند با آن جـــلال

نپرسدکسی هیچ از حال دوست        اگر چه به دنیا مددکار اوست

 سوره معارج آیه 1تا3

سر آغاز گفتار نام خداست      که رحمتگر و مهربان خلق راست

بپرسید شخصی ز روز حساب           که قطعیست رخ دادن آن عذاب

کدامین کسان را خداوندگــــار               معـذب نماید به روز شـمـــــــــار

بداند که بر کافرانست و بــس             نشاید که دفعش کند هیچکـس

بود قهر از سوی رب جــــهـان            که راند حکومت به هفت آسمان

 19 تا 27

نمایند بهر شهادت قیام        معارج       که احقاق سازند حق را تمام 33

حفاظت نمایند خود از صلات                   بخوانند با بهترین صفات 34

که در طبع انسان بود این صفات       حریص است و بی صبر اندر حیات 19

کند بی قراری چو بیند زیان           کند ناله و بانک از دست آن 20

چو بر او کند مال زیاد               کند منع احسان و دست گشاد 21

جز آنان که دائم خوانند نماز 22             بسی پایدارند در این نیاز 23  

کسانی که از مال خود در خفا               نمودند حقی معین جدا 24   

که بر سائلینش ببخشند باز                 بر آنها که دارند چیزی نیاز 25 

کسانی که گویند روز شمار                 بود راست می گوید کردگار 26   

ز قهر خدایند در لرز و تاب    معارج    بترسند از سخت روز حساب 27        
 

سوره فرقان آیه 53

دو دریا در آمیخت رب غفور               یکی آب شیرین یکی تلخ و شور

یکی واسطه داد آنگه قرار             جدایند از همـدگـــر پــایـــــــــدار

 سوره حاقه آیه 48تا52

 کتابــی که دادست پـــروردگــــــار            بود مــــایـــه پنـد پـــرهیـــزکـــــــار

بدانیم خـود عـــده ای از شـــمــــا             نمــایید تـــکــــذیـــب قـــــرآن مــــا

دروغیــن بخــواندند کــفـار خــــــوار           پشیمان بگشتند فـــرجاــــم کــــار

همانا که این گفته قولیست راست             در انجام آن نیست نقصی و کاست

تو همواره در کـارها و سخــــــــــــن           خدای بــزرگ خودت یـــــــاد کــــــن

 

سوره حاقه آیه 38تا43

برآنچــــه ببینیـد بـــــــــادا قســـــم             برآنچه نبینید ســـوگنــد هـــــم

که قرآن به تحقیق از کبریـــــــاست                پیامی ز پیکی کریم از خداست

نه از شاعری هست اینسان سخن              چه کم مومن آئید ای مرد و زن

نه اینهاست از کاهنــی غیبگـــــــــو                چه کم پند گیرید زین گفتگــــو

فرستاده گردیده قــــــرآن چنــیــــن          ز دادار هفت آسمان و زمیـــن

 

سوره حاقه آیه 18تا24

چو آیــیــد در پیشــگـــــاه حــســــــاب             بیارندتــان بهر پـــرس و جــــواب

نماند شمــــا را نـهـــان ســــرّ کــــــــار          همه چیز آن روز هست آشکــــار

هرآن کس که چون نامه ی کار خواست          دهندش در آنروز بر دست راست

بگـــوید بیــــایید اکـــنــــون تـــــمـــــــام          بخوانید این نــامه ی من مــــدام

مـرا بــود بـــــــاور به روز حـــــســـــــاب         به روز لقـاء و ســــوال و جــــواب

چنین کس بود راضی از زنــــــدگـــــــی                که تسلیم حــق بود بر بندگــــی

ورا جــــای انــدر بهــشت است و بـس            بسی میوه آنجاست در دسترس

خــوریــد و بنوشید خــــــوب و زیــــــــاد           گوارایتان باد ای خـــوش عبــــــاد

که ایــنست پـــاداش اعـــمـــال پــیش            که امروز یابید بر کـــام خـــویـش

 

سوره حاقه آیه 13تا17

بیاد آرهنـگــــامــه ی آن نـشـــــور             به آواز اندر دمندی به صــــــــور

بگیرند کـــوه و زمیــن با شـــتـــاب                به یکباره سازند خرد و خـــراب

پس آنگاه مــوعـــود روز جـــــــــــزا               زمـــان قیــــامــــت بیاید فـــــرا

شود منهدم خود بنای ســــپـــــهر          شکافد ز هم ماه و ناهیدو مهر

ملائـــــــک در آن روز در آســـــمـان          بگیرند هر گوشه ی آن مکــــان

که خود هشت تن ار ملائک بدست               بگیرندعــــرش خــــدای الست

 

سوره حاقه آیه 9و 10

 چو فرعون و اقوام پیشین وی            ره زشتکــــاری نمودند طـــی

برفتند بر راه کـفــــر و خطـــــا                 مخالف شده با رسول خــــدا

خدا نیز راندی بر ایشان عقاب                گرفتارشان کرد خود بر عذاب

 

سوره حاقه آیه 4تا6

بکردند تکذیب عـــــاد و ثــــــمود           که هرگز قیامت ندارد وجــــود

ثمود آنگهی گشت جمله هلاک           چو طغیان نمودند بر روی خاک

چه آمد بلا بر سر قـوم عـــــــاد         بمردند جمله به یک تنـــد بـاد

 

سوره الحاقه آیه 1تا3

سرآغاز گفتار نام خداست       که رحمتگر و مهربان خلق راست

قیامت همان روز سخت است و راست          که چون وقت آن گشت و برپای خواست

تــمـــام حـــقـــایــق ز کــــــل امـــــــور           درآن روز محــــشـــــر بیابد ظـــــهــــــور

چگونه کنی درک کـــــان سخـــــت روز           چسان هولناکست و چون دیـــده سوز

 سوره نحل آیه 1تا 3

سر آغاز گفتار نام خداست   که رحمتگر و مهربان خلق راست

بزودی    زمانش     بیاید   فرا          که  جاری  شود  امر   یکتا   خدا

نورزید   تعجیل  هرگز  در    آن            چو وقتش شود ، حکم گردد روان

همانا    منزه     بود      کردگار         که  وی  را  شریکی  بود  در کنار

که روح و ملائک به امرخداست          فرستدسوی بندگانی که خواست

بشر  را  بترساند  آن  رب نیک          از  اینکه  بخوانند  بهرش   شریک

بجز  من  خدایی  ندارد   وجود        بترسید  و   آرید  بر  من    سجود

خدا  آسمان  و   زمین     آفرید             بحق  حکمتی  هست  درآن پدید

منزه  بود  زین  صفت    کردگار             که  باشد  شریکی  ورا   در   کنار

سوره نحل آیه 4و5

خدا  آدمی  را به روز نخست                ز  یک نطفه ی آب کردی  درست

ولی آدمی تن به عصیان بداد              بنای   عمل    بر   خصومت  نهاد

بفرموده  خلقت  برای   شما          همه   چارپایان     یگانه      خدا

که  از  پشم  آنان ببینید نفع         ز خود گرم  و سردی  نمایید  دفع

بسی منفعت ها از آنان برید              هم از گوشت جانشان می خورید

سوره نحل آیه 116

 نباید که از پیش خود یک طعام              بخوانید پاک و دگر یک حرام

که با اینچنین گفته های خطـــا              ببندید بر رب خود افـــتــــرا

کسانی که بر ایـــــزد خویشتن              دروغی ببستند اندر سخن

نبینند روی سـعادت به خــــــود               نخواهند فیروز و منصور شد

 

سوره کهف آیه 48

 خلایــــق در آن روز ، روز جـــــــزا            بگردند عرضه به یکتـا خـــدا

همانسان که ایزد به روز نخست              بفرمودجنس بشر را درست

ســرانـجـام هم نیز روز جــــــــزا           بیایند در پیش یکتــا خـــــدا

معـــادی که کردید انـکــــــار آن            ببینید امـروز آن را عــیــــــان

 

سوره قلم آیه 44و45

 به من واگذار ای رسول مبـین                  همه کـاذبان به قرآن و دیـــن

ز جـائی که بـــــــاور ندارند آن                بر ایشان برانیم قهری گـــران

تو مهلت ده اکنون برآن انجمن                که بس استوارست تدبیر من

 

سوره دخان آیه 1تا6

سرآغاز گفتار نام خداست           که رحمتگر و مهربان خلق راست

چو((حامیم))آغاز این دفترســـت          قسم بر کتـابی که روشنگرست

که آن را مبارک شبـی کـردگــــار           فـرستــــــاد تا ره کند آشـــکــــار

که از روز محشر و زآن ترس و بیم             همه خــلــق را در هـراس افکنیم

که هر امرمحکم در آن نیک  شب           مشخص شود فاش از سوی رب

که تعیین آن امر از سوی ماسـت                فرستنده مــرسلین کبریــاســـت

بـود این از الطــــاف پـــروردگـــــار            سمیع و علیم است چون کردگار

 

سوره توبه آیه 79

کسانی که هستند بس عیب جو          ازآن مومنان عـزیز و نــکــو

که بـــــــاب تصدق نماینـد بـــــــاز         به آنها که دارند بر آن نیــاز

برآن مومنانی که در وسع خویـش            هرآنچه که دارند آرند پیش

سخن بر تمسخـر بگوینـد چـــــند           خدا هم برآنها کند ریشخند

بر این طعنه زنهای برگشته بخت         عذابی براند خداوند سخت

 سوره توبه آیه119

الا  مومنان به پروردگار           که دارید ایمان به روز شمار

بترسید از کردگار مهین            بگردید با صادقان همنشین

  سوره آل عمران آیه 104

 ز بین شما مردم اهــل دیــــن         کسانی که هستند دانـاتـــرین

سزد مردمان را همی بر صلاح              نمایند دعوت به خـــیر و فـــلاح

کنند امــر بر کار نیــک و دگـــر            بدارند از کــــار بــــد بر حـــــذر

همانا که این مردمان مفلحنـد              که اینگونه اندر جهان مصلحنـد

 

سوره رعد آیه 25

 کسانی که پیمان خود با خدا           نهادندباســـرکشی زیر پـــا

گسستند عهدی که یکتا خدا       بخـواندسـت پیوند آن را روا

براندند روی زمین بس فسـاد           بر ایشان عذاب خداوند باد

گزینند در قــعــر دوزخ ســـــرا         ببینند خشم و عذاب خـدا

 

سوره نسا آیه 58

 چنین داده دستور یکتـا خـــدا              امانــــت اگر هست نزد شمـــا

ببایست برصاحبش پس دهید              به وجهی نکو پیش رویش نهید

چو در بین مردم برانید حــــکم               به انصاف و با عدل خوانید حکم

خـداوندتان می دهد نیک پـنـد              مگر بهرتان اوفتد سودمــنـــــد

خــــداوند باشد سمیع و بصیر                  بدانـد همه رازهای ضـــمیــــــر

 

سوره توبه آیه 72

خداوند بر مومنــــــان مرد و زن              چنین وعده دادست اندر سخن

که آیید اندر بهشــــت ابـــــــــد           که در آن بسی جویها می رود

درآن خانه های جمیل بهشـــت          نشیمن گزینند در سرنوشـت

فراتر ز هرگـونه نعــمــــت بــکام           رضای الهی است درآن مقام

چنین است آن لطف و فوز عظیم          که بر بنـــدگان نکو می دهیم

 

سوره غافر آیه 14

 به اخـلاص خوانید آن کبریـــا           که خود دین خــــالص بود از خــــدا

اگر چه که بر کام کفار پست           چنین امر ،شیرین نخواهد نشست

 

سوره تحریم آیه 8

 الا مومنــان چون به یکــــــــتا الــــــه          بخواهـید توبــــــه کنید از گـــــــناه

نمایید تـوبه، اخـــــــلاص تــــــــــــام         خلوصی برازنــــده ی آن مـــقـــــام

بود آنـــکـه ، مخفی بدارد خــــــــــدا        گنـــاهی که کردید روی خـــطـــــــا

در آرد خـــــداتـــان مـــــیان جــــــنان      که جــــویســـــت زیر درختــــــان آن

نسازد در آن روز نوری که ازکبریاست         رود پیش ایشان و هم سمت راست

بـگـــــویــنـد ای داور ذوالجــــــــــلال            رسان نــور ما را بحــــد کــمـــــــــال

ببخشــای ما را و می گیر  دســــت         که هستی توانا به هر چیز هســت

 

سوره انفال آیه 46

 بگردید پیرو ،ز امر خـــدا       اطاعت نـمایید از مصطفی

نپوئید بیهوده راه ســتیز        که نابود گردید و مغلوب نیز

بمانید خود یکدل و پایدار            خداوند با صابران است یــار

 

سوره ابراهیم آیه 7

 به خاطر بیارید ای قوم حــــال               چه فرمودتان ایزد ذوالجـــــلال

اگر خود بگویید حق را سپـاس               به دل لطف او را بدارید پــــاس

شما را کنم نعمت خویش بس              فزونتر کنم نعمــت خود ز پیش

به نعمات من گر که کافر شوید         شما را عذابی کنم بس شدید

 

سوره طلاق آیه3

 ز جائی که در باور شخص نیست        بر او رزق بخشد به هنگام زیست

هر آنکس  توکـل کند بر خــــــــدا        کفــایت نمـــــاید ورا کــبــــریــــــا

که امر خــــــــدا نافذست و روان        هرآنچه بخــواهد بگردد همــــــان

مشخص نمودست پروردگــــــــار         که هر چیز را چیست قدر و شمار

سوره مریم آیه 96تا98

ولی   مومنان    به   پروردگار           که صالح  بگشتند   و  پرهیزکار

بگردند    محبوب   یکتا   خدا        خداوند    رحمان   خدای    بقا

بگفتیم قرآن چه سهل و روان             که راحت  بیاری  به  روی  زبان

که براهل تقوی بشارت دهی             برایشان بسی خوان عزت نهی

بترسانی آن  قوم  را  کز عناد              نمایند    لجبازی      اندر   بلاد

چه  بسیار  اقوام  روی  زمین           که کردیم نابودشان پیش ازاین

به آنها مگر چشمت افتددگر ؟            ز  یک  تن   از  آنها  ببینی  اثر

مگر می نیوشی از  آنها صدا          چو   خفتند  یکسر به خاک فنا

سوره مریم آیه 88تا95

چه  بیهوده  گفتند آنان  سخن        خدا  طفل  بگرفته  بر خویشتن

هماناکه گفتید قولی چه زشت          شما کافران به جان،بدسرشت

چه نزدیک  باشد کزین حرف بد            زمین و  سماوات  بر  هم  رسد

فرو  ریزد این  آسمانها  به  هم        زمین  نیز بشکافد از این  ستم

بگردند    نابود     کل      جبال         هر  آنچه  که  باشد  بیابد زوال

که  کردید بر  این  سخن  ادعا            که   فرزند    دارد    یگانه   خدا

روا نیست هرگز ،بود بس تباه            که    فرزند   گیرد   یگانه    ا له

اگر چه که اندر زمین و آسمان           نبودست  موجودی اندر  جهان

مگر آنکه عبد خدایست و بس            که فرمان رحمان پذیرد،نه کس

بداند   به    تعداد  ،  پروردگار          خلایق    چقدرند   اندر  شمار

چو هنگامه ی حشر گردد بپا           یکایک    بیایند      نزد     خد

سوره مریم آیه85تا87

یکی      روز       افراد      پرهیزکار      بیایند     بر     درگه      کردگار

هر آن کس که بودست بدکار و دون            در    آتش     شدن    سرنگون

در   آن  روز   کس   را   نزیبد   دگر           شفاعت   کند  نزد   رب    بشر

جز  آن کس  که  با  مهربان  کردگار       به توحید بسته است عهد و قرار

سوره مریم آیه 81تا84                                    

نمودند مشرک کسان،ترک رب               بکردند     ارباب    دیگر    طلب

کنون از  خدایان  باطل  و  خام             بجویند    خود   عزت  و  احترام

نماند   چنین   تا    زمان    ابد          که بلکه یکی  روز  خواهد  رسد

که   از  آن  خدایان  بتابند  روی           خصومت   نمایند   بی  گفتگوی

ندیدی   تو    آیا   به  کفار  خوار          شیاطین     فرستاد      پروردگار

که  تحریک  آنها   نمایند  سخت      برایشان دگر پشت کردست بخت

توای مصطفی بشنواکنون سخن             شتابی   به    تعذیب   آنها  مکن

که    داریم   ما   کاملاً   در   نظر             حسابی  معین   بر  ایشان   دگر

سوره مریم آیه 77تا80

ندیدی  تو  حال  کسی  را   مگر          که  کافر  به   آیات   ما    شد    دگر

بگفتا  که   فرزند  یابم    و    مال         مرا   بهتر  از  این  شود  روز  و  حال

مگر  مطلع  گشته  از  علم  غیب        که  صحبت  کند فارغ  از شک و ریب

مگر    عهد    بگرفته    از    کردگار           که   اینگونه    گردد   بر    او    روزگار

چنین نیست کان بیخردگفته است        سخن های  باطل  که آشفته ا ست

نویسیم    گفتار    او     را    تمام           عذابش  فزون  می شود  ز آن  کلام

بخواهیم  شد  وارث  آنچه  داشت       بر آنچه که بر خویشتن می گماشت

کند  سوی  ما   عاقبت   بازگشت            که بر او  چنین می رود  سر گذشت

 سوره مریم آیه 76

کسی کو هدایت بگشتی به راست           برفتی به راهی که راه خداست

خدا   نیز    بی نقص    بی کاستی        دمادم  فزاید  بر    آن   راستی

بر   اعمال   صالح   که   پاداش   آن          بود  جاودان  نعمت  آن   جهان

هم    از    جانب    بهره ی    آخرت             هم   از   جانب  نیکی  عاقبت

بود    بهتر   این   کار    بهر    شما      پسندیده تر  هست  نزد   خدا 

سوره مریم آیه73و75

چو   آیات    روشن   بیامد    فرود           که  از آن نمایی  تو  گفت  و  شنود

گشایند      کفار      آنگه      زیان            بگویند    با    مومنان    این    بیان

که از ما دو فرقه چه کس بهترست            چه  کس  بر مقام نکو  برده  دست

اگر  چند  ما  پیش  از  این  کافران            چه   بسیار    اقوامی   از    منکران

که   بودند  در  مال  و  ثروت  فزون              ولیکن   بگشتیم    خوار   و    زبون

بگو هر که  سر  از  اطاعت  بتافت          به   آیین   کفر   و   ضلالت  شتافت

خداوند   رحمان    رب      بی نیاز            به  او  می دهد  طول   عمری   دراز

بیاید زمانی  که  بیند   به   چشم              عذاب  الهی  و  آن   قهر   و   خشم

سیه  کار    کفار   خام    و    عنود               بدانند      یکسر      بزودی       زود

که  را  هست  بدتر  همی   روزگار              سپاه چه کس هست مغلوب و خوار

سوره مریم آیه 66تا72

به خودگوید انسان چو گشتم هلاک           چگونه  برآرم برون  سر  ز خاک

ندانند     بودند     هیچ     و     فنا       ولی هستشان کرد  یکتا  خدا

قسم  بر  خدایت  که   روز   شمار          چو   آیند   در     درگه    کردگار

بیابند  خود  با   شیاطین    حضور           که هستند از رحمت حق بدور

همه   حاضر    آیند    روز    شمار                به   زانو   در آیند   در   گرد   نار

سپس  هر  که  از  امر  رب   بشر            نمودست   گردنکشی   بیشتر

ز  هر   فرقه   باشد   برون   آوریم              یکایک به  قهر  سقر   می بریم

که  بهتر   شناسند   یگانه    خدا           چه کس  هست بر دوزخ او سزا

نماند   بجا   هیچ کس   از   شما             جز  آنکه  به  دوزخ  بگیرد   سرا

که این حکم قطعی است از کردگار     محقق   شود    امر    پروردگار

چو  کردند  جمله  به  دوزخ    ورود          بدان    می نمایند   آنجا   خلود

کسانی  که  بودند  مومن  به  رب             رهایی   ببخشیم   از   آن  تعب

ولی    ظالمان   را   نماییم    طرد          به   زانو   در  اُفتند  از  فرط  درد

سوره مریم آیه 65

سماوات و ارض است از کردگار         هر آن چیز کان بین دارد قرار

پس او را پرستش نما ای عزیز            شکیبادراین راه می باش نیز

تو  آیا  جز  آن  ذات  والا مقام              شناسی کسی مثل اورابنام

سوره مریم آیه 63و64

بلی این بهشت است  باغ  جنان          که  ما  متقی   بندگان   را  بر  آن

نمودیم   وارث  ،  که  در  آن  روند           همه   داخل    باغ    جنت   شوند

ملائک    نیایند      هرگز       فرود             مگر    امر    آید    ز    رب    وجود

خدایست و بس آگه از پیش و پس               به هنگام سختی است فریاد رس

که     هرگز      خداوندگار      عزیز            نخواهد  فرامُش  کند   هیچ   چیز

ترجمه شعری از امید مجد

سوره مریم آیه 60و61

بجز    توبه کاران    بر   کردگار            که   مومن  بگشتند  و  پرهیزکار

درآیند ایشان  به  باغ  بهشت          نبینند ظلمی در  این  سرنوشت

بیایند  در   آن   بهشت   عدن             که کردست وعده ، خدا در سخن

برآن صالحان که به غیب اندرند            بیایند    و    گوی   نکویی    برند

همانا  که  این  وعده  از کردگار          بود حق و  خواهد  شدن   آشکار

ترجمه شعری از امید مجد

سوره مریم آیه 58

فرستادگانی    همه    نیکنام          که  ما  برگزیدیمشان  در مقام

کز   اولاد  آدم   به  روی  زمین              بگشتنداز سوی حق جانشین

ز  اولاد   آنان   که  همراه  نوح               نشستند  در  کشتی پُر فتوح

ز   اولاد   یعقوب   نیز   ابرهیم               زهرکس که بر او هدایت دهیم

گزیدیم ما ،این کسان را و چند            بکردیم از لطف  خود  بهره مند

که چون آیه هایی ز رحمات ما             بر ایشان  تلاوت  شود  از  خدا

سر  بندگی  بر  زمین  بر  نهند          ز دل اشک اخلاص را سر دهند

ترجمه شعری از امید مجد

سوره مریم آیه 41تا48

بکن   یاد  از   شرح  حال     خلیل            که صدیق   بود   و   رسولی   جلیل

زمانی   که  کرد  او  پدر  را  خطاب           چنین  کرد  با  او   سئوال  و   جواب

چرا  می پرستی  بتی  را  خموش             که نه چشم دارد نه عقل و نه هوش

نشاید   که  حاجت    نمایند    رفع              نه    هرگز   زیانی    توانند      دفع

به   من   علمی  آموختند  ای  پدر          که     هرگز     نیاموختندت      دگر

اطاعت کن ازمن،تو بی کم وکاست          که من هم نشانت دهم راه  راست

مبادا   پرستی  تو  شیطان   پست          که  از  ایزد خویشتن شسته دست

بترسم     عذابی     ز       پروردگار            فرود   آیدت   ای    پدر  ،  بهر   کار

بترسم   در   آن  حال   با    اهرمن        ز  غفلت  شوی  یار  و  هم سخن

به  او  داد  پاسخ  که  ای    ابرهیم           که  این گونه  پند  و نصیحت دهیم

مگر   با   خدایان    من    دشمنی          که  گوی  سخن  را  به میدان زنی

اگر  بر  نداری  ز  کارت  تو    دست            کنم  سنگسارت  ببینی  شکست

و  گر نه  ز  من  سالها  باش    دور          نشاید  که   یابی    کنارم    حضور

دگر  باره  گفتا   که   بادت   سلام         ز  من  گوش  کن  ای پدر این کلام

ز  یزدان  بخواهم   تو   را   مغفرت         که   در  حق  من  دارد  او  مرحمت

کنم دوری از بت  که  آن  را   شما            پرستش      نمایید      جای    خدا

پرستش  بجان  می کنم   کردگار         که  هستم   به   الطافش   امّیدوار

ترجمه شعری از امید مجد

سوره زمر

سر آغاز گفتار نام خداست     که رحمتگر و مهربان خلق راست

فرود  آمده  این کتاب  از   خدا           عزیز  و  حکیم  است آن  کبریا

بحق بر تو  آمد فرود  این کتاب        خداوند بر حق بکردست خطاب

خدا  را پرستش نما  در  طلب             تو خالص  نما دین خود بهر رب

بدانید تا دین خالص که راست             همانا که  تنها  ز یکتا خداست

کسانی که بر خود گرفتند  یار           کسی را  به  جز  ذات  پروردگار

بگفتند بر  این دلیل  و  سبب          نمائیم   اینک  بتان   را   طلب

که ما را   به  درگاه   پروردگار           مقرب    نمایند    روز      شمار

نباشد پذیرفته این عذر  خام          به  در گاه    یزدان     والا  مقام

در آنچه نمودند با هم  خلاف             خدا  حکم  راند  در  آن  اختلاف

هدایت نسازد کسی را که او         بود  قدر  نشناس  و   ناراستگو

سوره زمرآیه17

هر آن کس ز طاغوت دوری بجست        به درگاه حق توبه کردی درست

بر  ایشان  بشارت بده  ای  رسول             که لطف  من افتد بر ایشان قبول

وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللّهِ لَهُمُ الْبُشْرى فَبَشِّرْ عِبادِ

و کسانى که از عبادت طاغوت پرهیز کردند و به سوى خداوند بازگشتند، بشارت از آنِ آنها است; پس بندگان مرا بشارت ده!

سوره زمرآیه 16

ز  پایین  پا  ،  نیز  بالای    سر          بسوزند در آتشی شعله ور

همین است قهری که رب معاد           بترسانده از آن ،تمام  عباد

الا بندگان بشنوید  این  سخن         بترسید  از  آتش  قهر  من

سوره زمر آیه 18

 کسانی که چون حرف حق بشنوند     نکوکارگردند و صالح شوند

همین بنـدگــانــنــد تا کـــردگــــــار            هدایت بفرمودشان آشکار

به تعداد هرچند ایشـان کـمـــنــــد        خردمند مردان این عـالمند

سوره زمرآیه14و15

بگو   می پرستم   یگانه  خدا            شدم مخلص درگهش  بی ریا

شماهم پرستیدبرمیل خویش             ره هر که خواهید  گیرید  پیش

بگو  تا   زیانکار    آن   عده اند          که خود را  بدین کار افکنده اند

که خود را به همراه  اهل سرا          به  دوزخ  در    آرند    روز   جزا

بلی این زیانیست بس آشکار           که خواهند دیدن سر انجام کار

سوره زمرآیه13

بگو گر کنم ناسپاسی وی                بر اعراض یزدان ،کنم راه طی

همانا بترسم ز روز حساب                 که بر من  بیاید ز یزدان عذاب

قُلْ إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذابَ یَوْمٍ عَظیمٍ

(بگو من می ترسم که اگراز پروردگارم نافرمانی کنم ، دچار عذاب روزی بزرگ شوم )

سوره زمرآیه 11و12

بگو ای پیامبر به من امر  شد       که    تنها   پرستم    خداوند    خود

هم آیین خود را به اخلاص تام            کنم   خالص    از   بهر   ایزد   تمام

مرا    امر     آمد   ز  دادار حق                نخستین مسلمان شوم زین نسق

سوره زمرآیه 10

بگو   ،    مومنان     به      پروردگار               خدا ترس  باشید  و پرهیزگار

که هرکس که دارد چنین وصف حال             نکوکار و ترسان از آن ذوالجلال

علاوه    به   عقبی    به    دارالفنا        نصیبی است نیکو براو ازخدا

زمین  خدا   راست   وسعت   زیاد           که بر صابران اجر  افزون  نهاد

به   حد  کمال  و  برون  از  حساب           خداوند بخشد بر ایشان ثواب

سوره زمرآیه 9

مگر  آن که سازد همه  شب  قیام          خدا را عبادت  نماید  مدام

بترسیده   از   سخت    روز   شمار             به  لطف  الهیست  امیدوار

پس آیاست چون آنکه هر روز و شب            رود راه عصیان و تکفیر رب؟

بگو   کی   مساوی   بود    در   نظر            دنی مرد با اهل علم و هنر

بلی  هر  که  باشد  خود  اهل  خرد         از این نکته ها پند ها میبرد

سوره زمرآیه 8

هر   آنگاه   آید   بر   انسان    بلا         برد دست توبه به سوی خدا

اگر   نعمت    او     بگردد      زیاد        برد  ایزد  خویشتن  را   ز  یاد

شریکان     بخوانند     برای    اله          کشد مردمان را به سوی گناه

تو ای مصطفی بر چنین کس بگو          که  کمتر  از این کفر لذت  بجو

از  آن  رو  که  آخر  سرانجام   کار       تو محسوب گردی  ز  یاران  نار

سوره زمر آیه7

اگر   بر   ره   کفر  پوئید  باز             خدا باشد از جملگی بی نیاز

ولی   کفر   را   ایزد    راهبر             نخواهد پسندد ز جنس  بشر

اگر شکر  یزدان  بگوئید  چند              شما را چنین کار افتد  پسند

که هرگزکسی باردیگرکسی               نخواهدکشد،کم بود یا بسی

هر آن چه که آمد به دور  بقا             بود  بازگشتش  بسوی  خدا

کند  بر  شما  آشکارا   عیان       هر آن چیز کردید اندر

جهانکه اوهست آگه بذات الصدور        بداند همه چیزها  را  به  نور 

 

                     

سوره زمر آیه5

تمام   سماوات   و   خاک   زمین         به   حق  آفریدست   یزدان    دین

شب و روز را حق فراخوانده است         به هم هر یکی را بپوشانده است

به  تسخیر  آورد  خورشید  و  ماه         که  در   وقت   معلوم   پویند   راه

بدانید    ای    بندگان   ،   کردگار            عزیزست  و  غفار   و   با    اقتدار

سوره زمرآیه 6

ز     حوّا     و      آدم      خداوندگار                بر آورد خلقی چنین بی شمار

بدادی  از  انعامتان  هشت    قسم             {که اینجا از آنها نبردست اسم}

شما    را    ز   ارحام    مادر    بداد         میان  سه   تاریکی   اندر   نهاد

پس ازگونه گون حالهائی که داشت          شما را بدین گونه  زیبا نگاشت

بلی   کردگار   شما   این  خداست           که سرتاسر گیتی از او بجاست

ز   درگاه    او    بر    کجا   می روید        خود ازبارگاهش کجا می شوید

بجز     او     ندارد    خدائی    وجود             خدائی  که  او  را  بزیبد سجود

سوره زمر آیه3

بدانید تا دین خالص که راست            همانا که تنها ز یکتا خداست

کسانی که بر خود  گرفتید  یار               کسی را به جز ذات پروردگار

بگفتند بر  این  دلیل  و  سبب              نمائیم   اینک  بتان  را طلب

که   ما  را  به  درگاه   پروردگار             مقرب   نمایند   روز    شمار

نباشد پذیرفته  این  عذر  خام               به  درگاه   یزدان    والا مقام

در آن چه نمودند با  هم خلاف            خدا حکم راند در آن  اختلاف

هدایت نسازد کسی  را که  او               بود قدرنشناس و  ناراستگو
 

ترجمه شعری از امید مجد

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">