تاریخی فرهنگی قرآنی

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

تاریخی فرهنگی قرآنی

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

مشخصات بلاگ
تاریخی   فرهنگی   قرآنی

آشنائی با تاریخ اسلام :
عبرت آموزی (و لقد اهلکنا القرون من قبلکم .... گذشته چراغ راه آینده است)
آشنایی با علوم و موضوعات قرآنی ( هدی و رحمه للمتقین)

کپی و تبدیل به جزوه و کتاب با اطلاع مجاز است .

آخرین نظرات



توحید از آثار طبیعت

الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِرَ شاً وَ السَّمَآءَ بِنَآءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الَّثمَر تِ رِزْقاً لَّکُمْ فَلَاتَجْعَلُواْ للَّهِ أَنْدَاداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‏ بقره22

 آن خداوندى که زمین را براى شما فرشى گسترده وآسمان را بنایى افراشته قرار داد

 و از آسمان، آبى فرو فرستاد و به آن از میوه‏ها، روزى براى شما بیرون آورد،

پس براى خداوند شریک و همتایى قرار ندهید با آنکه خودتان مى‏دانید

پیامهای آیات

1. یاد نعمت‏هاى الهى از بهترین راههاى دعوت به عبادت است

2. زمین و باران وسیله هستند، رویش گیاهان و میوه‏ها بدست خداست

3. نظم و هماهنگى دستگاه آفرینش، نشانه‏ى توحید است، پس شما هم یکتا پرست باشید

4. دلیل واجب بودن عبادت شما، لطف اوست که زمین و آسمان و باران و گیاهان را براى روزى شما قرار داده است

 

چرا خدا را عبادت کنیم؟

یأَیُّهَا النّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّکُمُ الَّذِى خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏ بقره21

اى مردم! پروردگارتان که شما وپیشینیان شما را آفرید، پرستش کنید تا اهل تقوا شوید.

در چند جاى قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:

چون خداوند خالق و مربّى شماست.

بقره21

چون تأمین کننده رزق و روزى و امنیت شماست

قریش 3تا4

چون معبودى جز او نیست

طه14

همانا منم اللّه، جز من خدایى نیست، پس مرا بندگى کن و نماز را بپادار تا به یاد من باشى.

نکات آیه

1. دعوت انبیا، عمومى است و همه مردم را دربر مى‏گیرد

2. از فلسفه‏هاى عبادت، شکرگزارى از ولى نعمت است

3. اوّلین نعمت‏ها، نعمت آفرینش، و اوّلین دستور، کُرنش در برابر خالق است

4. مبادا بت‏پرستى یا انحراف نیاکان، ما را از عبادت خداوند دور کند، حتّى آنان نیز مخلوق خداوند هستند.

5. عبادت، عامل تقواست. اگر عبادتى تقوى ایجاد نکند، عبادت نیست

6. به عبادت خود مغرور نشویم که هر عبادتى، تقوا ساز نیست

 

ارزش سابقه در قرآن

در عبادات و کارهاى نیک، سابقه ارزش دارد و پیشتازى به اینگونه امور، ملاک کمال است

قرآن، بطور مکرّر، فرمانِ «سارعوا» و «سابقوا» دارد.

در جایى مى ‏فرماید:

لَا یَسْتَوِى مِنکُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِینَ أَنفَقُواْ مِن بَعْدُ وَقَتَلُواْ وَکُلّاً وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى‏ (حدید،10)

مسلمانانى که پیش از فتح مکه، انفاق و جهاد کردند، پاداش بیشترى دارند از آنانکه پس از فتح مکه انفاق و مبارزه کردند. گرچه خداوند به هر دو گروه، وعده پاداش داده است.

پس سبقت در کارهاى شایسته (انفاق و جهاد) از ملاک ‏هاى کمال است.

در حدیثى مى ‏خوانیم، على علیه السلام فرمود:

 کار خیر، زمانى ارزش بیشتر دارد که هم زودتر انجام بگیرد، هم انجام دهنده آنرا کوچک پندارد (و به آن مغرور نشود) و هم پنهانى و دور از تظاهر انجام گیرد.

از این رو، بهترین نماز، نماز اوّل وقت است و هر چه از اوّل وقت دورتر شود، فضیلتش کمتر مى ‏شود.

در اذان که شعار رسمى ماست، مى ‏گوییم:

«حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ، حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ، حَىَّ عَلى‏ خَیْرالْعَمَلِ»

بسوى نماز و رستگارى و بهترین کارها بشتاب...!

 

عزت از آنِ خداست

هر کس رأی آورد فکر نکند که عزیز است

بنی‌صدر هم رأی آورد، ولی ذلیل شد

«إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ جَمِیعًا» یونس۶۵

 تمامی عزت از آن خداست

حضرت امیرالمؤمنین(ع) با آنکه در غدیر خم همه او را تأیید کردند، انتخابش نکردند

خوب حضرت علی(علیه السلام)  ذلیل شد یا عزیز شد؟

 

اکثریت نشانه حقانیت نیست بلکه در مورد زیادی اکثریت بر خلاف معیارهای الهی رفتار مےکنن

 قرآن :

*أکثر الناس ﻻ‌ ﻳﻌﻠﻤﻮﻥ*"

بیشتر مردم نمۍدانند

 *أکثر الناس ﻻ‌ ﻳﺸﻜﺮﻭﻥ*"

بیشتر مردم ناسپاس اند

*أکثر الناس ﻻ‌ ﻳﺆﻣﻨﻮﻥ* "

بیشتر مردم ایمان نمی آورند

 *أکثرهم ﻓﺎﺳﻘﻮﻥ*"

بیشترشان گناهکارند

*أکثرهم ﻳﺠﻬﻠﻮﻥ*"

بیشترشان نادانند

*أکثرهم ﻣﻌﺮﺿﻮﻥ*"

بیشترشان اعتراض گرند

 *أکثرهم ﻻ‌ ﻳﻌﻘﻠﻮﻥ*"

بیشترشان تعقل نمۍکنند

 *أکثرهم ﻻ‌ ﻳﺴﻤﻌﻮﻥ* "

بیشترشان ناشنوای اند

*ﻭﻗﻠﻴﻞ ﻣﻦ ﻋﺒﺎﺩﻱ ﺍﻟﺸﻜﻮﺭ "

و کم اند بندگانی که شاکرند

*ﻭﻣﺎ ﺁﻣﻦ ﻣﻌﻪ ﺇﻻ‌ ﻗﻠﻴﻞ "

و جز اندکی ایمان نمی آورند

 

هیچ وقت نباید خسته بشویم!

توقف وجود ندارد؛ فاذا فرغت فانصب..

 شنیدید آیه‌ی قرآن را «فاذا فرغت فانصب»(انشراح)؛

وقتی از کار فراغت پیدا کردی، یعنی کارت تمام شد، تازه قامت راست کن، یعنی شروع کن به کار بعدی؛ توقف وجود ندارد.

 «فاذا فرغت فانصب. و الی ربّک فارغب»

بیانات مقام_معظم_رهبری ؛ ۱۳۹۱/۰۶/۲۸

چهارتا ذکر قرآنی آرامش بخش

که توی زندگیت معجزه ها میکنه:

1- حَسبُنَا الله وَ نِعْمَ الوَکیلْ

(برای وقتایی که ترس و اضطراب داری)

2- لا اِلهَ اِلّا اَنتْ سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظالِمینْ

 (وقتی خیلی ناراحتی و دلت گرفته)

3- اُفَوِّضُ اَمْری اِلی الله اِنَّ الله بَصیرُ بِالعِباد

 (برا وقتایی که میخوای خدا مکر و حیله

  دیگران رو در حق تو خنثی کنه)

4- ماشاالله لا حَولَ وَ لا قُوةَ اِلا بِالله

(برا وقتایی که طالب زیبایی در دنیا هستی)

 

 

زن مانند گلی است که زود پژمرده میشه

برای همین باید باحجاب از خود محافظت کنه

و موقعکیه صورتش را اصلاح و ابرویش را برداشته پوشیه بزنه

چون قران فرموده

 وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنٰاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصٰارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاٰ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّٰ مٰا ظَهَرَ مِنْهٰا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلىٰ جُیُوبِهِنَّ وَ لاٰ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّٰ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ...﴿۳۱﴾نور

ولی خداوند در همین ایه خطاب به مردان فرموده است:

چشم های خود را فرو گیرید و به زنان بد حجاب نگاه نکنید

گفته مردان نیز باید حریم را رعایت کنند.

 رباخواری حرام

 اَلَّذِینَ یَأْکُلُونَ اَلرِّبٰا لاٰ یَقُومُونَ إِلاّٰ کَمٰا یَقُومُ اَلَّذِی یَتَخَبَّطُهُ اَلشَّیْطٰانُ مِنَ اَلْمَسِّ ذٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قٰالُوا إِنَّمَا اَلْبَیْعُ مِثْلُ اَلرِّبٰا وَ أَحَلَّ اَللّٰهُ اَلْبَیْعَ وَ حَرَّمَ اَلرِّبٰا فَمَنْ جٰاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهىٰ فَلَهُ مٰا سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اَللّٰهِ وَ مَنْ عٰادَ فَأُولٰئِکَ أَصْحٰابُ اَلنّٰارِ هُمْ فِیهٰا خٰالِدُونَ  ﴿۲۷۵﴾بقره

تفسیر کوتاه آیہ

کسانی که ربا میگیرند مانند کسانی هستند که شیطان به انها نزدیک شده و انها را از راه راست منحرف کرده است وچون شیطان به انها نزدیک شده راه و بی راه را درست تشخیص نمیدهند فکر میکنند ربا گرفتن همان خرید و فروش و کسب در آمد است.

در حالیکه خداوند خرید و فروش را جایز شمرده است و حلال کرده

و ربا را حرام کرده است.

اگر موعظه و پند الهی خداوند به گوش افراد ربا خوار برسد و ربا خواری را تمام نکنند عذاب خواهند شد و امر شان بدست خداست.پس اگر توبه کنند و باز به سمت ربا خواری روند.

در آتش دوزخ ماندگار و جاودان خواهند ماند

 نکات ناب آیه

۱_ ربا خواری حرام است

۲_ ربا خواران تعادل روحی ندارند و تعادل اقتضادی جامعه را هم برهم می زنند.

۳_ ربا خوران ،ربا را نوعی کسب میدانند در حالی که اینگونه نیست.و این نشانه عدم تعادل روحی انهاست

۴_ شیطان میتواند وارد جسم و جان انسان گردد.

۵_ هنگامیکه موعظه یا دستوری از جانب پروردگار می آید باید به ان عمل کرد و دوباره کارهای گذشته را تکرار نکرد

۶_ احکام الهی برای تربیت انسانهاست و احکام امروز شامل گذشتگان نمیشود

۷_ کسی که به گناهان گذشته خود از جمله ربا ادامه میدهد اهل آتش و دوزخ است و در ان جاودان خواهد ماند

صفات مومنان در قرآن

 التَّائِبُونَ:

همان توبه کنندگان

 الْعَابِدُونَ:

پرستندگان

الْحَامِدُونَ:

سپاسگذاران

 السَّائِحُونَ:

روزه داران

 الراَّکِعُونَ:

رکوع کنندگان

سجده کنندگان

 الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوِفِ:

وادارندگان به کار های پسندیده

باز دارندگان از کار های ناپسند

واَلْحَافِظُون لَِحُدُودِ اللّهِ: پاسداران مقررات اللّه

هدایت به حق

 نَزَّلَ عَلَیْکَ اَلْکِتٰابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِمٰا بَیْنَ یَدَیْهِ وَ أَنْزَلَ اَلتَّوْرٰاةَ وَ اَلْإِنْجِیلَ ﴿۳﴾ال عمران
خداوند در این ایه به پیامبر ص میفرماید کتاب قران را برای هدایت مردم به سوی حق برتو فرو فرستادیم.
و این کتاب را تورات و انجیل نیز تایید کرده اند .
و نزول ان تدریجی بوده تا مردم به مرور زمان با دستورات ان اشنا شوند و انها را بکار ببرند.
و هم چنین تورات و انجیل هم قبل از تحریف مردم را به سمت خداوند فرا میخواندند و اشاراتی و نشانه هایی از تو برای انها باز گو کرده تا تو را بشناسند و به تو ایمان بیاورند

برای سالم رسیدن به مقصد به چند چیز نیاز داریم:
۱شناخت راه
۲_شناخت راهنما
۳_شناخت کامل دستورات راهنما
۴_عمل به دستوراتش
مادر مسیر رسیدن به قرب الهی هستیم این موارد کجا هستند؟
راه مستقیم.
کتاب الهی که قران است.
راهنما هم پیامبران مخصوصا حضرت محمدص هستند .پس باید
از انها پیروی کنیم

نکات ناب ایه
۱_قران را خداوند برای هدایت انسانها فرو فرستاده است
۲_کتب تورات وانجیل هم از سوی خداست اما تحریف شده است
۳_در کتب ادیان گذشته نشانه های وپیامبر ص برای تصدیق کتاب ایشان بوده است
۴_امدن کتب الهی نشانه قیومیت خداوند است
۵_همه کتب و ادیان موید هم بوده اند مخصوصا موید دین اسلام.
۶_همه ادیان الهی از یک سمت و  سو برخوردارند و بک هدف مشترک یعنی توحید را دارند
۷_کتاب قران حق است و هیچ باطل یا تحریفی در ان راه ندارد

مورچه و عسل

قطره عسلی بر زمین افتاد، مورچه ی کوچکی آمد و از آن چشید و خواست که برود اما مزه ی عسل برایش اعجاب انگیز بود،
 پس برگشت و جرعه ای دیگر نوشید...
باز عزم رفتن کرد، اما احساس کرد که خوردن از لبه عسل کفایت نمی کند و مزه واقعی را نمی دهد،
پس بر آن شد تا خود را در عسل بیاندازد تا هر چه بیشتر و بیشتر لذت ببرد...
 مورچه در عسل غوطه ور شد و لذت می برد...
اما (افسوس) که نتوانست از آن خارج شود، پاهایش خشک و به زمین چسبیده بود و توانایی حرکت نداشت...
در این حال ماند تا آنکه نهایتا مرد...
 
دنیا چیزی نیست جز قطره عسلی بزرگ!
پس آنکه به نوشیدن مقدار کمی از آن اکتفا کرد نجات می یابد، و آنکه در شیرینی آن غرق شد هلاک میشود
 زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا اَلْحَیٰاةُ اَلدُّنْیٰا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ اَلَّذِینَ اِتَّقَوْا فَوْقَهُمْ یَوْمَ اَلْقِیٰامَةِ وَ اَللّٰهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشٰاءُ بِغَیْرِ حِسٰابٍ  ﴿۲۱۲﴾بقره

معمای قرانی

خداوند در ایه ۵۴ سوره ال عمران میفرماید
 آنها مکرو حیله کردند و خداوند هم حیله کرد برای خنثی کردن حیله های انها
و خداوند بهترین مکر کنندگان است.
گاهی انسان فکر میکنه پیروز شده و در پوست خود نمیگنجد
 اما زهی خیال باطل چون در واقع حیله خودش به خودش بازگشته
و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین

دلیل بر معجزه بودن قران
بسم الله الرحمن الرحیم
الم (1) بقره

قران از همین حروف تشڪیل شده و با اسلوب و روش خاصے ایات ان هست ڪہ در زمان پیامبر با وجود اینڪہ عصر شعر و ادبیات بود کسے مثل ان را نتوانست بیاورد
این دلیل بر اعجاز قران است.
تفسیر نور و نمونه

نکات ناب ایه
بہ معجزه جاویدان پیامبر(ص) ایمان بیاوریم و بہ دستوراتش ڪامل عمل کنیم تا رستگار شویم
زندگی قرانے

گذر از تاریکی جهل به نور ایمان و فهم
قبل از اینڪہ شاخہ هایش زیبایے نور را لمس ڪند ریشہ هایش تاریڪے را لمس ڪردہ،
گاهے براے رسیدن بہ نور باید از تاریڪے ها گذر ڪرد.
 اَللّٰهُ وَلِیُّ اَلَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ اَلظُّلُمٰاتِ إِلَى اَلنُّورِ وَ ... ﴿۲۵۷﴾بقره

پیامدهای وحشتناک غفلت  از خدا
پیامدهای دنیایی

1. زندگانی دشوار و سخت خداوند متعال در قرآن می‌فرماید

و هر کس از یاد من روی گرداند، زندگی دشواری خواهد داشت.

2. همنشینی با شیطان خداوند میفرماید 
‌هر کس از یاد خداوند دوری کند شیطانی را بر او مسلط می‌کنیم تا همنشین او گردد.

3. قدرت شیطان بر وسوسه:
امام صادق ع :
شیطان در کار وسوسه بنده، توانایی نمی‌یابد مگر آنکه وی از یاد خدا روی بگرداند و دستورش را سبک بشمارد و خاطرش از آنچه نهی فرمود آسوده باشد و هراسی نداشته باشد و فراموش کند که خدا رازش را می‌داند

4. قساوت قلب:
امام باقر ع
از غفلت بپرهیز که در آن سنگدلی و قساوت قلب است
 
5. تباهی اعمال
امام علی ع
از غفلت دوری کن چرا که غفلت اعمال را فاسد و تباه می‌گرداند
 ‌
 پیامدهای اخروی

1. نابینایی در روز محشر ‌طه 124
روز قیامت نابینا محشورش می‌کنیم
 ‌ 2. حسرت و اندوه در روز قیامت
قال ابو بصیر قال ابو عبد الله علیه السلام
هیچ گروهی نیست که در مجلسی گرد هم آیند و خدا را یاد نکنند و ما را یاد نکنند مگر آنکه آن مجلس در روز قیامت سبب حسرت و اندوه آنها خواهد گردید ‌
3. فراموشی در قیامت ‌
‌خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را فراموش نمود. حشر 19
 4. عذاب دردناک الهی ‌
و همانان که از آیات ما غافلند اینان به خاطر کار و کردارشان، جایگاهشان دوزخ است. یونس7و8

خداوند چه کسانی را دوست ندارد⁉️
قطعاً خدا متجاوزین‌ را دوست‌ نمی‌دارد. بقره 190
قطعاً خدا، کسی‌ که‌ متکبّر و فخرفروش‌ باشد دوست‌ نمی‌دارد نساء 36
خدا افراد خیانتکار و گناهکار را دوست‌ نمی‌دارد. نساء 107
قطعاً خدا افراد خائن‌ را دوست‌ نمی‌دارد. انفال 58
خدا هیچ‌ خیانتکار ناشکری‌ را دوست‌ ندارد.  حج 38
به درستى که خداوند شادمانان مغرور را دوست نمى‏دارد قصص76
قطعاً خدا فسادکنندگان‌ را دوست‌ نمی‌دارد. قصص 77

در قیامت بارها میان اهل بهشت و جهنم گفت و گو رخ می دهد٬
 که قرآن ترسیمی از آن گفت و گوها را بیان فرموده است٬
یکی از آن صحنه ها که در سوره مدثر آمده این است که:
اهل بهشت از مجرمان می پرسند:
چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟

آنها می گویند :

۱ - « لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ »
 ٬ پای بند به نماز نبودیم .
۲ - «لَمْ نَکُ نُطْعِمُ المِسْکینَ»
به گرسنگان اعتنا نمی کردیم.
۳ - «کُنّا نَخوُضُ مَعَ الْخائِضینَ»
ما در جامعه فاسد هضم شدیم .
۴ - «کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدّین»
قیامت را هم نمی پذیرفتیم.
 قصص الصلاة - ص ۱۸۹.

فضائل :
امام حسن علیه السلام و آیات قرآن

آیه مباهله (ابناءنا) برای اجابت دعا پیامبر 63 آل عمران
قل تعالوا...... ابناءنا و .... ثم نبتهل فنجعل....

آیه مودت : (شوری23) قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی خدا فرموده به پیامبر که حتما بگو
علمای شیعه و سنی گفته اند
فرقان57:
قل و ما سئلتکم من اجر فهو لکم
 قل من شاء ربک من سبیل.    سبیلا
تو خط خدا انداختن منظور است

آیه تطهیر : انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (احزاب33) پاک بودن اهل بیت از هر نوع آلودگی و ...
خطاب پیامبر در جاهای مختلف به اهل بیتی بعداز نزول آیه
صلح تحمیل به امام حسن و پذیرش آن اقدامی درست بوده و معصوم است

سوره الرحمن :
مرج البحرین : علی و فاطمه سلام الله علیهما
لوء لوء و المرجان منظور امام حسن و حسین علیهما السلام است
امام حسن با پذیرش صلح امتیاز گرفتند از معاویه
همین که برگه ی سفید برای امام فرستاد و گفت شرائط را بنویس
همین که با زیر پا گذاشتن شرائط معاویه رسوا شد این امتیاز است
با صلح اسلام و شیعه را حفظ و به یاران باقیمانده و مومنین عزت بخشیدند
صلح امام حسن زمینه را برای قیام عاشورا آماده کرد

توسّل به بهترین خلق خدا

فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ بقره 37
پس آدم از سوى پروردگارش کلماتى دریافت نمود، و با آن کلمات توبه کرد پس خداوند لطف خود را بر او بازگرداند. همانا او توبه‏پذیر مهربان است.

تفسیر کوتاه
 طبق آنچه از روایات شیعه وسنى استفاده مى‏شود، مراد از کلماتى که آدم به وسیله‏ى آن توبه نمود، توسّل به بهترین خلق خدا یعنى حضرت محمّد و اهل‏بیت او علیه وعلیهم السلام است.
چنانکه در تفسیر درّالمنثور از ابن عباس نقل شده است که آدم براى پذیرش توبه‏اش، خداوند را به این نام‏ها قسم داد: «بحّق محمّد وعلىّ و فاطمة و الحسن و الحسین»
 البتّه برخى معتقدند، مراد از کلمات، همان جمله‏اى است که در سوره‏ى اعراف آمده است: «ربّنا ظلمنا أنفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکوننّ من الخاسرین» آیه 23 اعراف
 خدایا! ما به خود ستم کرده‏ایم و اگر تو ما را نیامرزى و مورد رحمت قرار ندهى، حتماً از زیانکاران خواهیم بود.

برای رسیدن به سعادت و خوشبختی

آمَنَ اَلرَّسُولُ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ اَلْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّٰهِ وَ مَلاٰئِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لاٰ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قٰالُوا سَمِعْنٰا وَ أَطَعْنٰا غُفْرٰانَکَ رَبَّنٰا وَ إِلَیْکَ اَلْمَصِیرُ  ﴿۲۸۵﴾بقره

تفسیر کوتاه آیه   
پیامبر هم به انچه که خداوند بر او نازل کرده است اسمان دارد و مومنان یعنی هرکس که به خدا و پیامبرانش و ملایکه ایمان دارد هیچ فرقی بین ایمان داشتن به پیامبران نمیگذارد
و به همه ادیان غیر تحریف شده که همه او را به سمت خدای یکتا و اطاعت از او می خوانند میگوید
 هر انچه را که از شما شنیدم اطاعت میکنم تا خداوند گناهان گذشته مرا ببخشد و بیامرزد و راه واقعی برای رسیدن به سعادت و خوشبختی همان راهی است که او به وسیله پیامبرانش برای من فرستاده است
                       
نکات آیه
۱_پیامبران هم به انچه که برانها نازل شده ایمان دارند و ان را کامل اجرا میکنند
۲_ایمان نسبت به نبوت همه پیامبران و وحی بودن پیامهای همه ملایکه و کتب و دستورات پیامبران باشد
۳_پیامبران در دین و ایین توحیدی مشترک بودند نباید بین ادیان انها و خود انها تفاوت قائل شویم
۴_باید در برابر دستورات الهی مطیع و فرمانبردار باشیم
۵_اگر در مقابل دستورات الهی فرمانبردار باشیم خداوند گناهان ما را می بخشد
۶_راه حقیقی و واقعی رسیدن به خدا پیمودن راه پیامبران و اجرای دستوارتی است که انها از جانب پروردگار برای ما اورده اند

تکلیف مالا یطاق؟

لاٰ یُکَلِّفُ اَللّٰهُ نَفْساً إِلاّٰ وُسْعَهٰا لَهٰا مٰا کَسَبَتْ وَ عَلَیْهٰا مَا اِکْتَسَبَتْ رَبَّنٰا لاٰ تُؤٰاخِذْنٰا إِنْ نَسِینٰا أَوْ أَخْطَأْنٰا رَبَّنٰا وَ لاٰ تَحْمِلْ عَلَیْنٰا إِصْراً کَمٰا حَمَلْتَهُ عَلَى اَلَّذِینَ مِنْ قَبْلِنٰا رَبَّنٰا وَ لاٰ تُحَمِّلْنٰا مٰا لاٰ طٰاقَةَ لَنٰا بِهِ وَ اُعْفُ عَنّٰا وَ اِغْفِرْ لَنٰا وَ اِرْحَمْنٰا أَنْتَ مَوْلاٰنٰا فَانْصُرْنٰا عَلَى اَلْقَوْمِ اَلْکٰافِرِینَ  ﴿۲۸۶﴾بقره
                      
تفسیر کوتاه آیه
خداوند اوامرش در حد توان ماست و هرکس عاجز از انجام آن باشد را آسانتر از آن را در نظر گرفته تا فرد به راحتی بتواند انجام دهد
مثل نماز که هم ایستاده و هم نشسته و هم خوابیده ان وابسته به شرایط جایز است و خداوند از هرکس به اندازه توانش تکیلف میخواهد
و برای هرکس چه زن و چه مرد انچه را که انجام دهد فقط در اخرت دارد و برداشت میکند.
خدایا ما را به خاطر مواردی که از روی فراموشی یا خطا مواخذه مانجام داده ایم یا تکالیفی که ترک کرده ایم مواخذه نفرما
و تکلیفی بیشتر از توانمان را از ما مخواه
خدایا انچه را که خارج از طاقت ماست از ما مخواه و ما را ببخش و بر ما رحم کن که فقط تو مولای ما هستی پس ما را یاری کن و بر ظالمان و کافران پیروز بگردان

نعمت های خدا امانت هستند

ڪتابت را بہ دوستت مے دهے و مے گویے : مواظب باش چاے رویش نریزد ،
جلوے دست خواهر ڪوچڪت نگذارے رویش خط خطے ڪند . . .
تو بہ عنوان مالڪ آن ڪتاب آخرین توصیہ ها را بہ دوستت مے ڪنے و چقدر ناراحت مے شوے از آن روزے ڪہ در امانت خیانت ڪند
خداوند تو را مے آفریند
و بہ عنوان مالڪ وجودت توصیہ مے ڪند ڪہ :
مواظب تار مویت باش
ڪہ نگاہ نامحرم روے آن ننشیند
مراقب جسمت باش مبادا چشمان هرزہ رویش خط خطے ڪند
هواے نگاهت را داشتہ باش نڪند نگاہ بازے ڪنے و . . .
 إِنّٰا عَرَضْنَا اَلْأَمٰانَةَ عَلَى اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْجِبٰالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهٰا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهٰا وَ حَمَلَهَا اَلْإِنْسٰانُ إِنَّهُ کٰانَ ظَلُوماً جَهُولاً  ﴿۷۲﴾احزاب
ما امانت [الهى و بار تکلیف] را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند و[لى] انسان آن را برداشت راستى او ستمگرى نادان بود

چشمی که دائم عیب های دیگران رو ببینه،
اون عیب رو به ذهن منتقل می کنه
و ذهنی که دائما با عیب های دیگران درگیره،
آرامش نداره،
درونش متلاطم و آشفته است...
در عوض چشمی که یاد گرفته
همیشه زیبایی ها رو ببینه،
اول از همه خودش آرامش پیدا می کنه.
چون چشم زیبابین عیب های دیگران رو نمی بینه
و دنیای درونش دنیای قشنگی هاست...
.... وَ (لاٰ تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ ) وَ لاٰ تَنٰابَزُوا بِالْأَلْقٰابِ بِئْسَ اَلاِسْمُ اَلْفُسُوقُ بَعْدَ اَلْإِیمٰانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولٰئِکَ هُمُ اَلظّٰالِمُونَ ۱۱ حجرات

طرد نیازمندان، عامل از دست دادن نعمت

دوباغی که در قرآن به نابودی آنها اشاره شده مخصوص چه کسانی است ؟
در سوره‌ والقلم یک قصه‌ای نقل می‌کند
پدری باغی دارد به فقرا از این میوه‌ها می‌دهد.
این پدر می‌میرد، بچه‌هایش می‌گویند:
الآن بابا که نیست
ارث ماست ما به فقرا نمیدهیم.
می‌گویند: فقرا به این باغ چشم دارند. می‌گوید: سحر بخوابید، صبح زود تاریک و روشن برویم میوه‌ها را انبار کنیم، تا فقرا بیدار شوند، تمام شده است.
می‌خوابند سحر بلند می‌شوند، می‌گویند: بلند شوید. اگر می‌خواهید فقیرها نفهمند الآن وقتش است.
می‌روند می‌بینند باغشان یک تخته خاکستر شده.
إِنَّا بَلَوْناهُمْ کَما بَلَوْنا أَصْحابَ‏ الْجَنَّة (قلم17)
ما امتحان می‌کنیم، همینطور که بچه‌های آن باغ را امتحان کردیم.
بچه‌های باغ چه کسی هستند؟
می‌گوید: «أَقْسَمُوا لَیَصْرِمُنَّها مُصْبِحِین‏» صبح زود میوه‌ها را صندوق کنند.
«وَ لا یَسْتَثْنُونَ» به هیچ‌کس ندهند یا انشاءالله نگویند.
خدا می‌گوید:
«فَطافَ عَلَیْها طائِفٌ مِنْ رَبِّکَ وَ هُمْ نائِمُونَ» همینطور که خوابیده بودند یک باد وزید و باغشان یک تخته خاکستر شد.
این یک نمونه از آدم‌هایی که می‌گویند: من خوش باشم. فقرا هم گرسنه شدند، باشند.
قرآن یک قصه‌ای نقل می‌کند، می‌گوید: یک کسی یک باغی داشت، آمد این باغ و تشکیلات را دید و گفت:
این باغ از بین نمی‌رود.
«وَ ما أَظُنُ‏ السَّاعَةَ قائِمَة» (فصلت50) اصلاً قیامتی نیست. فکر نمی‌کنم قیامتی هم باشد.
«وَ لَئِنْ رُجِعْتُ إِلى‏ رَبِّی» اگر بر فرض هم قیامتی بود، من همینطور که اینجا خوش هستم، آنجا هم خوش هستم.
«لَأَجِدَنَّ خَیْراً مِنْها مُنْقَلَباً» (کهف36) این هم باغش یک تخته خاکستر شد

بخشش و عذاب ما بدست خدا براساس اعمال

لِلّٰهِ مٰا فِی اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِی اَلْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا مٰا فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحٰاسِبْکُمْ بِهِ اَللّٰهُ فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشٰاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشٰاءُ وَ اَللّٰهُ عَلىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ  ﴿۲۸۴﴾
آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آنِ خداست‏. و اگر آنچه در دلهاى خود دارید، آشکار یا پنهان کنید، خداوند شما را به آن محاسبه مى‏کند؛ آنگاه هر که را بخواهد مى‏بخشد، و هر که را بخواهد عذاب مى‏کند، و خداوند بر هر چیزى تواناست‏.

نکات ایه
۱_ملکوت و همه چیزهای اسمان ها و زمین به دست خدا و برای خداست
۲_خداوند به همه اعمال ما چه انهایی که از بقیه پنهان کرده ایم و چه آنهایی اشکار انجام داده ایم اگاه است
۳_خداوند چون از همه کارهای ما اگاه است همه انها را محاسبه میکند و در قیامت بر اساس ذره ذره ان به ما پاداش میدهد.
۴_بخشش و عذاب ما بدست خداوند است البته او براساس اعمال ما این دو را انجام میدهد
۵_خداوند بر همه چیز تواناست
از جمله امرزیدن گناهان ما یا عذاب کردن ما

احساسات و عواطف برای فهم بهتر قرآن به ما کمک می​کند
انسانی که قرآن را بفهمد ناخودآگاه عواطفش به غلیان می آید
محفل قرآنی که در آن اشک ریختن نیست، به نحو احسن انجام نمی​شود
خاطراتی از دفاع مقدس در مورد نحوۀ برگزار کردن مجلس قرائت قرآن توسط شهدا
تا ارتباط عاطفی با آیات قرآن برقرار نشود، قرآن در زندگی قابل اجرا نیست و به راحتی فراموش می​شود.
یکی از مشکلات ما این است که با زبان عربی فاصله گرفتیم . صفای باطن، ما را به سمت یاد گرفتن عربی می برد و عشق به قرآن ما را عاشق زبان عربی می​کند .

کسانی که خدا را یاد نمیکنند
خدا هم آنها را فراموش میکند

حشر 19
ولَا تَکُونُواْ کَالَّذِینَ نَسُواْ اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ‏
همچون کسانى نباشید که خدا را فراموش کردند،
پس خدا نیز آنان را به خود فراموشى گرفتار کرد.
آنان همان فاسقانند.
خداوند در آیه ۳۴ جاثیه خطاب به کافران می‌گوید:
 امروز شما را فراموش می‌‏کنیم همان‏‌گونه که شما دیدار امروزتان را فراموش کردید و جایگاه شما دوزخ است و هیچ یاورى ندارید.

آداب تلاوت قرآن از زبان قرآن
 بدون وضو و طهارت نباید دست یا عضوی از بدن خود را به نوشته های قرآن برسانیم
لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ (واقعه79)
قرآن را جز پاکان مس نمی کنند
ـ پیش از خواندن قرآن، باید از شیطان رجیم و رانده شده به درگاه حق پناه برد
 فإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ. (نحل98)
پس هنگامی که قرآن را می خوانی، از شیطان رانده شده به خدا پناه ببر
 ـ قرآن را با صدای نیکو و زیبا بخوانیم.
 و رَتِّلِ الْقُرآنَ تَرتیلاً. (مزمل4)
قرآن را به صورت شمرده و آرام بخوان
 آداب شنوندگان آیه های قرآن :
 تدبّر و تفکر در قرآن و توجه کامل به معانی آیه ها
اَفَلاً یَتَدَبَّرونَ القُرآن (نساء82)
آیا آنها در قرآن نمی اندیشند.
 سکوت و پرهیز از دیگر کارها
وَ إِذا قُرِیَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (اعراف204)
احترام قلبی نسبت به این کتاب آسمانی

زمان خلقت جهان هستی

قرآن مجید در آیات نهم تا دوازدهم سوره فصّلت، آفرینش زمین را در دو روز و کوه‏ ها و برکات و غذاها را در چهار روز و در پایان، آفرینش آسمان‏ ها را نیز در دو روز ذکر مى‏ کند که مجموعاً هشت روز مى ‏شود،
در حالى که در آیات فراوانى از قرآن کریم، آفرینش آسمان ‏ها و زمین را مجموعاً در شش روز یا به تعبیر دیگر در شش دوران بیان شده است،
 در اینجا این سؤال مطرح است که جمع میان این آیات چگونه است؟
 
مفسران در پاسخ این سؤال دو راه انتخاب کرده‏ اند:
الف - مشهور معتقد است که مراد از «أربعة أیّام» تتمه چهار روز است. به این ترتیب که در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد و در دو روز بعد، سایر خصوصیات زمین، و خلقت آسمان ‏ها نیز در دو روز که مجموعاً شش روز (شش دوران) مى‏ شود.
طبق این تفسیر، آیه تقدیرى دارد به این صورت «و قدّر منها اقواتها فى تتمة أربعة أیام» و یا تعبیرى که در تفسیر کشاف آمده؛ «کلّ ذلک فى أربعة أیّام».
ب - تعداد کمى از مفسّران بر آنند که «أربعة أیام» مربوط به آغاز خلقت نیست، بلکه اشاره به فصول چهارگانه سال است که مبدأ پیدایش ارزاق و پرورش مواد غذایى انسان‏ ها و حیوانات است. حدیثى نیز به این مضمون در تفسیر على بن ابراهیم آمده است. (نمونه، ج20، ص224)


رباخواری حرام

 اَلَّذِینَ یَأْکُلُونَ اَلرِّبٰا لاٰ یَقُومُونَ إِلاّٰ کَمٰا یَقُومُ اَلَّذِی یَتَخَبَّطُهُ اَلشَّیْطٰانُ مِنَ اَلْمَسِّ ذٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قٰالُوا إِنَّمَا اَلْبَیْعُ مِثْلُ اَلرِّبٰا وَ أَحَلَّ اَللّٰهُ اَلْبَیْعَ وَ حَرَّمَ اَلرِّبٰا فَمَنْ جٰاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهىٰ فَلَهُ مٰا سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اَللّٰهِ وَ مَنْ عٰادَ فَأُولٰئِکَ أَصْحٰابُ اَلنّٰارِ هُمْ فِیهٰا خٰالِدُونَ  ﴿۲۷۵﴾بقره
تفسیر کوتاه آیہ
کسانی که ربا میگیرند مانند کسانی هستند که شیطان به انها نزدیک شده و انها را از راه راست منحرف کرده است وچون شیطان به انها نزدیک شده راه و بی راه را درست تشخیص نمیدهند فکر میکنند ربا گرفتن همان خرید و فروش و کسب در آمد است.
در حالیکه خداوند خرید و فروش را جایز شمرده است و حلال کرده
و ربا را حرام کرده است.
اگر موعظه و پند الهی خداوند به گوش افراد ربا خوار برسد و ربا خواری را تمام نکنند عذاب خواهند شد و امر شان بدست خداست.پس اگر توبه کنند و باز به سمت ربا خواری روند.
در آتش دوزخ ماندگار و جاودان خواهند ماند

نکات ناب آیه
۱_ ربا خواری حرام است
۲_ ربا خواران تعادل روحی ندارند و تعادل اقتضادی جامعه را هم برهم می زنند.
۳_ ربا خوران ،ربا را نوعی کسب میدانند در حالی که اینگونه نیست.و این نشانه عدم تعادل روحی انهاست
۴_ شیطان میتواند وارد جسم و جان انسان گردد.
۵_ هنگامیکه موعظه یا دستوری از جانب پروردگار می آید باید به ان عمل کرد و دوباره کارهای گذشته را تکرار نکرد
۶_ احکام الهی برای تربیت انسانهاست و احکام امروز شامل گذشتگان نمیشود
۷_ کسی که به گناهان گذشته خود از جمله ربا ادامه میدهد اهل آتش و دوزخ است و در ان جاودان خواهد ماند

با یک جرقه کلی گندم و مزرعه میسوزد و خاکستر میشود و محصولش هم از بین میرود
برعکسش اگر بارانی ببارد و مزرعه سیراب گردد محصول چند بربابر میگردد
اول مثل ربا است
و دومی مثل انفاق
یَمْحَقُ اَللّٰهُ اَلرِّبٰا وَ یُرْبِی اَلصَّدَقٰاتِ وَ اَللّٰهُ لاٰ یُحِبُّ کُلَّ کَفّٰارٍ أَثِیمٍ  ﴿۲۷۶بقره﴾
خدا از (برکت‏) ربا مى‏کاهد، و بر صدقات مى‏افزاید، و خداوند هیچ ناسپاس گناهکارى را دوست نمى‏دارد

زن مانند گلی است که زود پژمرده میشه
برای همین باید باحجاب از خود محافظت کنه
و موقعکیه صورتش را اصلاح و ابرویش را برداشته پوشیه بزنه
چون قران فرموده
 وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنٰاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصٰارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاٰ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّٰ مٰا ظَهَرَ مِنْهٰا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلىٰ جُیُوبِهِنَّ وَ لاٰ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّٰ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ...﴿۳۱﴾نور
ولی خداوند در همین ایه خطاب به مردان فرموده است:
چشم های خود را فرو گیرید و به زنان بد حجاب نگاه نکنید

چهارتا ذکر قرآنی آرامش بخش
گفته مردان نیز باید حریم را رعایت کنند.که توی زندگیت معجزه ها میکنه:

1- حَسبُنَا الله وَ نِعْمَ الوَکیلْ
(برای وقتایی که ترس و اضطراب داری)
2- لا اِلهَ اِلّا اَنتْ سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظالِمینْ
 (وقتی خیلی ناراحتی و دلت گرفته)
3- اُفَوِّضُ اَمْری اِلی الله اِنَّ الله بَصیرُ بِالعِباد
 (برا وقتایی که میخوای خدا مکر و حیله
  دیگران رو در حق تو خنثی کنه)
4- ماشاالله لا حَولَ وَ لا قُوةَ اِلا بِالله
(برا وقتایی که طالب زیبایی در دنیا هستی)

هیچ وقت نباید خسته بشویم!
توقف وجود ندارد؛ فاذا فرغت فانصب..
 شنیدید آیه‌ی قرآن را «فاذا فرغت فانصب»(انشراح)؛
وقتی از کار فراغت پیدا کردی، یعنی کارت تمام شد، تازه قامت راست کن، یعنی شروع کن به کار بعدی؛ توقف وجود ندارد.
 «فاذا فرغت فانصب. و الی ربّک فارغب»
بیانات مقام_معظم_رهبری ؛ ۱۳۹۱/۰۶/۲۸

اکثریت نشانه حقانیت نیست بلکه در مورد زیادی اکثریت بر خلاف معیارهای الهی رفتار مےکنن
 قرآن :


*أکثر الناس ﻻ‌ ﻳﻌﻠﻤﻮﻥ*"
بیشتر مردم نمۍدانند
 *أکثر الناس ﻻ‌ ﻳﺸﻜﺮﻭﻥ*"
بیشتر مردم ناسپاس اند
*أکثر الناس ﻻ‌ ﻳﺆﻣﻨﻮﻥ* "
بیشتر مردم ایمان نمی آورند
 *أکثرهم ﻓﺎﺳﻘﻮﻥ*"
بیشترشان گناهکارند
*أکثرهم ﻳﺠﻬﻠﻮﻥ*"
بیشترشان نادانند
*أکثرهم ﻣﻌﺮﺿﻮﻥ*"
بیشترشان اعتراض گرند
 *أکثرهم ﻻ‌ ﻳﻌﻘﻠﻮﻥ*"
بیشترشان تعقل نمۍکنند
 *أکثرهم ﻻ‌ ﻳﺴﻤﻌﻮﻥ* "
بیشترشان ناشنوای اند
*ﻭﻗﻠﻴﻞ ﻣﻦ ﻋﺒﺎﺩﻱ ﺍﻟﺸﻜﻮﺭ "
و کم اند بندگانی که شاکرند
*ﻭﻣﺎ ﺁﻣﻦ ﻣﻌﻪ ﺇﻻ‌ ﻗﻠﻴﻞ "
و جز اندکی ایمان نمی آورند

عزت از آنِ خداست
هر کس رأی آورد فکر نکند که عزیز است
بنی‌صدر هم رأی آورد، ولی ذلیل شد
«إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ جَمِیعًا» یونس۶۵
 تمامی عزت از آن خداست
حضرت امیرالمؤمنین(ع) با آنکه در غدیر خم همه او را تأیید کردند، انتخابش نکردند
خوب حضرت علی(علیه السلام)  ذلیل شد یا عزیز شد؟

ارزش سابقه در قرآن

در عبادات و کارهاى نیک، سابقه ارزش دارد و پیشتازى به اینگونه امور، ملاک کمال است
قرآن، بطور مکرّر، فرمانِ «سارعوا» و «سابقوا» دارد.
در جایى مى ‏فرماید:
لَا یَسْتَوِى مِنکُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِینَ أَنفَقُواْ مِن بَعْدُ وَقَتَلُواْ وَکُلّاً وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى‏ (حدید،10)
مسلمانانى که پیش از فتح مکه، انفاق و جهاد کردند، پاداش بیشترى دارند از آنانکه پس از فتح مکه انفاق و مبارزه کردند. گرچه خداوند به هر دو گروه، وعده پاداش داده است.
پس سبقت در کارهاى شایسته (انفاق و جهاد) از ملاک ‏هاى کمال است.
در حدیثى مى ‏خوانیم، على علیه السلام فرمود:
 کار خیر، زمانى ارزش بیشتر دارد که هم زودتر انجام بگیرد، هم انجام دهنده آنرا کوچک پندارد (و به آن مغرور نشود) و هم پنهانى و دور از تظاهر انجام گیرد.
از این رو، بهترین نماز، نماز اوّل وقت است و هر چه از اوّل وقت دورتر شود، فضیلتش کمتر مى ‏شود.
در اذان که شعار رسمى ماست، مى ‏گوییم:
«حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ، حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ، حَىَّ عَلى‏ خَیْرالْعَمَلِ»
بسوى نماز و رستگارى و بهترین کارها بشتاب...!

چرا خدا را عبادت کنیم؟

یأَیُّهَا النّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّکُمُ الَّذِى خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏ بقره21
اى مردم! پروردگارتان که شما وپیشینیان شما را آفرید، پرستش کنید تا اهل تقوا شوید.
در چند جاى قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:
چون خداوند خالق و مربّى شماست.
بقره21
چون تأمین کننده رزق و روزى و امنیت شماست
قریش 3تا4
چون معبودى جز او نیست
طه14
همانا منم اللّه، جز من خدایى نیست، پس مرا بندگى کن و نماز را بپادار تا به یاد من باشى.

نکات آیه
1. دعوت انبیا، عمومى است و همه مردم را دربر مى‏گیرد
2. از فلسفه‏هاى عبادت، شکرگزارى از ولى نعمت است
3. اوّلین نعمت‏ها، نعمت آفرینش، و اوّلین دستور، کُرنش در برابر خالق است
4. مبادا بت‏پرستى یا انحراف نیاکان، ما را از عبادت خداوند دور کند، حتّى آنان نیز مخلوق خداوند هستند.
5. عبادت، عامل تقواست. اگر عبادتى تقوى ایجاد نکند، عبادت نیست
6. به عبادت خود مغرور نشویم که هر عبادتى، تقوا ساز نیست


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">