تاریخی فرهنگی قرآنی

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

تاریخی فرهنگی قرآنی

موضوعات قرآنی ؛ دینی و آموزشی : مطالب طبقه بندی شده جهت تحقیق ؛ جزوه ؛ کتاب و .....

مشخصات بلاگ
تاریخی   فرهنگی   قرآنی

آشنائی با تاریخ اسلام :
عبرت آموزی (و لقد اهلکنا القرون من قبلکم .... گذشته چراغ راه آینده است)
آشنایی با علوم و موضوعات قرآنی ( هدی و رحمه للمتقین)

کپی و تبدیل به جزوه و کتاب با اطلاع مجاز است .

آخرین نظرات


حسین دوست

 مربی و داور رسمی فدراسیون ژیمناستیک


آیا ژیمناستیک باعث کوتاهی قد میشود ؟

ژیمناستیک  پایه و تغذیه کننده دیگررشته های ورزشی می باشد ،  در واقع می توان گفت جامعه ای در ورزش موفق است که ژیمناستیک قوی و توسعه یافته دارد ، ژیمناستیک مجموعه حرکات هماهنگ که درآن قابلیت های جسمانی شامل استقامت، قدرت، انعطاف پذیری و قابلیت های حرکتی شامل سرعت، چابکی و هماهنگی و عصب و عضله توسعه و تکامل می یابد ، مدیریت بدن، با استفاده از حرکات اصولی است .

* چه عواملی باعث کوتاهی قد می‌شود و فکر خانواده ها به این سمت می رود ؟

تغذیه، ژنتیک و سلامت کلی بدن سه فاکتور اصلی در تعیین قد است. اگر ژن کوتاهی قد در خانواده داریم، باید انتظار داشته باشیم که دختر یا پسرمان کوتاه قد شود. تغذیه در دوران بارداری مادر و نونهالی بچه‌ها هم در رشد قد آنها اهمیت ویژه‌ای دارد ، میزان ترشح هورمون‌ها هم یکی از عواملی است که در تعیین قد افراد موثر است.

ورزش کردن به دلیل تحرک بالا و درگیری عضلات و استخوان‌ها می‌تواند به رشد کمک ‌کند ، چابکی بدن یک فوتبالیست به تمریناتی برمی‌گردد که او در کودکی انجام داده. حرکات ژیمناستیک بهترین کمک برای یک فوتبالیست یا هر ورزشکار دیگری است .

بچه ها از سن 4 سالگی می توانند ژیمناستیک را شروع کنند ، البته به این شرط که فقط به شکل بازی بعضی حرکات را انجام بدهند ، خانواده‌ها باید درنظر داشته باشند ، چرا  4 سالگی  زیرا کودک در این سن خیلی راحت آموزش داده می شود و بیشتر آموزش ها در قالب بازی و فعالیت های آمادگی جسمانی است تا این کودک بتواند برای مراحل بعدی آماده شود.

ممکن است برای برخی این سوال مطرح گردد که آیا کودکانی که سن بالاتری دارند، شانس حضور در ژیمناستیک را ندارند؟

هر کودک یا نوجوانی می تواند در ژیمناستیک حضور پیدا کند اما باید دید که هدف از این حضور چیست؟ آیا  هدف تقویت قوای جسمانی و فراگیری مهارت های عمومی این رشته است یا قهرمانی .

 ژیمناست ها ورزشکاران بسیار خاصی هستند، زیرا تمرینات آنها احتیاج به مهارت ، زمان بندی در عملکرد، تمرکز و قدرت فوق العاده دارد که همگی موجب می شود بدنی ورزیده و در عین حال ظریف داشته باشند .

ولی ژیمناست ها بی شک ورزشکاران قدرتی هستند. فعالیت آنها نیازمند به کارگیری پی در پی مقدار زیادی انرژی است .

فشار اصلی به تارهای عضلانی تند در عضلات شانه وارد می شود. انرژی زیاد و لحظه ای مورد نیاز این تارهای سریع از گلیکوژن ( فرم ذخیره ای قند بدن ) به عنوان در دسترس ترین سوخت بدن تامین می شود. به علاوه این تارهای تند نسبت به تارهای کند خیلی زود خسته می شوند، چون به سرعت از اسید لاکتیک انباشته می شوند .

نکته ی کلیدی در عملکرد مناسب این تارها، اطمینان از وجود ذخایر کافی گلیکوژن به عنوان سوخت اولیه است که با مصرف مقدار زیادی کربوهیدرات یک روز قبل از مسابقه و در روز مسابقه تامین می شود

همان‌طور که گفته شد حرکات حرفه‌ای بعد از 9سالگی باید آموزش داده شود ، لذا با توجه به این مورد مربیان محترم انتخاب تمرین های اولیه را کاملا  هوشمندانه انتخاب نموده و از به کار گیری ورزش های سنگین خودداری می نمایند .

ژیمناستیک و آموزش حرکات از کودکی مستقیما با تقویت سیستم عصبی در مغز و افزایش توانایی های افراد در ارتباط است، کودکانی که در فعالیت های آموزشی ژیمناستیک شرکت کرده اند دارای تمرکز بیشتر، مهارت های ارتباطی بالاتر و همچنین مهارت های حل مساله بهتر هستند ،  بچه هایی در سنین 10 تا 16 سال تعداد دفعات بیشتری را به فعالیت می پردازند اعتماد به نفس و خودباوری بالاتری برخوردار هستند .

آمارها نشان می دهند که بچه هایی که در فعالیت هایی از قبیل ژیمناستیک شرکت دارند به احتمال کمتری دارای رفتارهای ضداجتماعی و جرم های ویژه نوجوانان می شوند که در این زمینه مربیان ژیمناستیک نقش مهمی را به عنوان الگو بازی می کنند .

 فعالیت بدنی از جمله شرکت در ورزش ژیمناستیک گسترش فشارخون بالا را به تاخیر می اندازد و میزان فشار خون را در نوجوانان و جوانان دارای فشارخون بالا کاهش می دهد.

این رشته از دسته ورزش های وزنی ـ استقامتی است به این معنی که در آن بدن در برابر جاذبه قرار می گیرد و پاها و دست ها یا بازوها وزن بدن شخص را تحمل می کنند که این امر باعث تقویت استخوان های فرد و پیشگیری از پوکی استخوان در سال های آینده می شود، هر نوع فعالیت بدنی از جمله ژیمناستیک با افزایش میزان ضربان قلب و بهبود عملکرد قلب باعث افزایش سلامت سیستم قلبی و عروقی فرد می شود.

 مقاله : حسین دوست

مربی و داور رسمی فدراسیون ژیمناستیک

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">